Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 ***** Upsala ? [ID: Mimmi Obbarius, Uppsala] - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

***** Upsala ? [ID: Mimmi Obbarius, Uppsala]

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Återigen läckra alster!

Men - mon dieu, simco - påminner inte Ditt nytillskott om fatet i inlägg 134?

Det känns nästan som att någon dem av haft samma insprirationskälla.

Ska vi byta?

Comment

Ha, ha! Ja, där ser man! Håller med om likheten på de vackra fåglarna.
      Byta? Ähum, pokerspel var det.

Comment

Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
        Byta? Ähum, pokerspel var det.
        Är det så det ska gå till?
        Din äkta hälft blir nog inte så glader, eftersom Du kommer att få traska hem luspank och barskrapad inpå bara skinnet efter att ha slängt in en fatalt All-in...
        Så vi tar det i sommar och då fryser man man inte lika mycket.

Comment

Nä, jag kommer gå hårt fram. Först smygande gå med på blinden, sedan re-raise, innan Du vet ordet av är Du pot-comitted, för nyfiken för att kunna lägga hålstegen som inte gick in på turnen, hoppas på en lucky river, för att gång efter annan sedan undra; Nä, nu bluffar hon, eller........

Comment

Önsketänkande, kära simco, rent önsketänkande - vilket Du kommer att bli varse.
            Med fyra ess i slutspelet, behöver jag inte bry mig om några bluffar eller fintar från Norrlandsjäntan.

Men jag tror inte att Mimmi, uppe i sin himmel, begriper vad vi pratar om - hon som nog endast var bekant med Gin Rummy, Whist och kanske lite Bridge.
            Hon vill bli utredd - inte spelad om, skulle jag tro.

Ta med Dig fatet, samt fler reservfat och nödvaser nästa gång...

Comment

För att återgå till ämnet;
              träffade jag några äldre personer i affären, när jag stod och höll i fatet.
              Vissa minns Mimmi Obbarius och hennes verkstad på Floragatan 3: i Uppsala.
              en dam berättade att de hade haft koppar och fat hemma, som Mimmi tillverkat.
              De minns henne med ett leénde på läpparna.
              -"Hon var så speciell", sa damen som ägt kopparna och faten glatt.

Comment

Lägger in bild på en nyinköpt Mimmi med en fantastisk fin glasyr.

Click image for larger version

Name:	Resize of 2011-03-04 043.JPG
Views:	1
Size:	45,8 KB
ID:	511637Click image for larger version

Name:	Resize of 2011-03-04 044.JPG
Size:	42,0 KB
ID:	511636
                Last edited by Kaptenen; 2011-03-20, 16:02. Anledning: Sammanfogat två inlägg

Comment

Ursprungligen postat av Bengt H. Visa inlägg
                  Lägger in bild på en nyinköpt Mimmi med en fantastisk fin glasyr.

[ATTACH]87996[/ATTACH][ATTACH]87995[/ATTACH]
                  Det var inte mycket respons på Din fina Mimo Bengt H. Det var ett tag sen något nytt dök upp här men idag, äntligen. Vet inte om det är en grund äggkopp eller kanske ett saltkar till rädisor på kanten eller dylikt. Definitivt inte för målarfärg. Ser någon att hon verkar lite lierad med en av Polssons polare?http://precisensan.com/antikforum/sh...solar+planeter (inlägg 37).
                  Bifogade filer

Comment

Ett rart fat, prylsnubben. Mimmo är svår att hitta numer, och vi kanske har lagt beslag på alla förekommande? Det vill jag inte tro...
                    Hur är det med diametern?
                    Provat om ägget står rakt?

Påminner i färgvalör och penselschvung om luchurs hänklade skål längre bak i tråden.

Comment

15 cm

Diametern är 15cm. Ägget måste nästan giljotineras och ställas upp och ner för att det inte ska ramla omkull, så grund är den. Med största sannolikhet är det alltså ingen äggkopp, men vad är det då ?

Comment

Humm...

För:
                        Rå äggula? Nja.
                        Salt? Ditt förslag är rimligt.
                        Ljus? Är det flatbottnat nog för att droppa stearin och sätta staken (från Liljeholmens) i?

Mimmi kanske tyckte att det skulle vara valfritt, men jag röstar på rädisor för tre vid bordet.
                        Skicka hit fatet, så ska jag undersöka den. Som SKL brukar säga, det kan ta tid...

Comment

[QUOTE=Bengt H.;175425]Lägger in bild på en nyinköpt Mimmi med en fantastisk fin glasyr.

Den här hade jag missat, kan bara hålla med, fantastiskt fin.

Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                          Det var inte mycket respons på Din fina Mimo Bengt H. Det var ett tag sen något nytt dök upp här men idag, äntligen. Vet inte om det är en grund äggkopp eller kanske ett saltkar till rädisor på kanten eller dylikt. Definitivt inte för målarfärg. Ser någon att hon verkar lite lierad med en av Polssons polare?http://precisensan.com/antikforum/sh...solar+planeter (inlägg 37).
                          Det var en ovanlig och trevlig sak, skulle gissa på egendesignad äggkopp
                          Blir bara mer och mer imponerad av hennes kreativitet, hon verkar gått sin egen väg.

Om än ganska traditionell, här en liten ljusstake från MO.
                          Bifogade filer

Comment

Gammalt lergods brukar jag försöka låta bli. Men när jag såg den här föll jag pladask innan jag ens förstod vem skaparen är. Perfekt form och fullständigt underbar målning. Dessutom helt felfri. Kan tillägga att när jag kom till loppisen hade den varit öppen ett par timmar och flera av de vanliga fyndjägarna mötte jag på väg in. Pris: en guldpeng.
                            Ber om ursäkt för ljussättningen.
                            Bifogade filer
                            www.starkeld.com

Comment

Ursprungligen postat av Larspeter Visa inlägg
                              Gammalt lergods brukar jag försöka låta bli. Men när jag såg den här föll jag pladask innan jag ens förstod vem skaparen är. Perfekt form och fullständigt underbar målning. Dessutom helt felfri. Kan tillägga att när jag kom till loppisen hade den varit öppen ett par timmar och flera av de vanliga fyndjägarna mötte jag på väg in. Pris: en guldpeng.
                              Ber om ursäkt för ljussättningen.
                              Trevligt Larspeter, Din nyfunna vas är väldigt lik min på inlägg 8 i början på denna tråd om Mimmo.

Comment

De här två pjäserna, var bara glaserade vaser med höjdmått för säljaren, och det var bara en som fick båda vid samma tillfälle nyligen på Tradera. Jag såg dem försent, av en slump, vid nyfiken koll på vad en traderare tidigare köpt.
                                Den personen gratuleras varmt!

Blåmarmorerad vas med omisskännlig signering, 7 cm hög.

Name:	Obbarius 3a.jpg
Size:	25,4 KB
ID:	529628

Name:	Obbarius 4a.jpg
Size:	25,5 KB
ID:	529627

Name:	Obbarius 5a.jpg
Size:	34,5 KB
ID:	529629

Brunmarmorerad skål, som dock hade råkat få samma signeringsbild som ovan. 8,5 cm hög.

Name:	Obbarius 1a.jpg
Size:	31,5 KB
ID:	529626

Vad de såldes för?
                                Fem kronor styck.
                                Last edited by Gideon; 2012-01-28, 15:43.

Comment

Working...
                                X