Tror inte att Persman varit nära denna vas. Som du säger så var han ju igång tidigt på 1920-talet, men alltid Arvikatrakterna trogen och denna vas är ju med allra största sannolikhet en Örebroare.
Gustav Persman bodde aldrig i Örebro, han finns i alla fall inte med i något adressregister från den tiden. Vasen är gjord vid Lerindustrin i Örebro, och som E.B. skriver, så kan det handla om Gustav Pontho. Att ABL är AB Lerindustri råder numer ingen tvekan om.
Idag blev min vas till en samling då jag hittade min andra ABL-märkta vas, men denna även märkt "GP". kanske man kan tro att det är dekoratören Gustaf Pontho som döljer sig bakom de initialerna. Tack igen Gustav53 för allt slit du lagt ner. 17 cm hög och en riktig pärla om jag får säga det själv.
Håller med Dig, E.B, det är en riktig pärla till vas!
Vem som skapat den, återstår att se.
Lampfot (själva foten ca 29 cm hög), märkt ABL, signerad EP och med det låga numret 5, inköpt i Malmö för några år sedan och sedan lagd i en kartong som inte har varit tillgänglig förrän igår. Döm om min förvåning!
Påminner om att det kan vara så att EP var verksam även på Møller & Bøgely.
Lampfot (själva foten ca 29 cm hög), märkt ABL, signerad EP och med det låga numret 5, inköpt i Malmö för några år sedan och sedan lagd i en kartong som inte har varit tillgänglig förrän igår. Döm om min förvåning!
Påminner om att det kan vara så att EP var verksam även på Møller & Bøgely.
När jag läste din sista mening, Kaptenen, frotterade jag mig med tanken M&B än en gång, kollade genom tråden och fann Tingelings bifogade ugglevas och upptäckte då det eventuella sambandet med min ugglelampa från M&B. Om inte drejarna på ABL arbetade hos M&B vid någon tidpunkt, var de åtminstone inspirerade av företagets lergodsdekorer.
Tack Tingeling! Jag började nästan att tro att det var omöjligt att finna något signerat ABL här nere!.
Jag skulle vilja hävda att likheterna mellan M&B:s produktion och ABL:s inte är slumpmässig. Polssons lampa och Tingelings vas är ett bra exempel på detta. Jag tror att det finns anledning att nagelfara Møller & Bøgely:s signaturer med de funna på ABL:s. Än så länge håller jag det för troligt att EP har varit på bägge ställena.
Vejen kunstmuseum i Danmark köpte en stor lot M&B på Bruun Rasmussen...
"117/556: Eilif Møller & Mads Peter Bøgely: En samling skønvirke keramik bestående af 21 vaser, 6 bordlamper, 4 lågvaser samt bordskål. (32)"
A collection arts and craft ceramic, comprising 19 vases, 6 table lamps, 4 lidvases, tablebowl, jardiniere and figure vase with handles in the shape of birds. 23 with hand signed monogram, 9 with stamped monogram. Manufactured by Møller & Bøgelys Keramiske Kunstbrænderi 1917-1920. (32)
Jag lägger upp bilderna från auktionen för då har vi bra referensmaterial. Bilderna riskerar annars att försvinna i cyberrymden.
Se på den gröna höga vasen och jämför med den av EP signerade ABL-vasen!
De där bilderna var mumma för mig, tänk att få se och hålla i dem!
Den enda ABL-vas som jag inte har kvar är just den med ugglan på, men saknar den. Den hamnade hos en som också blev förälskad i den här sortens keramik och jag insåg att mina möjligheter var större att finna fler än hans så då fick han den, trots allt har jag ju några innan. Ibland måste jag lära mig att släppa taget men det sved lite
Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh
"Blandt de kunstnere som var tilknyttet fabrikken var Hjalmar Nielsen, Helge Jensen, O. V. Borch, Axel E. Jacobsen, Clemmensen, Aabrink, Lehmann samt Eilif Møller selv. Derudover var der i perioder russiske kunstere tilknyttet fabrikken. De kom fra flygtningelejren i Horserød, der åbnede 1. maj 1918 -
dog kendes kun et russisk navn på en kvinde, nemlig Gokoschihoff - men hvad hun lavede vides ikke. Måske var der også svenske medarbejdere - men det kan have været pottemagere - der optræder på billeder fra fabrikken forskellige svensk-klingende navne, som f.eks. Sjöholm, Särenholm og Nielsson. Af andre navne kan nævnes Betty Poulsen og Nøstahl - uden at deres funktion kendes."
Tänker ni på Pes när ni är på loppis? löd en fråga nyligen. Svar: JA! Denna vas tycker jag inte är så snygg, men på grund av märkningen och gåtan om ABL köpte jag den. (Däremot tycker jag många andra ABL-pjäser som visats är jättesnygga).
Förresten gåtan är väl inte helt löst än, även om det lutar mot AB Lerindustri i Örebro? Jag har gått igenom både denna tråd och Örebrofajans-tråden men inte hittat hur det gick till när ni började tro att detta är AB Lerindustri. Hur är det, ni som var med från början?
Det är väl inte helt klarlagt att ABL = AB Lerindustri men att allt tyder på det och för mig finns det bara någon % tvivel. Den dagen det dyker upp en vas med etikett eller en proviens som talar för det blir en bra dag.
Ska du någonsin göra dig av med den får du gärna kontakta mig.
Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh
Rosa, jag tror det handlar om tillvand smak. Den ÄR mumma. Det är dig det är fel på. Men ge den ett tag ska vi se om det inte är du som ändrar dig. Om vasen skulle ändra sig skulle jag bli mycket, mycket rädd...
Vasen har i och för sig ett mycket fantasieggande mönster, men jag har svårt för färgkombinationen. Så Tingeling ligger bra till. Fast jag behåller den ett tag så får vi se om jag kan ändra mig. Det har hänt någon gång tidigare
Comment