Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Okänd signering ABL [ID: AB Lerindustri, Örebro]

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• För dokumentation två ABL vaser sålda vid Hammarö auktionsverk 2012

tyvärr sparade jag inte ner signeringen och nummer Sitter vid lånad dator utan redigeringsprogram därav liten bild
    Bifogade filer

Comment

• Tack, simco.

Det finns en vas till, med det synbarliga numret 82 eller 28 (upp och nervänt, beroende på hur man läser) med samma form.
      Bilderna är sparade från en traderaauktion förra året.

Click image for larger version

Name:	ABL 20.jpg
Views:	1
Size:	22,6 KB
ID:	534899

Name:	ABL 21.jpg
Size:	20,2 KB
ID:	534897

Name:	ABL 22.jpg
Size:	26,8 KB
ID:	534898
      Last edited by Gideon; 2012-05-12, 16:52.

Comment

• Ursprungligen postat av nobe Visa inlägg
        För dokumentation två ABL vaser sålda vid Hammarö auktionsverk 2012

tyvärr sparade jag inte ner signeringen och nummer Sitter vid lånad dator utan redigeringsprogram därav liten bild
        Dom var fina! Speciellt den högra vasen.
        Vet Du vad posten gick för?

Comment

• 225:- glömde lägga bud snyft!

Comment

• Det går fler tåg (läs vaser).

Comment

• Köpte denna på Röda Korsets loppis i Laxå.Kände mig lite som Pippi Långstrump. Tyckte jag fick mycket för en guldpeng.
              Bifogade filer

Comment

• Den är vacker. Hur är det med höjden?
                Skatta Dig riktigt lycklig över att guldpengen fick många släktingar vid köpet.

Comment

• Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                  Den är vacker. Hur är det med höjden?
                  Skatta Dig riktigt lycklig över att guldpengen fick många släktingar vid köpet.
                  Höjden är 20 cm. Nu är risken att jag skulle sälja något av det jag köpt inte stor. Så denna kommer säkert arvingarna bära tbx till loppis en gång.

Comment

• Loppis?

För fem år sedan, då ingen visste något om ABL, kunde sådant här slumpas för femman eller tian.
                    Den här tråden har sett till att fabrikens produkter fått sin renässans och uppskattning bland samlare och konnässörer, och snart vaknar danskarna till liv. Var så säker.
                    Glöm inte att lägga en skriven lapp, med länken hit, i vasen så att den får behålla sitt ID-kort.

Redan i dag platsar vasen på en samlar-/antikmässa eller bättre auktionshus, så Du hade riktigt stor tur med guldpengen.
                    Last edited by Gideon; 2012-08-12, 15:06.

Comment

• ABL vs M&B

Oförtrutet fortsätter arbetet med att kartlägga sambandet mellan AB Lerindustri Örebro och Möller & Bögely.
                      En figurvas fyndades idag för, hör och häpna 30kr. Flera ristade tecken som ser ut som signaturer (TNH-i monogram och HA).
                      TH har vi ju tidigare på ABL från både JANI och Tingeling och färg och skulptering från Ulferic. Efter ytterligare granskning
                      förefaller signaturen vara HN med ett streck under, borde då stå för Hjalmar Nielsen.
                      Bifogade filer
                      Last edited by prylsnubben; 2012-09-18, 16:46.

Comment

• AB Svenska Kakelfabriken Örebro

Denna vas, som var på en auktion i helgen, är signerad (ristad signering) AB SK Ö
                        Denna signatur användes bara under perioden 1917-1919....!!!!
                        Bifogade filer

Comment

Working...
                        X