Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Allmogekeramik!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Nu har städandet kommit så långt att jag kan komma in i skänken som gömmer lite gott och blandat. Tänkte dra fram lite lergods. En stor, 40cm i diameter, skål med trevlig dekor och rödfärg på utsidan börjar vi med.
    Bifogade filer

Comment

• Ytterligare en skål som inte är så tokig den heller.
      Bifogade filer

Comment

• och sista för nu får bli den fulörade krukan, märkt 3Lit. i gulaktig glasyr.
        Bifogade filer

Comment

• Dette er en utrolig fin tråd! Mange fine gjenstander og mye kunnskap Jeg er usikker på om mitt spørsmål passer her, men jeg tar sjansen.
          Fat fra Arvika, 24 cm i diameter, med for meg en ukjent signatur. Jeg har søkt på nettet og finner mange navn, men ingen signaturer. Det nærmeste jeg kommer er Samuel Johansson, - kan det være ham? Fra når? Jeg tror ikke dette er gammelt-gammelt. mvh
          Bifogade filer

Comment

• Visst passar ditt spörsmål in här, och visst måste det vara Samuel Johansson som tillverkat ditt fina fat.
            Samuel föddes 1898, och var verksam i sin verkstad fram till mitten av 1970-talet.

Här några länkar som kanske kan vara intressanta:

Comment

• Tusen takk Bengt H.
              Fatet ble innkjøpt fordi slektskapet til det norske er så åpenbar. Spesielt slektskap til trönderkeramikken som også har mye av disse prikkingene i glasuren. (det heter antagelig hakking i begitningen?) Som i Arvika er trønderkeramikken levende enda idag. Aune i Trondheim bl.a. Jeg har sett at det fins folk her på pes som eier Aunekeramikk.
              Finns det litteratur på keramikkere i Arvika. Forstår på de linkene du har lagt ved at de på museet ikke har almoge/krukkemakerne? mvh

Comment

• Dekoreringstekniken på Samuels fat kallas för hämring. Det finns en bra bok om arvikakeramikerna som går att beställa från http://www.stortorpet.se/. Boken heter "från stenkärle till prydnadskeramik". Den rekommenderas.

Comment

• Takk og takk! Hämring er det.(-og sikkert ikke begitting på svensk. Engobe på engelsk) Jeg sjekker linken mvh

Comment

• Pepita, hamring ar de sma hal du ser pa fatet, engobe ar nagot annat..

I am not trying to master, this is only for your kind info........

Comment

• Hei Andres! Språk er morsomt!!
                      Jeg skrev opprinnelig"...prikking i glasuren" og, i et forsøk på å være mer faglig presis "..hakking i begittingen".
                      E.B presiserer at min norske prikking og hakking på svensk kalles hämring. Og takk for det
                      Så er det forskjellen på begitting og glasur: norsk begitting= svensk engobe. Og engobe er vel ikke glasur?
                      Så: i et forsøk på å klargjøre klarte jeg å forvirre. Nå håper jeg at jeg har det klart. Takk for hjelpen

Comment

• Gott Pepita, sa du forsatter att leta efter Leif Ueland at mig?!!

Comment

• Selvfølgelig!!

Comment

• Hoppas att det passar att visa ännu lite hushållsgods här på denna allmogetråd.

Först en kruka från Gefle kakelfabrik.
                            Klistrar in en länk från AP, där det lämnas information om en liknande kruka.

Och sedan ett, som jag tror, gammalt grötfat från Nittsjö.
                            Bifogade filer

Comment

• Edvin Larsson, Falkenberg
                              Bifogade filer

Comment

• Allmoge-Trelleborg

En mindre samling trelleborgskrukor och en burk bifogas härmed.
                                Lergodset kommer från tre olika verkstäder, eventuellt fyra (en trbgs-signatur har jag inte lyckats verkstadbestämma).
                                Bifogade filer
                                p-son

Comment

Working...
                                X