Nja jag vet inte. Det står EP på båda, men tycker inte att likheten i den andra signeringen är så stor.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Okänd signering ABL [ID: AB Lerindustri, Örebro]
Collapse
X
-
Ja, EP signaturen är mycket lik och från nästan okända Møller og Bøgely i Skotterup.
Værkstedet er nærmest ubeskrevet, men eksisterede i næsten 4 år fra 7.januar 1917 til 19.december 1920 i Skotterup, nærmere betegnet Strandvejen 274-76.
Da lervarefabrikken Strodl (kendt for uglekrukkerne) lukkede overtog kunstmaleren Eilif Møller og arkitekten Mads Peter Bøgely lervarefabrikken og startede en unika produktion under navnet "Møller og Bøgelys Keramiske Kunstbrænderi". På fabrikken arbejdede både pottemagere og kunstnere. Ud over danske medarbejdere var der også svenske og russiske. Sidstnævnte skyldes flygtningelejren Horserød som åbnede pr. 1.5.1918.
Noget af keramikken er tydeligt inspireret af arkitekt Thorvald Bindesbøll, men generelt kan nævnes en meget organisk og fabulerende dekorerende stil, som havde meget tilfælles med skønvirke. Da produktionen var på sit højeste var der omkring 30 medarbejdere. Fabrikken brændte den 19.12.1920 og blev ikke efterfølgende bygget op.
De nye oplysninger er med tak modtaget fra Palle Bruun Olsen, Kalundborg
Sign. MBLast edited by Kaptenen; 2009-03-25, 20:18.
Comment
-
Det finns en hel del likheter vad gäller sgraffittotekniken (de vertikala linjerna)...
Här är auktionsloten när de förvärvades till museet
A collection arts and craft ceramic, comprising 19 vases, 6 table lamps, 4 lidvases, tablebowl, jardiniere and figure vase with handles in the shape of birds. 23 with hand signed monogram, 9 with stamped monogram. Manufactured by Møller & Bøgelys Keramiske Kunstbrænderi 1917-1920. (32)
Last edited by Kaptenen; 2009-03-25, 20:46.
Comment
-
Övre raden från vänster
1. Signatur, tillägg?, 31
2. Signatur, PS, 31
3. Signatur, TH, 31
4. Signatur, tillägg?, 130
5. Signatur, tillägg?, 129
6. Signatur, TH, modellnummer?
Nedre raden från vänster
7. Signatur, CP alt SP?, 29
8. Signatur, tillägg?, 26
9. Signatur, tillägg?, 89
10. Signatur, PS, 144
11. Signatur, PS, modellnummer?
12. Signatur, EP, 147Last edited by Kaptenen; 2009-03-26, 11:15.
Comment
-
Att se dem tillsammans gör att man ser skillnaderna, den 2:a i första raden sticker ut mest och är ensam i sin art. Ska bli intressant att se signaturerna också.Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh
Comment
-
Imponerande!
Tycker inte att Tradera-vasen är off side på något sätt, men som sagt mina kunskaper om dansk keramik är minimala. Emellertid kan jag mer och mer tack vare PES.
Efter att ha kollat signeringarna (BL?) på vaserna, är jag benägen att
härleda Tradera-vasen till samma verkstad.p-son
Comment
-
Är keramiktillverkningen med bokstäverna P B L , A B L eller ev F B L i oordning (?), svensk eller dansk?
Enligt tidigare diskussion i tråden tyder mycket på att den är svensk med hänsyn tagen till var vaserna har införskaffats (orter i Mellansverige och i Östersund).
EP-signaturen kan mycket väl vara densamma som från danska Møller og Bøgely, eftersom det är känt att de hade svenska medarbetare under sin korta verksamhetstid 1917-1920.
Arkitekten Mads Peter Bøgely vad gjorde han före och efter? Har han haft en keramisk verksamhet på egen hand? Kan det vara så att det gäckande PBL är Peter Bøgely eller Peter Bøgely lervarefabrik.
Produktionen, som jag uppskattar har ägt rum någon gång under perioden 1915-1925 verkar ha varit ganska omfattande utifrån modellnummer 26-147 och det verkar som det har varit flera medarbetare (keramiker/konstnärer)som signerat under verkstadens verksamhetstid; PS, TH, CP alt SP och EP eller initalerna omvänt.
Ja frågorna kvarstår, men förhoppningsvis underlättar sammanställningen av vaserna, signaturerna och lite av diskussionen.Last edited by Kaptenen; 2009-03-26, 12:14.
Comment
-
Jag tror att vi får stanna till och tänka till lite nu. Leran i de uppvisade vaserna känns inte dansk, den går ju för det mesta åt det gula/gulvita hållet. Däremot så är det en intressant tanke att formgivarna/medarbetarna jobbat/tagit stort intryck av denna danska firma. Kan denne Peter Bögely tagit sitt pick och pack och flyttat till Sverige tro, eller är det ABL och medarbetarna har tagit med sig former och dekor till Örebro kanske???? Spännande är det i varje fall.
Comment
-
Håller helt med Dig E.B. ! Nej, med tanke på det intresse som danskarna visat för sin keramik och även ett internationellt intresse under senare år känns det märkligt om 12 vaser införskaffade en bra bit från Danmark skulle kunna vara danska från en produktion som ingen känner till.
Inspirationen känns som den kommer från Danmark även om vas 3 och 4 påverkats av secessionisterna Hoffmann och Powolny med flera. Jag tror att det finns en koppling till Møller og Bøgely även om den bara är genom medarbetaren med signaturen EP.
Jag hittar inga andra svenska inspirationskällor eller är det bara jag som tycker att det skiljer sig en hel del från produktionen vid Upsala Ekeby, Gefle osv?
Comment
-
Roligt att tråden tagit fart igen och intressant med de olika alternativen.
Intressant också att se Kaptenens bildcollage.
Enligt Svenskt konstnärslexikon skall Ville Sjöholm varit verksam vid Møller og Bøgely en tid innan han kom till Andersson & Johansson i Höganäs.
Comment
-
Jag la ut lite planscher på Örebro Fajansfabrik. Jag ser att inga av modellnumren som finns på ABL stämmer med de på ÖF. Vidare hade de KB en katalog från Aktiebolaget Lerindustrier. Dock fanns bara bilder på kakelugnar utan årsuppgift med är katalogiserade som 1800-tal. Det stod dock som Aktie-Bolaget Lerindustri. Örebro, så ABL kan ju vara en logisk förkortning.
Comment
Comment