Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vem tillverkade smörbyttor med vattenbad?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Hej Lars M

Tack, tack, det är intressant det du visar.

Flera gånger har mina funderingar rört sig ner mot Tyskland.
    Har det funnits vattenkylda smörbyttor där, har jag funderat
    över.

Nu ser vi, jo visst och tänk om det är en svensk modell?
    I Sverige har den inte patent, så skulle det vara mest troligt
    att Boberg sålde patenten eller rättigheterna?

Mycket roligt att få se,

hälsar och tackar
    Staffan

Comment

"Rigor" patent

....även denna heter "Rigor" precis som Bo Fajans ena modell.
      Här är även bevis på svensktillverkning, Made in Sweden" i botten
      på insidan, alltså exporterades smörbyttan också. Priset i blyerts
      säger 2.50:-, tyvärr finns inte insatsen kvar.
      Undrar hur många av dessa av AB Göteborgs Keramiks tillverkning
      som överlevt tills idag, betänk att företaget var kortlivat 1920-1922,
      enligt uppgift existerade det endast 1 1/2-år.

Bifogade filer
      Last edited by prylsnubben; 2018-11-06, 23:42.

Comment

Intressant. Känns inte troligt att Göteborg och Bobergs tillverkat "Rigor" samtidigt. Känns inte som Bobergs skulle vilja köpa rättigheten för tillverkning om den redan tillverkades av någon annan i Sverige. Kan Bobergs tagit upp tillverkningen 1922 eller strax efter? Fågan är dock hur det förhåller sig med de tyska. Den på bilden känns ju lite yngre men tillverkningen kan ju ha pågått samtidigt i Sverige och Tyskland.

Comment

Tycker nog att "Göteborgaren" verkar äldst, DRGM användes ju ända fram till 1952.
          Kanske, kanske skulle stämpeln MADE IN SWEDEN kunna indikera att Rigor var ett
          svenskt patent från början ?

Comment

Jo, kanske var jag otydlig, med att "den" verkade yngst menade jag tysken.

Comment

Trevligt att få se en produkt från Göteborgs Keramik! Inte överraskande att det var just prylsnubben som skulle träffa på något sådant.

Comment

Den här tråden är tycker jag ett bra exempel på när PES är som bäst. Tydlig frågeställning, många bidrag med bilder och infallsvinklar. Den sprider kunskap och historiken belyses väl från tidigt 1920-tal fram till den tid då Carl Munters och B. von Platen uppfann kylskåpet och som blev en del i folkhemmets kök på 1950 -60-talen. Då var det slut med smörbyttor i vattenbad!
                Givetvis finns det mer att belysa: t ex vad patenten bestod av? Principen är ju urgammal: "avdunstning kyler ner" vare sig det gäller en svettig kropp eller en vattenbegjuten smörbytta . Och fler internationella kopplingar bör väl finnas?

Grattis prylsnubben till en snart 100-åring!

Comment

Håller med Lars M. PES är som bäst när det sker utvikningar som
                  breddar ämnet utan att vara avvikelser från detsamma. Folkbildning
                  när den är som bäst, fast i modern tappning.
                  Men, namnet "Rigor" ?
                  Ja smöret ska ju stelna lagom för god bredbarhet men jag kan inte
                  låta bli att få associationer till Rigor Mortis och då blir man ju inte
                  så sugen............................................. ..............................

Comment

Working...
                  X