Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Märta Ankarsvärd-Grönvall‏

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av jani Visa inlägg
    Min familjemedlem heter också Busan men är betydligt äldre. Självklart måste jag förära Busan ett MAG-fat
    Jag kanske skall fokusera på fatet av Märta Ankarsvärd-Grönvall istället....
    Ett liknande fat finns i boken tidigare i denna tråd
    Bifogade filer

Comment

Stora fat anfaller mig II!

Gör en uppföljare på Janis stora fat med ett som borde vara samtida.
      Rejäl tungviktare med 36cm i diameter.
      Matchande stor signatur, ca 10cm hög, som förbryllar lite. Vad betyder det extra tillagda strecken, ser nästan ut som att det är ett "T" i anslutning till det tvärgående strecket på "A". Hade hon anställda dekormålare?
      I övrigt tycker jag att man kan se stora likheter i de rosa blommorna på Prylsnubbens skål och även Gideons lilla lockburk.
      Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
        Gör en uppföljare på Janis stora fat med ett som borde vara samtida.
        Rejäl tungviktare med 36cm i diameter.
        Matchande stor signatur, ca 10cm hög, som förbryllar lite. Vad betyder det extra tillagda strecken, ser nästan ut som att det är ett "T" i anslutning till det tvärgående strecket på "A". Hade hon anställda dekormålare?
        I övrigt tycker jag att man kan se stora likheter i de rosa blommorna på Prylsnubbens skål och även Gideons lilla lockburk.
        Då följer jag upp ditt fat, Simco, med en signatur med ännu flera extrastreck!
        Bifogade filer

Comment

Finfina fat ni visar upp, jani och simco!
          T:et i monogrammet tål att fundera på...

Jag undrar om inte de här faten är framställda under en mycket kort tid, som en sommarmånad?
          Likartat mönster på bräm och kanske lika i storlek? Du har inte nämnt dem, jani.
          T:et - är det för ett personnamn, verkstads- eller ortnamn?
          Som verkstad, blir det närmast Törngrens i Falkenberg att tänka på, men lerfärgerna verkar skilja åt sig lite - framförallt på det sista fatet.

Men ett personnamn tror jag ändå mer på, och då får hugskottet bli Rolf Isidor Trolle (1883-1972), född i Sundsvall och året 1970 bosatt på Lidingö.
          Han var målare och konsthantverkare, och under 1920-talets första hälft var han anlitad som konstnärlig medarbetare vid Upsala-Ekeby.

De här två personerna kan mycket väl ha känt varandra, och de kanske skapade dessa unika fat i MA:s egna ateljé?
          Det vore mycket trevligt om det förhöll sig så.

Comment

Hittade denna, enligt handskriven etikett på baksidan, unika MAG på loppis i torsdags, måste vara årets fynd enligt mig
            Bifogade filer

Comment

Verkligen en ovanlig bit, med högblank glasyr dessutom, luchur!
              Hur stor är den och är den ihålig?
              Etiketten och prislappen ser ut att vara ditsatta av en antikhandlare på 1970/80-talet, men dennes information kan man inte klaga på.

Kanske blev Märta inspirerad av Ishtar-porten, för mina tankar ledde hursomhelst spikrakt till den:

Kort historik:

Ett superläckert fynd med varning för riklig salivutsöndring, måste jag säga.
              Last edited by Gideon; 2011-01-16, 03:59.

Comment

Ursprungligen postat av luchur Visa inlägg
                Hittade denna, enligt handskriven etikett på baksidan, unika MAG på loppis i torsdags, måste vara årets fynd enligt mig
                jäklar va häftig...
                GRATTIS

Comment

Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                  Verkligen en ovanlig bit, med högblank glasyr dessutom, luchur!
                  Hur stor är den och är den ihålig?
                  Etiketten och prislappen ser ut att vara ditsatta av en antikhandlare på 1970/80-talet, men dennes information kan man inte klaga på.

