Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Allmogekeramik!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fantastiskt fina bilder. Tack Polson och Andres.

Jag hoppas verkligen att det blir någon skrift av allt ditt material, Polson.
    Din artikel om "Kruk- och kakelugnsmakare i Trelleborg" i Gamla Trelleborgs årsbok 2004 vittnar om att det kan bli en mycket intressant bok.

Kanske rätt så naivt, men går det inte att få till en form av intresseanmälan där vi keramikintresserade kan teckna en förhandsbeställning och betala in t.ex. 200 eller 300 kr.
    Nog borde det väl i alla fall vara ett femtiotal som är intresserade.
    (Men det blir ju ändå bara ca. tiotusen kronor)

Jag hoppas i alla fall att det på något sätt blir möjligt för oss intresserade att ta del av din forskning.

Comment

• Tackar för detta positiva omdömet om min artikel G Trbgs årsbok vilken skrevs 2003.
      Med tanke på att vi skriver 2008 nu, är jag inte på något sätt nöjd med artikeln, men så är det ju ofta när man tittar i backspegeln.

Någon form av publicering kommer sannolikt att bli aktuell längre fram i tiden, fram till dess kan jag förhoppningsvis bidraga med ett och annat i PES.
      p-son

Comment

• Användningsområde

Enär jag har misslyckats med att stimulera PES-användare att gissa på användningsområde för mitt krus på "Allmoge Trelleborg svart", visar jag här en bild av vad krus av denna form användes till.

Första gången jag läste om det, betvivlade jag det starkt, men efter att ha sett bifogade krus på ett museum, fick jag revidera min uppfattning. Kulturen i Lund har ett likadant.

Vad användes kruset till?
        Bifogade filer
        p-son

Comment

• Smörkärnare!!
          Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

• Helt rätt, Äjth!
            p-son

Comment

• En undran. Sitter locket fast och i så fall hur? Är det så avancerat att det är lite ovalt så man ska vrida fast det??
              ¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Comment

• Du håller locket på plats med det korta handtaget. Det långa handtaget är rörligt vertikalt.
                p-son

Comment

• Lite Arvikakeramik...tror jag.

Ursprungligen postat av Tingeling Visa inlägg
                  Har lite av allmogekeramik men har inte tid just nu. Ibland glömmer jag bort en del trådar så ge mig en vink på tisdag så ska jag visa det enda ex jag har av Stenbäck och ska leta reda på ett humoristiskt fat av Lundgren som finns någonstans här hemma. Jag är glad i arvikakeramikerna så det vill jag se även om det kanske inte ingår i allmoge.
                  Det här tror jag är Arvikakeramik. Jag är tyvärr så dåligt insatt i ämnet så jag kan bara ge dig signaturen som jag tycker ser ut att vara R.F.
                  Bifogade filer

Comment

• Roligt att tråden går framåt!
                    Den smörkärnaren hittar man inte runt hörnet idag, och är sällsynt i det här museiskicket!

tildusettes skål ska vi nog finna ut vem som gjort - svaret kommer kanske snart.

Det här fatet, fyndat i samlarbod nyligen, hoppas också jag kunna få ett svar på.
                    Skrivet på baksidan står att den är tillverkad i Hjo. Jag känner inte till något äldre krukmakeri där, och hittar den iallafall inte i någon av mina böcker. Det är möjligt att den som skrev detta mindes fel eller att det var en släkttro.
                    Fatet ser inte ut att vara yngre än från förra sekelskiftet.
                    Vad tror ni?
                    Bifogade filer

Comment

• Hjoberg

Först vill jag tacka Tildusette för bilderna, har inte hunnit kolla vem RF är än.

Vill visa en ljusstake som är stämplad Hjoberg och HKH. Det finns en Edgar Hjoberg som ska vara den femte generationen krukmakare och i Tom Möllers bok näms tre av dem och ingen har HKH som initialer.
                      Bifogade filer
                      Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

• Mer från Arvika

Ytterligare två saker från SJ Arvika. Kannan var kantstött på pipen såg jag när jag kom hem, men skålen är i fint skick. Skålens märkning visas.
                        Söffe
                        Bifogade filer

Comment

• Mugg från Blomstergården

Blomstergården, kan de räknas ha gjort allmogekeramik och i så fall vems signatur?
                          Söffe
                          Bifogade filer

Comment

• Hjo

"Skrivet på baksidan står att den är tillverkad i Hjo. Jag känner inte till något äldre krukmakeri där, och hittar den iallafall inte i någon av mina böcker. "

I "Kakelugnsmakare i Sverige före 1846" av Tunander nämns följande kakelugnsmakare (som oftast även var krukmakare) i Hjo under 1800-talet:
                            1.Carl Warenberg
                            2.J G Warenberg
                            3.Johan Lustig
                            4.A Kihlberg
                            5.J Hallberg
                            Nummer 2,3 och 5 fanns omnämnda som mästare 1846 - året då skråväsendet upphörde.

Därmed inte sagt att någon av dem skulle vara tillverkare av ditt fat, men sannolikt fanns det någon krukmakare i Hjo sekelskiftet 1800/1900. I boken "Krukor och fat" av Gunnar Lindquist nämns ofta Jönköpings läns museum. Törhända kan de hjälpa dig, Gideon.
                            p-son

Comment

• G H Eriksson Stora Mellby och Forsberg Vimmerby

Tänkte bidra med vas från G H Eriksson Stora Mellby Västergötland, 11 cm hög och en av Forsberg från Vimmerby i Småland, 10 cm hög.

Intressant tråd som snart borde få dokumentationsstatus!
                              Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av Ulferic Visa inlägg
                                Denna filebunkaskål har du varit med om att diskutera tidigare. Vi kom fram till att det måste vara Stenbäck som avses. Är endast stämplad Trelleborg. Kanske finns det några nytillkomna här på PES som inte sett den. Därför kör jag en repris.
                                Tror bestämt den här kan få bli mitt skrivbordsunderlägg. Så jökla charmig!!!
                                Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Working...
                                X