Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Allmogekeramik!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
    Det var roligt för en hässleholmare "väster om banan" att se Anderssons fat med stämpel. Jag har sett stämpeln som finns i Skånsk allmogekeramik, men tyvärr visas inga föremål. Hembygdsmuseet säger att de inte har några föremål i keramik från Hässleholm.

    På en av de lokala välgörenhetsaffärerna har sedan den öppnades stått några ganska tråkiga mindre odekorerade glaserade föremål som tyvärr attribueras till Andersson. De är samtliga ostämplade. Priset är därför i mitt tycke för högt. Attribueringen skulle kunna stämma utifrån jämförelse med ditt fats prickar och på sina ställen missfärgade partier beroende förmodligen på bränningen trots alveden. Det är fullt möjligt att det faktiskt är Torsten Karlsson som har skänkt dem, eftersom jag ofta ser honom där. Jag har annars svårt att få ihop attribueringen. Jag får se om jag får tillfälle att fotografera dem.

    Lindvall-Nordin skriver Kyrkogatan idag är det Kyrkgatan.
    Nu är det dags att börja gräva på djupet riktigt ordentligt Kapten! Även jag bosatt väster om järnvägen , har ingen koll på denna keramik!

    mvh

    Comment


    • Ursprungligen postat av Hudik Visa inlägg
      Här kommer ett fat från Hälsingland.Troligtvis mitten av 1800talet eller vad säger ni ?

      Det har ju tillverkats väldigt fina fat i Hälsingland, och många krukmakare/kakelugnsmakare Därför osäker på om det är från Delsbo Hudiksvall, Näsviken eller rent av Bergsjö.Många flyttade runt och öppnade så småningom eget( Rödin tex i Näsviken, Härnösand,Bergsjö och Näsviken igen)

      i Delsbo fanns bland annat Hans Henric Möller ( i Långede) och Fredrik Willhelm Janssons verkstad , i Näsviken Forsså Stenkärlsfabrik ,Hamre Lerkärlsfabrik och Böle Kakelfabrik , i Bergsjö/Gnarp : Hoffers fabrik och Gränsfors , samt Rödin som verkat både i Bergsjö,Näsviken och Delsbo .

      [ATTACH]93519[/ATTACH]
      Riktigt fint fat i traditionell stil i otroligt fint skick. Synd att det inte är signerat, svårt att för mig attribuera det till någon speciell "krukomakare" men det finns några duktiga allmogekännare på forumet som kanske kan, förhoppningsvis.

      Comment


      • Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
        Ja, inte är de stämplade vanliga. Jag har vid ett tillfälle frågat en av de lokala loppisrävarna, som under flera år varit stamkund på loppmarknader och loppisbutiker om Hässleholmskeramik och hon hade funnit eller eventuellt ärvt ett stämplat fat av Andersson, som hon gett sin dotter.
        För något år sedan bjöd jag på signerat lergods från Hessleholm på Tradera men fick sträcka vapen. Dessutom har jag sett signerat H-holm gods hos Petriboden, Pelle Hylta, boende strax utanför Lund.
        Oj! Höll på att glömma krukmakare Mangan boende i Lilla Grobellert strax utanför Hessleholms hank och stör.
        Last edited by Polsson; 2011-06-10, 19:58.
        p-son

        Comment


        • Keramik från Rebelltorg-et

          Polsson vet vad jag talar om, keramik från Rebelltorg-et i Grobellert är näst bäst efter denna......
          Bifogade filer

          Comment


          • Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
            För något år sedan bjöd jag på signerat lergods från Hessleholm på Tradera men fick sträcka vapen. Dessutom har jag sett signerat H-holm gods hos Petriboden, Pelle Hylta, boende strax utanför Lund.
            Oj! Höll på att glömma krukmakare Mangan boende i Lilla Grobellert strax utanför Hessleholms hank och stör.
            Var det så illa? Stackarn.
            Då kanske det här fatet får försöka mätta marknaden på auktion framöver. Ärligt talat, ett kyrkofat är betydligt livligare att se på, än det här årsfatet.
            Ja, varför satte man enbart årtal överhuvudtaget och inget annat som upplysning? Var den här företeelsen till bröllop eller nyår? Den frågan är gammal.


            Ursprungligen postat av Hudik Visa inlägg
            Här kommer ett fat från Hälsingland.Troligtvis mitten av 1800talet eller vad säger ni ?
            Det har ju tillverkats väldigt fina fat i Hälsingland, och många krukmakare/kakelugnsmakare Därför osäker på om det är från Delsbo Hudiksvall, Näsviken eller rent av Bergsjö.Många flyttade runt och öppnade så småningom eget( Rödin tex i Näsviken, Härnösand,Bergsjö och Näsviken igen) i Delsbo fanns bland annat Hans Henric Möller ( i Långede) och Fredrik Willhelm Janssons verkstad , i Näsviken Forsså Stenkärlsfabrik ,Hamre Lerkärlsfabrik och Böle Kakelfabrik , i Bergsjö/Gnarp : Hoffers fabrik och Gränsfors , samt Rödin som verkat både i Bergsjö,Näsviken och Delsbo.
            Ett mycket vackert fat!
            Rödin är namnet som genast faller på läppen, men likartad hämringsdekor finns också på ett fat från 1828, i en artikel av Jan Lundell i tidningen Läddikan 1/96.
            Jag skulle vilja se en profilbild från sidan och hur det ser ut baktill - även om det inte finns något att läsa. Helhetsintrycket kan säga något om åldern.
            1860/70tal känns dock som rätt just nu. Den gröna färgen har inte runnit lika mycket som på tidigare fat.

