Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

***** Upsala ? [ID: Mimmi Obbarius, Uppsala]

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• ***** Upsala ? [ID: Mimmi Obbarius, Uppsala]

Hoppas att någon har några idéer om denna, som jag inbillar mig, gamla vas.
    Jag tror mig se att det står "Upsala" på den nedre raden, men är dock inte säker. Vad det står på den övre kan jag inte tyda.
    Bifogade filer
    Last edited by Maria; 2011-03-06, 13:14.

Carina Upsala?
    Kan det vara Gamla Upsala som avses. Det finns ett krukmakeri där.

Comment

Ingen bra gissning härifrån heller..

Click image for larger version

Name:	Blue1.jpg
Views:	1
Size:	48,3 KB
ID:	450476
      Tosig i Vaser - [MP Antik & Design]

Comment

Tack så mycket för ditt svar, Peter, men jag tycker nog att vasen ser äldre ut och utförd i annan stil än det som tillverkats vid Gamla Uppsala keramik.
        Mycken tack också till PAT för förstoringen av signering.

Comment

Mimmi Obarius

Nykomling som jag är sitter jag och bläddrar bland gamla inlägg och vet ej om Du Bengt fått någon klarhet än........Vill bara påpeka att signaturen står för Mimmi Obarius, anställd vid St Eriks i början av 1900-talet. Öppnade sedan egen verkstad i Uppsala.

Mvh Prylsnubben

Comment

Väldigt bra att Du lyfter gamla upp frågor, prylsnubben!

Även om jag har svårt att se namnet Obarius passa in i signeringen, så har vi å andra sidan bara en känd sådan i Nyströms bok "Svensk keramik under 1900-talet. Där visas enbart ett understruket M O. vars O inte är fullbordat, utan ser ut som ett U.
            Har Du en annan signering att visa upp, så är det ännu bättre, för dokumentationens skull. Jag har försökt hitta bilder från auktioner och antikaffärer på nätet, men inte lyckats.

Din tolkning tycker jag annars är fullt rimlig och det är mycket S:t Eriks över vasens dekor. Det skulle vara vara toppen med en fullträff av Dig här, prylsnubben.
            Jag kollat upp alla Obarius och Obbarius i befolknings- och dödsskivorna, och det verkar som att hennes efternamn är feltolkat i keramiklitteraturen. Det finns bara en som passar in och det är:
            Vilhelmina Sofia Obbarius (med två b)
            31 år gammal, år 1900, var hon fortfarande ogift och tycks ha förblivit det, eftersom hon begravdes 1953 med samma namn - Obbarius.

1900
            Obbarius, Vilhelmina Sofia
            fröken
            f. 1869 i Lindesbergs landsförs (Örebro län, Västmanland)
            Ogift kvinna, ensam i familjen
            Od No 3
            Uppsala (Uppsala län, Uppland)
            Födelseort i källan: Linde bergsförsamling Örebro län

Begravda i Sverige
            Obbarius, Vilhelmina Mina Sofia
            Uppsala
            Begravd 30/9 1953
            Uppsala gamla kyrkogård, kv. 32, nr. 1395B (kista)

I Nyhetsbladet från Grödinge Antik & Design, juli 2004, står det i en notis:
            "Mimmi Obbarius arbetade som dekoratör hos S:t Eriks en tid för
            att senare öppna egen keramikverkstad i Uppsala. Tyvärr vet vi
            inte så mycket om denna verkstad eller om Mimmi. Är det någon
            av våra läsare som känner till något om henne så är vi intresserade
            av att veta mera. I juli har vi haft besök av släktingar till Mimmi
            de visste själva inget alls om henne, men ville också veta mera.
            "
            Bifogade filer

Comment

Intressant!

Var ett tag inne på Umbria som var ett krukmakeri i Uppsala.
              Men tycker inte att detta heller stämmer med signeringen.
              Företaget finns fortfarande, men har numera annan verksamhet.
              Skickade ett mail dit och frågade, men har tyvärr inte fått något svar.

Comment

Mimmi

Mimmi Obarius signerade med ett inristat Mimmo och ett målat MO, ofta båda samtidigt. Uppsala var också alltid inristat. Min lilla vas har varit ute till Grödinge för identifikation och De bekräftar att det är Mimmi Obarius vilket torde gälla även Din vas Bengt.

Mvh Prylsnubben
                Bifogade filer

Comment

Aha!
                  Du kunde väl ha sagt från början, att det var förnamnet hon signerade med. Nu är det mycket lättare att få det stämma, i den nya tankebanan.
                  Bengts vas visar också ett halvt MO (uppoch ner) i tusch.
                  Utmärkt!

Då undrar jag om det inte är ett senare hörfel av någon, som gjort att smeknamnet Mina blivit till Mimmi? Det kan bli så med ett namn som Vilhelmina, för det står registrerat Mina som extranamn, då hon begravdes.
                  Jag ser bara en punkt för ett i, i signeringen, vilket kan tyda på att hon egentligen skrev MinaO eller rentav MinnaO?

Hur Grödinge Antik resonerar, vet vi inte, inte heller vilka källor de har att stödja sig på i sina uttalanden. Allt ska inte tas för givet, inte ens från auktoriteter, så länge de inte deltar i öppna diskussioner och ventilerar nya rön på ett forum som PES.
                  Last edited by Gideon; 2009-10-15, 17:16.

Comment

Visst, signaturen kan läsas som Du tolkar den, men frågan är även vad hon själv kallade sig som en tidig KVINNLIG KERAMIKER med egen verkstad. Mimmo eller MO var kanske hennes "artistnamn" så att säga. Sedan kan man ju undra varför hon i den av oss kända litteraturen heter Mimmi och inte vare sig Vilhelmina, Mina eller Sofia.

Comment

Bara en liten reflektion,
                      jag tycker att det ser ut som att det står "Minao" och inte "Mimmio" på prylsnubbens vas. Först ett M sedan ett i, ett n och ett a (där bubblan på a:et inte syns utan sitter i hop med linjen) och sedan ett o, Jag får inte till det till två m. Kan det vara så att de som skrivit literaturen tolkat hennes signering fel och att hon därför blivit benämnd som Mimmi istället för Mina?

Comment

Har lånat din bild prylsnubben och försökt rita dit vad jag menar, det blev väldigt knackigt, men hoppas ni förstår vad jag menar
                        Bifogade filer

Comment

Kul att få vetskap om denna för mig okända tillverkare.
                          Mycken tack för det, prylsnubben. Tack också till Gideon för folkbokföringsupplysningarna.

Visar några till bilder på mitt föremål.
                          Bifogade filer

Comment

Ingen orsak Bengt, kul ändå att Din vas ändå fått en mycket trolig upphovsman (kvinna) även om det tycks finnas vissa oklarheter avseende hennes riktiga namn.
                            Mvh Prylsnubben

Comment

Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
                              Bara en liten reflektion,
                              jag tycker att det ser ut som att det står "Minao" och inte "Mimmio" på prylsnubbens vas. Först ett M sedan ett i, ett n och ett a (där bubblan på a:et inte syns utan sitter i hop med linjen) och sedan ett o, Jag får inte till det till två m. Kan det vara så att de som skrivit literaturen tolkat hennes signering fel och att hon därför blivit benämnd som Mimmi istället för Mina?
                              Nu när jag läser tråden lite bakåt ser jag ju att Gideon redan hade uppmärksammat och skrivit om tolkningen av signaturen! Sorry för upprepningen

Comment

Working...
                              X