Kanske blev Märta inspirerad av Ishtar-porten, för mina tankar ledde hursomhelst spikrakt till den:

Kort historik:

Ett superläckert fynd med varning för riklig salivutsöndring, måste jag säga.
                  Mycket möjligt att hon fått inspirationen därifrån. Eftersom detta troligtvis är en tidig pjäs så var väl hon lika inspirerad som de flesta andra vid den tiden att avbilda lejon, tänker närmast på Firma Svenskt Tenn och Anna Petrus berömda Lejon

Pjäsen är i gedigen keramik och mäter 17 cm i höjd och 14 cm i bredd och visst är den salivutsöndrande....

jäklar va häftig...
                  GRATTIS

Tackar!
                  Jag höll på missa den då den stod i "skräp" hyllan och vid första anblick såg ut som nåt turistmög, men så fick jag för mig att kolla närmare och gjorde nästan ett glädjeskutt när jag fick syn på signeringen, och etikettens info gjorde inte känslan sämre

Comment

Grattis Luchur, vilket fynd!!!

Comment

Tack Rosa

Comment

Då följer jag upp ditt fat, Simco, med en signatur med ännu flera extrastreck!
                        Verkligen vackert fat med äppelblom(?)!
                        Kul att se en till signering med dessa extra tillägg!
                        Krypterad kod eller dekormålerens egna signum på MA´s signatur?
                        Verkligen intressant!
                        Den som hittar/har flest streck vinner!

Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                        Finfina fat ni visar upp, jani och simco!
                        T:et i monogrammet tål att fundera på...

Jag undrar om inte de här faten är framställda under en mycket kort tid, som en sommarmånad?
                        Likartat mönster på bräm och kanske lika i storlek? Du har inte nämnt dem, jani.
                        T:et - är det för ett personnamn, verkstads- eller ortnamn?
                        Som verkstad, blir det närmast Törngrens i Falkenberg att tänka på, men lerfärgerna verkar skilja åt sig lite - framförallt på det sista fatet.

Men ett personnamn tror jag ändå mer på, och då får hugskottet bli Rolf Isidor Trolle (1883-1972), född i Sundsvall och året 1970 bosatt på Lidingö.
                        Han var målare och konsthantverkare, och under 1920-talets första hälft var han anlitad som konstnärlig medarbetare vid Upsala-Ekeby.

De här två personerna kan mycket väl ha känt varandra, och de kanske skapade dessa unika fat i MA:s egna ateljé?
                        Det vore mycket trevligt om det förhöll sig så.
                        Tack för informationen Gideon!

Om jag inte vetat om fatets ursprung och sett blommorna här på tråden hade mina tankar direkt sprungit iväg mot Gävle och Bo fajans. Den grå/vita glasyren med medveten krackelering liknar BoF´s AK-glasyr(men utan blå dekor). De marmorerade gröna kanterna och vilda blommor liknar till viss del S-glasyrens dekor med ängsblommor.

Kul att få uppgifter om Rolf Isidor Trolle. Hittar främst uppgifter om honon som konstnär och målare av tavlor och i ett porträttgalleri från Östergötland.

På anbytarforum finns uppgifter att Rolf Isidor Trolle och hans fyra syskon finns i folkräkningen i Sundsvall med sina föräldrar, 1890.
                        Enligt folkräkningen 1900 är samtliga syskon bosatta med morfäräldrarna i Örebro.

Intressant att han var medarbetare på Upsala-Ekeby.
                        Sundsvall-Lidingö är ett vinnande koncept.

Comment

Vilket brakfynd luchur!!!
                          Kul att få se det, och extra trevligt med etiketter och skrift på baksidan, såväl som liknande variant av signatur som på Gideons lockburk.

Comment

Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
                            I boken "Nutida svensk konst och brukskonst" som egentligen borde heta Dåtida konst...... eftersom den är från 1943, finns många fina bilder på verk av bl a keramiker som Maggie Wibom, Lisbet och Gocken Jobs, Anna-Lisa Thomson, Trillers, Haggård och givetvis Nylund, Percy och Kåge. Jag lägger in en bild på keramik av Märta Ankarsvärd-Grönvall.
                            hej jag tycker detta fat kan också vara Märtas kanske signeringen av senare slag?Click image for larger version

Name:	IMG_2621.jpg
Views:	1
Size:	111,1 KB
ID:	564281Click image for larger version

Name:	IMG_2622.jpg
Views:	1
Size:	61,6 KB
ID:	564282

Comment

Ingen tvekan....

Absolut måste det vara så, ett liknande fat finns på bild i inlägg 8 på tråden.

Comment

För dokumentation ett fat på stor fotring. 29,5 cm diam. och 6,5 cm hög. Ett lantligt motiv som jag aldrig sett och utöver signaturen ett citerat dollartecken med ett streck. Vad betyder det?
                                Bifogade filer

Comment

Working...
                                X