Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Allmogekeramik!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Två fat från Arvika

Båda faten är enligt blyertsanteckning på baksidan inköpta 1955. De är 15.5 resp 17.5 i diameter. Signaturerna SJ (tror jag) resp ÅW och Arvika.
    Söffe
    Bifogade filer

Comment

• Visst har det väl blivit en liten förväxling med signeringsbilderna?
      Åke Warnstads fat längst upp och Samuel Johanssons nedanför tycker jag att det skall vara.
      Mycket fina fat bägge två.

Comment

• Ursprungligen postat av Bengt H. Visa inlägg
        Visst har det väl blivit en liten förväxling med signeringsbilderna?
        Åke Warnstads fat längst upp och Samuel Johanssons nedanför tycker jag att det skall vara.
        Mycket fina fat bägge två.
        Du har alldeles säkert rätt. Höll på en del och fixa med bilderna, så det kan nog ha blivit fel i slutet. Tack för påpekandet!
        Söffe

Comment

• I boken "från stenkärle till prydnadskeramik" av Britt Andersson, Heidruns Förlag, finns många fina bilder av Arvika-keramik.
          p-son

Comment

• en gammal August från Varberg

13 cm hög, härlig allmogekeramik tycker jag
            Bifogade filer

Comment

• Den var läcker Surmasen. Kasta in den i Varbergstråden också!

Comment

• Fixat!
                Tack för tipset.

Comment

• Igår besökte jag Kistamässan, som hade ett ganska bra och varierat utbud av keramik. Men så värst mycket allmogelergods hittade jag inte, och missade tydligen en monter som hade alster av Frans Bernhard Stenbäck (1858-1921)::

Jag tappade bort mig i de långa raderna av montrar i den stora hallen, så det var lätt hänt, samtidigt som tre trevliga sanlarvänner också fanns i krokarna.

På väg att leta upp dem, för en kopp kaffe i cafeterian, såg jag i ögonvrån nåt som blänkte till i sin glasyr, längst ner på en trähylla i ankelnivå. Fatet, med sina modiga 28 cm i diameter, var till hälften skymt av vaser, så den väntade nog på "den rätte".
                  Vackert! tänkte jag, när den seglade upp i min hand och jag hade väntat mig att den skulle vara anonym, men där fanns Trelleborgsstämpeln.
                  Förvåningen blev än större, när jag jag noterade prislappen, som lika gärna kunde ha suttit på en ordinär jultallrik från Danmark. Det går fortfarande att göra fynd på mässor...

Fatet blir ett bra tillskott i Polssons bildarkiv och forskning. Jag är fortfarande mycket imponerad av hans Trelleborgssamling och hoppas att den behålls intakt i framtiden.
                  Bifogade filer

Comment

• Tidigare har jag nämnt Körsbärsskålen av Stenbäck, som jag tidigare haft, och hittade en likadan här:

Comment

• Det är andra gången jag "missar" Stenbäcks kyrka. Första gången var på tradera vid
                      direktköp (tror jag att det heter) vilket uppmärksammades av en annan trelleborgare.
                      Jag får väl läxa upp min son som befann sig på Kista-mässan och inte hade ögonen öppna.
                      Skämt åsido! Grattis Gideon och tack för bilden.
                      Bifogar en bild av upphovsmannen.

Bilden från Trelleborgs museum.
                      Bifogade filer
                      Last edited by Polsson; 2009-02-28, 18:34. Anledning: bild+text
                      p-son

Comment

• Aj då!
                        Vet med Dig ändå att köparna av "sånt här" är rädda om tingen och ser till att de bevaras. Tillsammans täcker samlarna in varandra bra.
                        Tack för bilden, den är sparad. Han ser glad och godmodig ut.

En intrikat fråga, som jag hoppas att Du kan svara på, Polsson:
                        Varför slog Stenbäck ett hål mitt i solen?
                        Bifogade filer
                        Last edited by Gideon; 2009-02-28, 18:51.

Comment

• Att F B var så finurlig visste jag inte! Upphängningsanordning så klart. Ett spik i hålet eller ett snöre också har vi fatet på väggen.
                          p-son

Comment

• Efter att ha tittat noggrannare på hålet, är det inte säkert att det är FB som gjort det.
                            Det förefaller var gjort i efterhand. Men mitt i solen var finurligt.

Fortsätter med foto.
                            Lika spännande att hitta lergods av krukmakare, är att "hitta" bilder av dem. Nedanstående bild fick jag låna av en gammal lärarinna i Trelleborg som var släkt med en krukmakare.Bilden är tagen 1912 och krukmakaren heter Wilhelm Köhlberg. Också till min motfråga:
                            Något på bilden stämmer inte gällande arbetsmomentet. Lite skämtsamt kan man säga att Wilhelm är en lurendrejare.
                            På vilket sätt?
                            Bifogade filer
                            p-son

Comment

• Driven drejare. Det han gör just nu har han säkert gjort tidigare.

Comment

• Den har ju glasyr??

Comment

Working...
                                X