Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vem? [ID: Mathias Fischer - Garda krukmakeri]

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Vem? [ID: Mathias Fischer - Garda krukmakeri]

Det är mycket möjligt att den här skålen är svensk, men dörren bör ändå hållas öppen för närliggande länder.

Fischer gör ju att man nästan automatiskt tänker på Wili Fischer, men här börjar signeringen med ett M.
    Skålen är också atypisk för honom, tunt drejad och "bladig" runt kanten.
    Någon som har en idé om vem skaparen kan vara?
    Jag har sökt men inte funnit.

Click image for larger version

Name:	M. Fischer 1.JPG
Views:	1
Size:	34,7 KB
ID:	634500

Name:	M. Fischer 2.JPG
Size:	31,4 KB
ID:	634498

Name:	M. Fischer 3.JPG
Size:	36,4 KB
ID:	634497

Name:	M. Fischer 4.JPG
Size:	29,2 KB
ID:	634496

Name:	M. Fischer 5.JPG
Size:	24,4 KB
ID:	634499
    Last edited by Gideon; 2011-03-23, 17:49.

Jag sökte igår efter någon lämplig kandidat, när jag såg denna tråd. Här nämns Mathias och Pia Fischer. Tyvärr kom jag inte fram till något.

Jag skulle tro att din är av Mathias Fischer, Gotland.
    Last edited by Kaptenen; 2011-03-22, 19:50.

Comment

och nu vet jag! Bilder från avslutad Tradera-auktion

Garda krukmakeri, Mathias Fischer, Ljugarn
      Bifogade filer

Comment

Utmärkt, Kaptenen!

Garda krukmakeri på Gotland och Mathias Fischer har inte dokumenterats i någon av de svenska keramikbiblarna.
        Vi kan dock konstatera att han inte längre är bland oss.
        Han föddes 27/2 1945 i Tyskland och gick bort redan i juli 1987.
        För att få reda på mer om honom som krukmakare, kan en närstående kontaktas, vilken jag hittat adressen till. Bengt H. - PM:a om Du vill åta Dig det.

Fler exempel hämtade från nätet, med alster som klubbats på Metropol i Stockholm och Smågårde auktioner på Gotland.
        Han kunde sina saker...

Name:	Mathias Fischer 5.jpg
Size:	12,6 KB
ID:	511740

Name:	Mathias Fischer 3.jpg
Size:	32,9 KB
ID:	511741

Name:	Mathias Fischer 2.jpg
Size:	28,7 KB
ID:	511742

Comment

Lägger till ett nyförvärv med smäcker form.
          Glasyren är hur läcker som helst och därför blir det ett par extra, närgångna, bilder.

Name:	Mathias Fischer 8.jpg
Size:	31,8 KB
ID:	514521

Name:	Mathias Fischer 9.jpg
Size:	32,4 KB
ID:	514520

Name:	Mathias Fischer 10.jpg
Size:	50,8 KB
ID:	514519

Name:	Mathias Fischer 11.jpg
Size:	50,0 KB
ID:	514522

Name:	Mathias Fischer 12.jpg
Size:	23,8 KB
ID:	514518

Comment

Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
            Lägger till ett nyförvärv med smäcker form.
            Glasyren är hur läcker som helst och därför blir det ett par extra, närgångna, bilder.
            Urläcker glasyr från en keramiker jag aldrig stött på....

Comment

Håller helt med. Den var riktigt läcker.

Här är två till från utgången Tradera auktion som inte nådde upp till säljarens rek pris.
              Pes är mitt google.

Comment

Ursprungligen postat av wasistdas Visa inlägg
                Här är två till från utgången Tradera auktion som inte nådde upp till säljarens rek pris.
                http://www.tradera.com/2-st-fantasti...2013_131021222
                Det är synd att låta bilderna försvinna, när 60 dagar har gått efter avslutad auktion. Det finns alltid en bra anledning till att visa dem här.

Ett nytt tillskott, som visar prov på Mathias förmåga att variera sig i glaseringar.

Name:	Mathias Fischer 13.jpg
Size:	34,2 KB
ID:	514862

Name:	Mathias Fischer 14.jpg
Size:	35,9 KB
ID:	514861

Name:	Mathias Fischer 15.jpg
Size:	27,5 KB
ID:	514863

Comment

Vilken underbar brunfläckig glasyr på vasen med den smäckra halsen! I like
                  < - - - Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ - - - >  Markus Dimdal  < - - - Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ - - - >

Comment

Du har bra smak, emde.

Comment

Tack vare Gideons kontaktuppgifter har det genom en Mathias Fischer närstående gått att få upplysningar om honom och hans keramik.

