Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Keramisk Konst Orsa - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Keramisk Konst Orsa

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Tack för uppmuntrande ord, Gideon.

Men äras den som äras bör.
    Den som gjort det möjligt att följa Möller och hans familj från Halmstad via Stockholm, Malmberget/Kiruna, Göteborg och till Orsa är en fantastisk person som genom idogt letande i kyrkoböcker och andra arkiv som bl.a. tidningsarkiv på alla möjliga och omöjliga vis lyckats få fram de uppgifter som gett en rätt så bra bild av familjen och dess verksamhet med Keramisk konst.
    Även så har kontakten med en sondotter till Möller kunnat ske tack vare denna person. Därigenom blev det även möjligt att hitta en gammal tidningsartikel om fabriken.

Samma insats har även skett angående familjen Säfströms nedslag på olika platser både inom och utom landet. Också här har värdefulla kontaktuppgifter med familjemedlemmar erhållits.
    Detta ledde så bl.a. till Mölndal och AB Terracotta/AB Göteborgs keramik.

Även i många andra frågor här på PES där jag kunnat lämna upplysningar har detta skett tack vare personen i fråga. I några fall har jag enbart vidarebefordrat upplysningarna och i andra fall har jag kunnat erhålla dem genom de kontaktuppgifter som personen lyckats skaffa fram.

Comment

Det är ju alldeles utmärkt med en sådan hängiven kraft i kulisserna, Bengt H.
      Heders till den personen!

Comment

Jag vill ställa mig till skaran och tacka för den oerhört spännande informationen som framkommit om kopplingen mellan ABT och Keramisk Konst Orsa!
        Verkligen intressant läsning och extra roligt att få se bilderna från fabriken.
        Stort tack till Bengt H, den djupgrävande forskaren för utomordentligt arbete och till Gideon för fin sammanställning!

Jag gjorde själv mitt första fynd från Keramisk Konst Orsa för några veckor sedan.
        En härlig vas med den kopparglänsande glasyren och gröna inslag. Glasyren har runnit riktigt tjockt och det finns en del små bubblor i den från tillverkningen.

Jättekul att få se Bengt H.´s läckra samling som verkligen ger mersmak!

Click image for larger version

Name:	DSCN7679.JPG
Views:	1
Size:	32,2 KB
ID:	517550Click image for larger version

Name:	DSCN7678.JPG
Size:	32,8 KB
ID:	517551

Name:	DSCN7682.JPG
Size:	37,1 KB
ID:	517548Click image for larger version

Name:	DSCN7683.JPG
Size:	40,0 KB
ID:	517549

Comment

Skimrande vacker vas, simco!
          Jag får allvarligt fundera på att flytta norröver, eftersom det är bara där som roliga fynd numera görs - av Dig, bonnie, Hudik och flera till.
          Och nej, jag är inte avis (igen).

Grattis till fint läckerfynd!

Comment

Tack Gideon!

Ja!!! Flytta till Norrland så ska Du få bli runtdragen på loppisarna i de mörka granskogarna.
            Obs! Du kommer aldrig få vara ifred, lik en irriterande Norrlandsmygga kommer jag att surra runt med nya upptåg som väntar!

Comment

Grattis till den färgrikt skimrande vasen, Simco.

Jag tackar också för uppmuntrande omdöme.

Comment

Tack Bengt!

Jag ser det verkligen som en förmån att få ta del av denna kunskap och möjligheten att inspireras av föremål som visas, vilket ger extra tillskott till hemmet!

Comment

Från yrkesinspektionens arkiv har jag genom Landsarkivet Göteborg fått ta del av en del intressanta dokument.

Ur ett register över nytillkommna arbetsställen daterad 31/5 1919 finns arbetsstället Lervarufabriken Terracotta. Arbetsgivare Nya AB Terracotta.
                  Ur ett liknande register, men nu med avförda arbetsställen daterad den 3/9 1920 finns samma företag med tillägget "Nedlagd".
                  Ett brev från företaget till yrkesinspektionen ger upplysningen att företaget måste ha startat mycket tidigt 1919 eller kanske redan 1918. Brevet är daterat den 22 Jan. 1919 och då hade yrkesinspektionen redan hunnit med ett besök.
                  Brevet ger emellertid ännu mer upplysningar.
                  Bl.a. går det genom företagets logga se att det är samma märkning som på Gideons vaser och på Simcos kruka.
                  Men undertecknaren av brevet kanske ger den mesta informationen eller bekräftelsen.
                  T. Bouvin kan väl inte vara någon annan än Möllers svåger Ture Bouvin.

Name:	Resize of IMG.jpg
Size:	45,3 KB
ID:	518271

Comment

Det är väldigt skönt att få se ABT-loggan på officellt brev, med påskriften NYA AKTIEBOLAGET TERRACOTTA.
                    En bekräftelse som heter duga!

Jag har hittat sagde Carl Thure Bouvin, född 1881, men tvekar ändå på om det är rätt person.
                    Får återkomma till dennes rötter, och jag blir nog inte den ende som ser fram emot nya uppdaganden från Dig, Bengt H.

