Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Keramisk Konst Orsa

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

A. Hamberg..............

Comment

Första tanken var Stålhane på Designhuset, men gissningen får bli Åke Holm

Comment

Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
        Höganäsbolagets fabriksstämpel, ankarstämpel, signerad EB- Edgar Böckman?
        Det var min bergsäkra uppfattning!

Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
        A. Hamberg..............
        Höganästrakten, var jag säker på som en liten back up.

Ursprungligen postat av jani Visa inlägg
        Första tanken var Stålhane på Designhuset, men gissningen får bli Åke Holm
        Designhuset och Stålhane var en intressant gissning! Jag visste inte att han gjort något i denna stil, så nu kanske jag får lära mig något nytt.
        Holm och Höganäs är bra kandidater, men är inte det som står under vasen.

Fortsätt gärna gissa!

Comment

Efter Kaptenens förslag på Böckman trodde jag det var klart men efter alla andra får det bli Berndt Friberg......

Comment

Tänkte också på Böckman men men......... Orsa Keramik säger jag istället.
            Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

Det hade varit mycket trevligt om det var en Friberg-vas!
              Ändå är jag lika själaglad över det som står under.

På´t igen!

Comment

Jag trodde att du tänkte på Böckman för det är ju vad det oftast står under dessa.
                Men får nu dra till med John Andersson.
                Last edited by Kaptenen; 2011-09-27, 20:07.

Comment

Grattis Tingeling!!!

Helt otroligt, jag trodde aldrig att någon skulle ta den så snabbt!
                  Man kan ju undra vem från Höganäs som arbetat vid Keramisk Konst i Orsa!

Jag var säker på Edgar Böckman, Höganäsbolaget, med en liten reservation för en del andra som tillverkat föremål i denna lysterglasyr i Höganäs.
                  Så det var riktigt intressant att få sina kunskaper satta på pottkanten.

Tack Kaptenen, prylsnubben, Jani, och Lars M för bra gissningar!

Naggen, där man ser den brunröda leran
                  Click image for larger version

Name:	VasK.4.jpg
Views:	1
Size:	59,2 KB
ID:	522381

Märkningen
                  Click image for larger version

Name:	DSCN9206.jpg
Views:	1
Size:	44,5 KB
ID:	522382

Comment

Visst är jag duktig!

Nä, det står ett par i hyllan så lite försprång hade jag men det var kul att ha rätt i alla fall!
                    Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

Jo, du är jätteduktig!!!

Har du några Orsa-föremål med "Böckmanglasyr"?
                      Jag har också ett par föremål därifrån, men de har lite tjockare rinnigare glasyr.

Comment

En underbar lystervas!
                        Jag förstår och kan föreställa mig glädjen, när Du vände på den.
                        Grattis!

Comment

Tack så mycket Gideon!

Naggen spelade betydligt mindre roll när jag såg märkningen.
                          Nu tänker jag inte ens på den.

Comment

Mycket överraskande att vasen kommer från Orsa.
                            Den grå glasyren har då inte jag sett tidigare.

Grattis till ännu en fin sak därifrån, simco.

Comment

Tack Bengt!!!

Ja, det var en riktig högoddsare för mig med! Glasyren verkar ha samma egenskaper som Höganäsfirmornas, och då framför allt Edgar Böckmans föremål. Det är därför jag funderar över om det kan vara så att någon från Höganäs arbetat vid "Keramisk Konst Orsa"?
                              Det intressanta tycker jag även sitter i naggen. Leran har exakt samma färg som mina tidigare Orsa-föremål och även krukan från ABT.

Comment

Nu vet jag inte när Böckman var verksam vid Nittsjö, men kanske det var samtidigt som det var verksamhet i Orsa och att han också hann med ett besök där.

Ture Bouvin, som enligt ett barnbarn till Orsa-Möller, var den drivande i Keramisk konst i Orsa, skall enligt samma källa också ha varit verksam vid Nittsjö (fast om detta kan dom nu i Nittsjö inte hitta några uppgifter om).

Kanske blev Böckman och Bouvin bekanta, och detta utmynnade i ett kortvarigt gästspel i Orsa för Böckmans del.

Ja, ja, visst det är bara spekulationer.

Comment

Working...
                                X