Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Märta Ankarsvärd-Grönvall‏

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Märta Ankarsvärd-Grönvall‏

I helgen som var, med simco, fyndades denna lilla lockburk märkt MA 26, i Rotebro loppis.
    Min tanke är förstås att det är rubricerade dam som signerat den 1926.
    Kan det stämma?
    Jag gjort en sammanställning av verifierade märkningar i olika trådar här, för jämförelsens skull.
    Sedan så var det svårt att hitta henne bland släktforskarförbundets skivor, och det berodde på w som inte ska finnas i Ankarswärd och Grönwall. Bara v.

Hennes far hette Per Fredrik Emil Ankarsvärd, född 1856 och modern Charlotta Fredrika Regina Grille, född 1860.
    Märta Regina Eleonora Grille, senare Märta Ankarsvärd-Grönvall‏, föddes 1890 i Sala och begravdes 1967 i Motala.

Om henne skriver Bengt Nyström i sin bok "Svensk keramik under 1900-talet", 2008
    "Keramiker och lärare, utbildad vid HKS. Verksam vid S:t Eriks Lervarufabriker under 1920- och 1930-talen, producerade unika föremål, men även en del serietillverkat. Egen verkstad i Stockholm 1926-64 vid sidan av keramikundervisningen vid HKS, där hon var huvudlärare fram till sin pensionering 1956."
    Bifogade filer

Grattis till en tidig lockurna från Märtas egen ateljé! När jag såg loppistilleben-tråden och läste att den var signerad MA 26, tänkte jag att det borde vara Märta.

Comment

Den fina lilla lockburken var ett riktigt fynd!
      Tycker att dekoren och den gråvioletta färgen ser typisk ut för Märtas alster under S:t Eriks perioden. Dessa på Grödinges hemsida har du säkert redan sett, men är ett bra referens material med sin vita glasyr och fina målning.

Hittade även lite annan kuriosa när jag sökte.
      Ett foto på Anna Petersson och Märta Ankarsvärd från 1909. Märta ska alltså ha varit 19 år vid tillfället, vilket verkar stämma bra. Tjusiga kläder. Bilden är klickbar.

Bild på Märta Ankarsvärd, Göteborgs universitets bilddatabas:
      Den sida du försökte nå kunde inte hittas, det kan bero på att du klickat på en länk som inte fungerar, att du skrivit in en adress fel eller att sidan du försökt nå är bortagen eller flyttad.

Designat lyxtelegram har hon också gjort.

Svenska Lyxtelegram 1912 - 1977

Tuppar drar vagn

Period:1914-1947.
      Artist: Ankarsvärd, Märta.

Lx 5. Fröken Märta Ankarsvärd. Vagn dragen av tuppar. Slopades 1927 men återinfördes.

Kungl. biblioteket har dokument från en semesterresa till Italien 1955
      Undrar vad damerna fick vara med om där?

Accessionen innehåller Kajsa Barck-Lagergrens resedagbok från en resa till Italien tillsammans med Märta Ankarsvärd 11 juni-12 juli 1955

Comment

Tack, simco. Bra jobbat!
        Exemplen från Grödingemuséet visar otvetydigt att måleriet på lockburken är hennes stil.
        Hon var en vacker och stilig dam 1909.

Låt oss samla fler exempel av henne i denna tråd.

Comment

Bilder tagna på Mässan i fredags enbart för denna tråd
          Bifogade filer

Comment

Vad säger ni om denna? 18 cm hög.
            Tidig? Sen?
            Själv har jag lite svårt för formen, och glasyren känns lite död.
            Bifogade filer
            www.starkeld.com

Comment

Lite lustig form, rakkopp, nja kanske inte, men varför har hon öppnat upp "skålen" på ena sidan.
              Annars lite som Luchurs mässobjekt i färgspråk och definitivt vad gäller signering.
              Bifogade filer
              Last edited by prylsnubben; 2010-10-12, 21:32.

Comment

Nutida svensk konst och brukskonst

I boken "Nutida svensk konst och brukskonst" som egentligen borde heta Dåtida konst...... eftersom den är från 1943, finns många fina bilder på verk av bl a keramiker som Maggie Wibom, Lisbet och Gocken Jobs, Anna-Lisa Thomson, Trillers, Haggård och givetvis Nylund, Percy och Kåge. Jag lägger in en bild på keramik av Märta Ankarsvärd-Grönvall.
                Bifogade filer

Comment

Tack, Lars M! Den boken beställdes antikvariskt, fem minuter efter att Dina rader blev lästa.
                  Ett bra tips, och det finns flera kvar hos Bokbörsen.
                  Alster av MA växer inte på träd precis, och det har jag märkt...

Som alltid, prylsnubben, då och då dyker rariteter upp från Din godispåse. En vacker skål, som uppmanar:
                  Fram för fler bilder och fakta!

Comment

Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                    Tack, Lars M! Den boken beställdes antikvariskt, fem minuter efter att Dina rader blev lästa.
                    Ett bra tips, och det finns flera kvar hos Bokbörsen.
                    Alster av MA växer inte på träd precis, och det har jag märkt...

Som alltid, prylsnubben, då och då dyker rariteter upp från Din godispåse. En vacker skål, som uppmanar:
                    Fram för fler bilder och fakta!
                    Vet DU Gideon, hade med mig skålen till Grödinge i fjol somras, grabbarna menade att MA hade olyckats och att skålen egentligen skulle varit rund,
                    min kommentar blir , morsning och goodbye. Vad blir Din ???

Comment

Densamma!
                      Allt är inte helt runt eller spikrakt i keramikens värld, och lite friheter vid drejskivan tillät man sig allt.
                      En kopp att blöta hakan i, en kopp att hälla ur, en kopp att bara vara vacker - ja, vad vet VI hur MA tänkte den dan?

Huvudsaken är att skålen fortfarande är grann att se på.

Comment

Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                        Vet DU Gideon, hade med mig skålen till Grödinge i fjol somras, grabbarna menade att MA hade olyckats och att skålen egentligen skulle varit rund,
                        min kommentar blir , morsning och goodbye. Vad blir Din ???
                        Då har hon misslyckats med den lilla skålen i boken också!

Comment

Bra iakttagelse, så nu har de kloka i Grödinge fått något att grunna på.

Comment

Köpte en vas med en intressant lapp i .......

Lika som Lars Peters men lite mer liv i glasyren enligt mig,eller är det senaste familjemedlemen Busan?
                            Lite kul var när jag upptäckte lappen som låg i efter hemkomsten.
                            Står tyvärr inget mobilnummer.....
                            Bifogade filer
                            Last edited by Surmasen; 2010-11-15, 10:25.

Comment

Ursprungligen postat av Surmasen Visa inlägg
                              Lika som Lars Peters men lite mer liv i glasyren enligt mig,eller är det senaste familjemedlemen Busan?
                              Min familjemedlem heter också Busan men är betydligt äldre. Självklart måste jag förära Busan ett MAG-fat
                              Bifogade filer

Comment

Working...
                              X