Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Allmogekeramik! - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Allmogekeramik!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av nobe Visa inlägg
    Man ska fostra barn tidigt in i allmoge keramikens värld. så här kommer några leksaker en kruka, bringare och spilkum i miniformat. Nu till min fråga kommer de från samma trakt, de är helt omärkta

    Mvh/Bengt N
    Hej, Bengt!
    Om jag skulle gissa skulle det bli södra Sverige, men hur långt upp det är, vågar jag inte säga. Var du köpte dem och vem du köpte dem av, kan kanske ge en viss fingervisning. Eftersom alla är minatyrer, vilket är mindre vanligt, skulle jag hålla en slant på att de åtminstone kommer från samma verkstad, men säker ,nej!
    Last edited by Polsson; 2013-02-11, 22:39.
    p-son

    Comment


    • Tack Polssson

      Köpta på nätauktion tillsammans med en mini svepask mer vet jag inte. Finns i torpet tillsammans med en dockspis i gjutjärn och en del andra leksaks husgeråd

      Bengt N

      Comment


      • En gissning så god som någon............

        Comment


        • Tack

          Ja varför inte

          Mvh/Bengt N

          Comment


          • Ursprungligen postat av söffe Visa inlägg
            Köpte 3 keramikföremål på helgens loppis i Sollebrunn. Ingen signering men små papperslappar märkta Backlund resp Julia (sista bokstäverna något osäkra) Backlund. Höjderna är 17, 7 resp 8 cm. På stopet, som dessvärre har lite glayrbortfall står det:
            "För svalkande dryck - men ej för rus
            vi drejat detta enkla krus. Också märkt 1921.
            Någon som vet något om Backlund?
            Söffe
            Har Du kvar stopet, söffe? Gick igenom tråden i jakt på annat och stötte på den, som genast fick mig att tänka på Stockkholmssejdarna från 1909.
            Det är klart att tanken kan vara fel, met ett närmare skärskådande tillsammans med bättre bilder skadar inte.
            Last edited by Gideon; 2013-04-27, 02:17.

            Comment


            • Gideon har på nr 348 visat några repliker av keramik från Glimmingehus. Här kommer ytterligare en: Glimmingehus I. Det är en skål med handtag eller kåsa - 14,5 cm lång och 5 cm hög och förmodar jag, tillverkad för någon turistshop av en lokal keramikverkstad. På tråden med Ystad Keramik har Gideon också visat ett fat med bl a texten Glimmingehus, så det kanske är i Ystad all "Glimmingehuskeramik" är tillverkad?
              Bifogade filer

              Comment


              • Ovanligt lerfat??

                Eftersom solen har gått i moln o jag har köpt en ny kamera så passar jag på att fota o fixa lite
                Det finns ju så många trevliga trådar här inne på PES att inspireras av.Den här sommaren har jag fastnat för stengods,saltglasyr och allmogekeramik som jag letar febrilt efter vid mina loppisbesök.Min lilla "samling" har jag förpassat ut i mitt gamla härbre.För ett par veckor sedan så hittade jag ett lerfat i Sala från Sala.Enligt försäljaren var det från den gamla fabriken dvs inte den som producerade jugendkeramik m.taskig glasyr.Inbillar mig att den är riktigt ovanlig eftersom jag aldrig tidigare kan minnas att jag ramlat över något av deras produktion.
                Click image for larger version

Name:	012.jpg
Views:	1
Size:	146,4 KB
ID:	550001
                Click image for larger version

Name:	013.JPG
Views:	1
Size:	113,3 KB
ID:	550002
                Click image for larger version

Name:	011.jpg
Views:	1
Size:	92,8 KB
ID:	550003

                Comment


                • Det är verkligen fina och intressanta saker som du visar, Fnusfröken!
                  Hoppas att dom så småningom skall kunna bli utförligare presenterade. Där finns några saker som det skulle vara roligt att få veta var det finns för signering på undersidan.

                  Angående fatet från Sala, så tror jag att det är tillverkat vid Sörlings kakel- och lerkärlsfabrik.
                  Per Johan Sörling flyttade från Hedesunda till Uppsala 1878, och där kom han tjänst vid en kakelfabrik.
                  1882 fortsatte han till Sala där han startade sin fabrik. Hur länge fabriken var i drift är jag osäker på, men möjligen till någon gång vid sekelskiftet.

                  Comment


                  • Hej BengtH!
                    Tack för informationen om Sörlings lerkärlsfabrik.Har nu Googlat runt men hittar bara bild på ETT lerfat utan mönster samt m.gul glasyr invändigt,det har en liknande stämpel som mitt fast med måttangivelse:
                    Click image for larger version

Name:	IMG_5527.JPG
Views:	1
Size:	17,7 KB
ID:	550006
                    Bilden är lånad från http://skaffaren.blogspot.se/

                    Några av sakerna har jag redan presenterat i olika trådar här på PES.Något speciellt föremål som du vill se botten/baksida på?

                    Comment


                    • Ja, inte är det ofta som man ser detta lergods från Sala. Det du visar och det på länken är de enda jag sett.