Mathias Fischer, som föddes 1945 i Halle ( i f.d. DDR), utbildade sig vid konsthögskolan i Kiel.
                      Efter den sexåriga utbildningens slut 1968 flyttade han till Sverige och arbetade här under tre år hos den danskfödde keramikern Kai Krebs.
                      Därefter flyttade han tillsammans med sin fru till Garda på Gotland. Där blev han snabbt en välkänd och uppskattad keramiker. Så småningom fick han också benämningen ”den suveräne keramikern”.
                      Mathias Fischer arbetade enbart med stengods, och tillverkade då en hel del av det efterfrågade bruksgodset.
                      När det fanns tid till detta, så drejade han egna modeller med de klassiska former som han älskade, och som inte var ämnade att användas, utan enbart att njutas av.
                      Dessutom lade han ner ett stort arbete med att prova fram sina egna glasyrer.
                      Fischer, som egentligen ville skulptera, blev snabbt ett känt och aktat keramiknamn och han fick förfrågan om att ställa ut sin konst på olika ställen i Sverige.
                      I Visby har han också utfört utsmyckningsarbeten på bl.a. DBV och Solbergabadet.
                      En stor inköpare av hans keramik var Handelsbanken, Stockholm.

Fortfarande, 24 år efter hans bortgång, är hans keramik eftertraktad, och då inte bara på Gotland.

Endast 42 år gammal avled Mathias Fischer hastigt efter en stroke. Han finns nu begravd på Garda kyrkogård.

Comment

Tack för informationen om Mathias Fischer!

Denne keramiker var okänd även för mig innan jag läste denna tråd.
                        Förra veckan fann jag denna vas i Uppsala.
                        Det känns att det är hög kvalité på Mathias Fischers saker när man håller i dem.
                        Enkel stilren form, drejad med precision, och läcker glasyr, som förövrigt ser ut att vara
                        skapad efter samma recept som Gideons smäckra leopardfläckiga vas.
                        Detta är verkligen en keramiker att hålla utkik efter när man är ute och handlar keramik.

Name:	DSCN7688.jpg
Size:	31,2 KB
ID:	515358

Name:	DSCN7686.jpg
Size:	74,3 KB
ID:	515359

Name:	DSCN7691.jpg
Size:	117,0 KB
ID:	515360

Name:	DSCN7696.jpg
Size:	109,9 KB
ID:	515361

Comment

Tusen, tack Bengt H. för att Du lyckades med att få kontakt med den närstående och fick önskvärda upplysningar.
                          En bit till på vägen är de utmärkta tidningsurklippen (som Du sänt mig) om M. Fischer och jag hoppas att personen kan visa bra bilder på Mathias själv och vad som kan finnas kvar i ägo.

simco, Du har också fastnat för glasyren och ett par utdrag från urklippen från 1970-talet passar bra här. (Dessá borde sammanställas):
                          "Mathias Fischer är keramiker och han arbetar uteslutande i stengods. Materialet ger honom stora möjligheter att skapa och variera vackra glasyrer. Att få fram en vacker glasyr är nästan en vetenskap.
                          - Man gör ständigt nya upptäckter på det här området, säger han. Hårdheten i godset är en annan skön egenskap."

Från 1974, av T. Lönnefalk:
                          "Mathias Fischer är för det första en keramiker med högt uppdriven formkänsla. det spelar ingen roll om han gör miniatyrer eller stora skålar, om han gör rena nyttoföremål eller nyttogods, överallt märker man att han behärskar formen och detta i stengods, det svåraste keramiska materialet. Det är harmoni över hans samlade produktion, harmoni och disciplin. Därtill kan läggas att han kan arbeta med mycket tunn stengodsskärv.
                          Mathias Fischer lyckas ofta mycket fint med med olika glasyrer, ganska ofta med askglasyrer med kobolt eller kanske bor som färgtillsatser. En nyhet för året är hans variant på vad man brukar kalla ormskinnsglasyr, där han laborerar med olika skikt av mer eller mindre plastiska glasyrer."

Comment

Lönnefalks beskrivning av Mathias Fischers alster är mitt i prick tycker jag!

Glasyrer fascinerar mig och är ofta det som tilltalar mig vid första ögonkastet. Kombinerat med en vacker form blir det "Jackpot".

Funderar över om det är "ormskinnsglasyr" som finns på din vas (som jag kallar leopardvasen) Gideon?

Comment

Tack vare (inte på grund av) PES kunde jag för en blygsam summa idag inhandla denna vackra vas. 13 cm hög och 18 cm mellan öronen.
                              Bifogade filer

Comment

Working...
                              X