Comment

Jag håller med ovanstående skribent!
                      Vilket fantastiskt dokument, loggan är omissigenkännlig och tillsammans med Nya AB Terracotta är det en jackpot, bättre bevis går knappast att få!
                      Det ska bli intressant att få ta del av vad som går att få fram om T. Bouvin.
                      Det är alltid lika spännande när pusselbitarna faller på plats!
                      Tack för ditt arbete Bengt!

Comment

Jag tackar så mycket för de uppskattande orden från Simco och Gideon.

Angåend Bouvin går det inte att vara helt säker på att det är "rätt" T Bouvin som undertecknat brevet, men jag tycker att det är mycket som tyder på detta.

Familjen Bouvin bodde i Hovstaten i Stockholm där fadern var slottsvaktmästare. Bland syskonen fanns Anna Maria och Ture. Anna Maria gifte sig så småningom med Carl Sune Magnus Möller. Ture tycks ha utbildat sig till ingenjör.

Vid ett samtal med ett barnbarn till Möller så berättade denna att det var Ture Bouvin (alltså Möllers hustrus bror) som var den drivande i verksamheten i Orsa, och att det var han som hade det tekniska kunnandet.
                        Ett barn till Bouvin var bosatt i Falun, och med denna hade Möllers barnbarn haft en del kontakt. Tyvärr finns denna person inte längre i livet, och några ättlingar har jag inte lyckats hitta.

Jag tror alltså att T Bouvin efter tiden vid ABT så småningom följde med sin syster och svåger upp till Orsa och där startade upp keramikfabriken. Med på flytten fick då också följa en del formar för keramiktillverkning, bl.a. Döderhultarns figurer och en del vaser.
                        Last edited by Bengt H.; 2011-07-31, 14:00.

Comment

Men då så.
                          Thure Bouvin (1881-1946) fick säkert många gånger fina intryck av sin fars, kammarvaktmästaren (som var hans titel 1890 och 1900) Anders Gustaf, arbetsmiljö.
                          Thure vilar sedan 22/10 1946 i Stockholms norra begravningsplats.

Hans barndomskvarter:

Comment

Tillägg efter kortfattad information från Riksarkivet.

AB Terracotta grundad 3/6 1913, likviderat 3/1 1916
                            Nya AB Terracotta grundad 12/12 1916, konkurs 3/7 1919.
                            AB Göteborgs keramik grundad 17/3 1920, likviderat 1/9 1922.

Comment

Loppisbestyr, gissa på vas!

I söndags gjorde jag detta fynd på loppis.
                              Jag flanerade runt, granskade prylar och hade den obligatoriska frågesporten med mig själv s
                              om jag vet att många andra PESare också har när de är ute på loppmarknader och mässor.

Frågesporten går ut på att testa sig själv och sina kunskaper och se om man kan sätta identiteten
                              utan att ha vänt på föremålet för att se signaturen eller märkningen.
                              Ibland gissar man rätt och då känner man sig lite duktig och stolt.
                              Ibland gissar man helt åt fanders och får sig ett gott skratt på egen bekostnad.
                              Ibland, läs ofta, visar märkningen något man känner igen så in i vassen att man inte kan låta bli att köpa med sig det hem och ta reda på vad det är (PES-sjukan).
                              Ibland blir man riktigt förvånad när någonting är nå´t helt annat än vad man hade förväntat sig och då får man lära sig något nytt.

Den här söndagen körde jag som sagt frågesporten med mig själv; -Ja ha, hm, -ja okej, -Nä hä, det borde jag ha vetat, gick resonemanget inne i huvudet. och så vidare.
                              Folk som inte känner en måste tro att man har mer än en skruv lös när man står med ett föremål i händerna och granskar och sedan blir helt stillastående, stirrandes tomt ut i fjärran, medan hjärnkontoret jobbar för att knäcka nöten.

Pulsen höjdes när jag såg denna vas.
                              -Åh vilken fin vas från xxxxxxxxxxxxxxx av xxxxxxxxxxxx! tänkte jag.
                              Jag vände och vred,- Jädrar också! En stor nagg med glasyrbortfall vid mynningen.
                              100kr ville dom ha och jag var på väg att ställa tillbaka vasen, utan att vända på den upp och ned, då jag kände mig bergsäker på min sak.
                              Jag blev minst sagt förvånad då jag i sista sekunden vände på vasen och såg märkningen i botten.
                              Nu måste jag bara ha den, nagg eller inte!
                              Med vasen under armen traskade jag iväg till säljaren som villigt prutade ner den till halva priset pga naggen.

Så nu, efter en lååång utläggning om mina loppisbestyr, sätter jag PESarna på prov; vad står det under vasen?

Name:	VasK.2.jpg
Size:	50,2 KB
ID:	522378Click image for larger version

Name:	VasK.1.jpg
Size:	65,3 KB
ID:	522379

Name:	VasK.jpg
Size:	67,4 KB
ID:	522380

Comment

Höganäsbolagets fabriksstämpel, ankarstämpel, signerad EB- Edgar Böckman?

Comment

Working...
                                X