                      "FS" på det som kommer från länken tror jag betyder Forssell & Sörling. Per Johan Sörlings bror Lars Herman och deras svåger Carl Wilhelm Forssell var nämligen bosatta i Sala några år och eftersom dom då titulerades fabrikörer så drev dom antagligen någon verksamhet. Dom hade ju tidigare drivit kakel- och lerkärlsfabriken Forssell & Sörling i Gävle.
                      Om kompanjonerna Forssell & Sörling samt Per Johan Sörling hade något samarbete med varandra i Sala, så att det möjligen under en tid till och med var samma fabrik, eller om de var konkurrenter har jag inte lyckats att komma fram till.

                      Om du har visat föremålen på bilden tidigare, så får jag leta reda på dem. Men om du skriver vilken som tillverkat dom, så blir ju letandet lättare.
                      Allt du visar ser intressant ut men jag väljer ut några: Fatet längst fram, skålen med fyrkantig öppning, vasen (som kanske är från MA&S), kannan utan pip eller snås. Sedan de uppe i fönstret: Krukorna, vasen och tjuren (?).

                      Comment


                      • Ursprungligen postat av Bengt H. Visa inlägg
                        Ja, inte är det ofta som man ser detta lergods från Sala. Det du visar och det på länken är de enda jag sett.

                        "FS" på det som kommer från länken tror jag betyder Forssell & Sörling. Per Johan Sörlings bror Lars Herman och deras svåger Carl Wilhelm Forssell var nämligen bosatta i Sala några år och eftersom dom då titulerades fabrikörer så drev dom antagligen någon verksamhet. Dom hade ju tidigare drivit kakel- och lerkärlsfabriken Forssell & Sörling i Gävle.
                        Om kompanjonerna Forssell & Sörling samt Per Johan Sörling hade något samarbete med varandra i Sala, så att det möjligen under en tid till och med var samma fabrik, eller om de var konkurrenter har jag inte lyckats att komma fram till.

                        Om du har visat föremålen på bilden tidigare, så får jag leta reda på dem. Men om du skriver vilken som tillverkat dom, så blir ju letandet lättare.
                        Allt du visar ser intressant ut men jag väljer ut några: Fatet längst fram, skålen med fyrkantig öppning, vasen (som kanske är från MA&S), kannan utan pip eller snås. Sedan de uppe i fönstret: Krukorna, vasen och tjuren (?).
                        Den gamla kannan:http://precisensan.com/antikforum/sh...mik&highlight=
                        Stora vasen i fönstret:http://precisensan.com/antikforum/sh...syr&highlight=

                        Fixar lite bilder på resten framöver

                        Comment


                        • Tack för bilderna/länkarna, Fnusfröken!

                          Jag håller absolut med dom tidigare kommentatorerna om att det är en fantastisk keramik som du visat.

                          Comment


                          • Åh vad roligt att någon mer än jag uppskattar det här!!
                            Här kommer lite bilder:
                            Stora fatet omärkt det lilla från Vimmerby.På det stora fatet har det smittat av sig grön glasyr på kanten från något annat föremål i bränningen.Charmigt.
                            Click image for larger version

Name:	001.jpg
Views:	1
Size:	111,8 KB
ID:	550025
                            Click image for larger version

Name:	002.jpg
Views:	1
Size:	103,4 KB
ID:	550026
                            Click image for larger version

Name:	004.JPG
Views:	1
Size:	123,6 KB
ID:	550028

                            Två gamla krukor som saknar märkning.
                            Click image for larger version

Name:	008.JPG
Views:	1
Size:	115,9 KB
ID:	550029
                            En tidig,inte särskilt ovanlig modell från UE.
                            Click image for larger version

Name:	006.JPG
Views:	1
Size:	89,4 KB
ID:	550027
                            Bison el.troligtvis en Vicent av vår lokale allkonstnär Dal-Edvin,som skulpterade i trä o lera samt målade en stor mängd tavlor i olja en del riktigt bra ,andra bara skräp.Har några träskulpturer samt tavlor av honom också i gömmorna
                            Click image for larger version

Name:	009bb.JPG
Views:	1
Size:	41,1 KB
ID:	550030
                            Last edited by Fnusfröken; 2013-07-19, 10:56.

                            Comment


                            • Spännande och kul att få se dina allmogeföremål, Fnusfröken. Sånt här kan jag inte mycket om, även om jag blivit mer intresserad den senaste tiden och det mycket tack vare PES.

                              Comment


                              • Ursprungligen postat av Fnusfröken Visa inlägg
                                Åh vad roligt att någon mer än jag uppskattar det här!
                                Du behöver inte känna dig ensam, Fnusfröken! Det är en hel del på PES som gillar allmogelergods, däribland jag, men långt ifrån alla kommenterar. 1876-fatet är i fantastiskt bra skick med tanke på åldern. Mer allmoge åt folket!
                                Last edited by Polsson; 2013-07-19, 11:40.
                                p-son

                                Comment

                                Working...
                                X