Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Okänd signering ABL [ID: AB Lerindustri, Örebro]

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Det är inte lätt det här med bildhantering, men jag gör ett försök att lägga in större bilder.
    Bifogade filer

Comment

Så ja! Det blir bara bättre och bättre, Bengt!
      Nu är Du professionell på det här med bildhantering.

Jag ser nu att det är uppenbar likhet mellan den första och sista vasens signeringar, som är en läcker skönhet! Utformningen på handtagen får mig osökt att tänka på engelske Christopher Dresser, som många keramiker hämtade inspiration av, under slutet på 1800-talet och senare. Raka och strama hänklar.

Jag har tagit mig friheten att sammanfoga Dina signeringsbilder för jämförelse, och visst ser man att det är samme keramiker det är fråga om.
      Sedan har jag hittat en papperskopia på olika Arvikasignaturer, jag fått från en storsamlare i Värmland, och den enda som kan komma i närheten i signatur, är Riborg Böving (1880-1952). Men den saknar L och har R snett placerad på B. Om Du vill kan jag fota den signaturen.

Då har vi bokstäverna P B L (?) i oordning att lista ut.
      Förhoppningsvis sitter någon av forumets läsare på lösningen.
      För min del har jag svårt att komma vidare nu, men ska grunna på!
      Bifogade filer
      Last edited by Gideon; 2007-08-04, 18:12.

Comment

Tack för ditt engagemang, Gideon.
        Vi får väl invänta ev. bilder från Beno, och kanske tro att huvudspåret går mot Arvika.

Comment

Vi glömde bort frågan:
          Var har Du köpt respektive vas, alt. varifrån kom säljarna?
          Det kan ge en hint om ursprungsområdet.

Comment

Den gröna vasen köptes på Kupan i Östersund för några dagar sedan.
            Den blå kommer jag faktiskt inte ihåg var den köptes, men det bör vara på något ställe i mellersta Norrland.
            Jag tror emellertid inte att de har tillverkats här uppe, för från denna lera har det nog mest kommit tegel.
            Ett undantag är i alla fall Hälsingland, där det förekommit en rätt så riklig lergodsproduktion.
            Hälsinglands museum i Hudiksvall har för några år sedan gett ut en liten skrift som benämns " Hälsingska murare och tegelbrännare, kruk- och kakelugnsmakare". Där visas exempel på mycket fin krukmakarkonst från detta landskap.

Comment

Jag har vas i jugendstil med samma signering....
              Bifogade filer

Comment

borde kanske bifoga en (mini)bild på vasen också
                Bifogade filer

Comment

ABL kanske?

Comment

Jäklar...jag såg bestämt en sådan signatur idag på en loppis. Man blandar ju gärna ihop saker o ting efter flera timmars loppande, men jag skulle vilja framföra en svag minnesbild. Keramik med denna stämpel samt Töreboda
                    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

ABL är inte heller så tokigt och utvidgar sökningen än mer...
                      Det här spånandet stimulerar och vi får inte ge upp!

janis vas påminner starkt om dansk, kohornsdekorerad keramik. Inspirationen måste ha kommit från HAKs 1910tal i Naestved.
                      De här vaserna uppvisar så olika framställningssätt i såväl modell, dekor, som glasyr, att jag undrar om inte en del keramiker/konstnärer gjort inhopp under verkstadens verksamhetstid? Den sista bilden uppvisar också två E, rygg mot rygg och ser ut att vara initialbokstäver för ett namn.

Som Bengt H. nämnde, är en av vaserna numrerad, och det är janis också, så då bör det handla om produktionssiffror under minst två års tid. Företaget borde ha avsatt spår i den nedskrivna keramikhistorien, och det finns säkert.
                      Vi har bara inte läst det än.

L kan också stå för Lervarefabrik och därmed pratar vi danskt. Även i Danmark finns rött lergods.
                      Det är en möjlighet, det också.

Men trots allt vill jag tro att det handlar om en liten keramikverkstad, storleksmässigt som Frans Bernhard Stenbäcks i Trelleborg.

Comment

Här kommer bilderna på min vas. Vasen har en konkav botten så bottenringen blir smal det har jag inte sett hos arvika keramik
                        Beno
                        Bifogade filer

Comment

Tack så mycket för bilderna, Jani och Beno. Mycket speciella vaser.
                          Det börjar verkligen att bli riktigt intressant det här.
                          Jani`s och min vas (den gröna i början av tråden) har ju samma nummer (31) inristat och samma form, så nummerbeteckningen måste nog vara artikelnummer. Detta, tycker i alla fall jag, och som jag tidigare skrivit, tyder på en rätt stor produktion.
                          Detta att tolka de ihopskrivna signaturerna är inte lätt. Först gäller det att tyda bokstäverna och sedan i vilken ordning de skall läsas. Många gånger måste man veta tillverkaren för att förstå vad signeringen betyder. Samma sak gäller ju också med de skrivstilssignerade sakerna.

Comment

Enligt svar från Christina N-L så känner hon inte till signeringen, men det är i varje fall inte skånsk allmogekeramik.

Comment

När jag tittade igenom mitt bildarkiv på datorn hittade jag denna bild.
                              Jag har nog fotat för att fråga här på internet, men sedan glömt bort det.
                              Nu återstår att hitta skålen (eller vad det nu kan kallas).
                              Bifogade filer

Comment

vi tycks ha hittat ett gemensamt 'pottery'
                                men
                                tilläggssigneringarna tyser på olika keramiker
                                Jag tyder min tilläggs signering som ett T skrivet i ett H
                                Bifogade filer

Comment

Working...
                                X