            Comment


            • Här kommer fler bilder på Hälsingefatet


              Click image for larger version

Name:	lerfat bak 2.jpg
Views:	1
Size:	50,3 KB
ID:	514917Click image for larger version

Name:	lerfat sida.jpg
Views:	1
Size:	36,1 KB
ID:	514918

              Comment


              • Ursprungligen postat av Hudik Visa inlägg
                Här kommer fler bilder på Hälsingefatet


                [ATTACH]93698[/ATTACH][ATTACH]93699[/ATTACH]
                Mycket vackert fat! Grattis! Jag kommer snart & hälsar på för att kolla på fatet! Vi kanske kan diskutera ett byte

                Bonnie

                Comment


                • Ja du är alltid välkommen.Ring före så ska jag hålla mig hemma : )
                  Vi får väl sammanstråla på någon gårdsauktion framöver också .Hörde att bland annat Norrbo hade någon sådan på gång.
                  Last edited by Hudik; 2011-06-14, 17:46.

                  Comment


                  • Hittade detta fat idag för 45:-
                    Kan man på ngt sånär åldersbestämma det? Omärkt som synes, men kan man anta att det är från trakten dvs Småland?

                    (Kanske lite överdrivet med bilder, kan redigera bort dem sen )
                    Bifogade filer
                    Pes är mitt google.

                    Comment


                    • Men äldre

                      Väldigt lik vissa jag sett av Samuel Johansson, Arvika. Men han ritade (stämplade) alltid dit sitt SJ och oftast även Arvika. De lite äldre saknar dock ofta Arvika. Din är troligen lite för gammal för att vara gjord av Samuel men inte helt omöjligt att den skulle kunna komma från Värmland.
                      Last edited by prylsnubben; 2011-08-31, 00:00.

                      Comment


                      • Ursprungligen postat av wasistdas Visa inlägg
                        Hittade detta fat idag för 45:-
                        Kan man på ngt sånär åldersbestämma det? Omärkt som synes, men kan man anta att det är från trakten dvs Småland?
                        (Kanske lite överdrivet med bilder, kan redigera bort dem sen )
                        Bättre en bild för mycket än för få, wasistdas. Känns väldigt mycket andra hälften av 1800-talet. Det som sticker ut för min del är att diametern på botten resp öppningen har mycket större skillnad än på andra spilkummar som jag har och har sett. Om den kommer från ett hem där ingen var samlare/lergodsintresserad, kan den mycket väl vara småländsk om motsatsen kan den mycket väl vara från Värmland, Skåne, Blekinge.......
                        Men rustikt charmig är den!
                        p-son

                        Comment


                        • Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                          Väldigt lik vissa jag sett av Samuel Johansson, Arvika. Men han ritade (stämplade) alltid dit sitt SJ och oftast även Arvika. De lite äldre saknar dock ofta Arvika. Din är troligen lite för gammal för att vara gjord av Samuel men inte helt omöjligt att den skulle kunna komma från Värmland.
                          Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
                          Bättre en bild för mycket än för få, wasistdas. Känns väldigt mycket andra hälften av 1800-talet. Det som sticker ut för min del är att diametern på botten resp öppningen har mycket större skillnad än på andra spilkummar som jag har och har sett. Om den kommer från ett hem där ingen var samlare/lergodsintresserad, kan den mycket väl vara småländsk om motsatsen kan den mycket väl vara från Värmland, Skåne, Blekinge.......
                          Men rustikt charmig är den!
                          Stort tack för er input. Det var kul att få läsa lite om Samuel också, som jag inte läst mycket om innan. Riktigt kul att den förmodligen är så gammal som andra hälften av 1800-talet. Om inte mitt minne sviker, så tror jag att jag sett en nästintill "identisk" i en antikaffär. Ska dock kolla upp detta innan jag säger mer, men kanske kan isåfall ägarinnan ev veta mer. Det hade varit riktigt kul om den var från Småland även om jag förstår att man aldrig kan vara riktigt säker.
                          Pes är mitt google.

                          Comment


                          • Ett riktigt skevt,naggat och absolut inte i bra skick köps bara för känslans skull, vilken nördkategori hamnar jag i? Stor flisa bortslagen men det är så länge sedan och väl använt så ytan är som sammet, känner ingen markerad kant efter skadan. Ingen signering men tycker att skåne ligger bra till i härkomst.
                            Bifogade filer
                            Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

                            Comment


                            • Ursprungligen postat av Tingeling Visa inlägg
                              Ett riktigt skevt,naggat och absolut inte i bra skick köps bara för känslans skull, vilken nördkategori hamnar jag i? Stor flisa bortslagen men det är så länge sedan och väl använt så ytan är som sammet, känner ingen markerad kant efter skadan. Ingen signering men tycker att skåne ligger bra till i härkomst.
                              Tidens tand är inte att förakta och det gör du inte heller eftersom du införskaffade fatet, Tingeling. Vetskapen om att en människa med sina händer förfärdigat fatet från en lerklump, piplera, koppar- och blyoxid, samt att det har en stor flisa borta och är vint och skevt får vissa individers hjärta att slå snabbare än "vid fantasilöst tillverkat fabriksstycke" (cita G Karlin). Var stolt över din kategori! Emellertid kan jag inte acceptera att Skåne skrives med litet s, men att det kan komma därifrån, säger jag inte emot.
                              Last edited by Polsson; 2011-09-04, 18:38.
                              p-son

                              Comment


                              • Hemslöjd Liljevalchs 1948

                                Från en katalog 1948 och utställning på Liljevalchs kommer här några bilder med keramik från olika delar av Sverige. Jerk Werkmäster har gjort både utställningsaffischen och katalogomslaget. Varifrån de olika keramikalstren kommer ifrån kan man väl bara gissa....
                                Bifogade filer

                                Comment

                                Working...
                                X