ett Palmskåp
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Vas Palm Mölle
Collapse
X
-
Imponerande samling, läckert janiUrsprungligen postat av jani Visa inläggett Palmskåp
. Tack för att Du gav mig inspiration att lägga in mitt lilla bidrag på tråden
.
Comment
-
-
En Palm utan nummer
Ursprungligen postat av jani Visa inläggett Palmskåp
Instämmer i "imponerande samling"!
Denna Palm-burk är signerad men onumrerad och jag har sett åtskilliga sådana
med olika stengodsglasyrer. Med andra ord kan man tala om mer eller mindre massproduktion fast i drejad form. Jag har för mig att de svarta prickarna inne i, utanför och under burken kommer av att leran är järnhaltig.p-son
Comment
-
"Jag var ung och grön när Patrik Nordström-utställningen var på Höganäs museum och jag tyckte det ar underbart och toppen av allt. Idag kan jag se lite mer balanserat och kyligt på honom och på en grej av honom och tänka där har han blandat i det och det. Men man ska inte nedvärdera hans storhet. ..." (Olsson, S & Axelsson, A,(1969) På grund av lera: Fem keramiker från Kullabygden, s 135)
Liten lockburk (8,5 cm hög), där både form och glasyr verkar vara inspirerad av Nordström.
Comment
-
Comment
-
Vilken underbar grön glasyr! Och priset kan man ju inte klaga på heller!Ursprungligen postat av Lars F Visa inläggPalmburk
Liten trevlig burk med härlig grön glasyr från loppmarknaden i lördags.
För 11 kronor (oprutat)
fick den följa med hem. 
Såg att det stod Palm i botten och hittade den här tråden.
Grattis!
Comment
-
En sådan sjögrön Palm har jag inte sett tidigare. Grattis till fyndet!Ursprungligen postat av Lars F Visa inläggPalmburk
Liten trevlig burk med härlig grön glasyr från loppmarknaden i lördags.
För 11 kronor (oprutat)
fick den följa med hem. 
Såg att det stod Palm i botten och hittade den här tråden.p-son
Comment
-
Ursprungligen postat av Staffordshire Visa inläggVilken underbar grön glasyr! Och priset kan man ju inte klaga på heller!
Grattis!
Tack för "hyllningarna"!Ursprungligen postat av Polsson Visa inläggEn sådan sjögrön Palm har jag inte sett tidigare. Grattis till fyndet!
I ärlighetens namn skall sägas att jag inte hade en aning om vem Rolf Palm är.
Köpte burken helt enkelt på att jag tyckte den var vacker. Glasyren, färgen och formen tilltalade mig.
Trevligt att andra tycker lika.
Last edited by Lars F; 2011-08-23, 05:52.- - - - - - - - - -
"För mycket av det goda är alldeles lagom."
Comment
-
Rolf Palm är/var (han drejar ej mer) men lever fortfarande vad jag vet, en god drejare och en glasyrens mästare. En dag när jag känner för det ska jag fotografera alla mina Palm miniatyrer i alla dessa underbara glasyrer och lägga ut bilder.
Comment
Comment