L.P. Ferner?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Vem var Rödin? Vad är det för grej? [ID: Anders Jakob Rödin]
Collapse
X
-
Nä, men fy tusan! Kaptenen!

Det här skulle ju vara svåååååårt!
Butiksföreståndaren, som är skyldig till de dyra priserna sa till mig; -Visst står det Rörstrand under? Nä, det gör det inte, det står ju Rödin, men denna är nog tillverkad vid Gnarp eller Gamsätter.
Jag ska försöka ta lite bättre närbilder på glasyren i morgon så att man ser "guldglittret"
Tack för gissningarna allihopa!!!
Grattis Kaptenen!
Last edited by simco; 2012-03-01, 22:10.
Comment
-
Missade gissningstävlingen men måste få gratulera till en UNDERBAR sejdel, han var fantastiskt skicklig RÖDIN, både som drejare och formgivareUrsprungligen postat av simco Visa inläggInget att ha, inget att ha...........
.............. genast lyste solens strålar in genom fönstret och sejdelns glasyr glittrade som guld med små kopparglänsande partiklar i den oljiga glasyren. Underbart!
.
Comment
-
Håller med pryslnubben i varje bokstav.
Jag tror att Hälsinglands museum skulle bli mycket tacksamt, om Du sände bilddokumentationen till någon antikvarie där.
En hel, intakt sejdel av Rödin är svårare att hitta än en glassbutik i Nordpolen.
Comment
-
Tack ska Ni ha för de fina gratulationerna!
Det glädjer mig, jag ska skicka bilder och mått till Hälsinglands museum.
Ibland får man ha lite tur. Det värsta var att butiksföreståndaren sa att: -"Sånt här brukar vi slänga i disken"
Gah!!! Ett Rörstarndsfat med en stor nagg som det står MW under går bra att sätta ut i butiken för 150:-, men en gammal sejdel med ca. 150 år på nacken slängs pga av några pyttesmå glasyrsläpp, helt vanligt bruksslitage. Anledningen till att den fick vara kvar var just att de trodde att det stod "Rörstrand" under.
Ingen kommer att få dricka ur denna.
Nu har jag tagit lite bättre bilder på "Kameleonten". I dämpad belysning ser den nästan helt svart ut, i lite klarare ljus ser den mörkt brunoljig ut och i solljus framträder massor av små kopparglänsande partiklar, som ser ut som sand eller glitter.
här kommer lite närbilder:
Jag har sammanfogat gissningstråden till denna tråd om Anders Jakob Rödin.Last edited by simco; 2012-03-02, 10:16.
Comment
-
Instämmer med gratulanterna, simco! Första gången jag såg en Rödin, var på Brösarpsmässan för många år sedan. Det var ett fat och priset var strax över 1000-lappen om jag inte mins fel. Hade ingen aning om vem Rödin var, men säljaren berättade det och med den tveksamhet som jag känner inför försäljare, inträdde misstänksamhet varvid fatet fick hänga kvar.Last edited by Polsson; 2012-03-04, 11:22.p-son
Comment
-
Vad roligt att få se en "Rödin"!
Tack för det,simco, och grattis!
Det är helt riktigt som Gideon skriver att du nu gjort ännu en kulturhistorisk gärning.
Tråkigt att det kastas så mycket fin gammal keramik, men den handlare som ser denna tråd kastar knappast en sådan här mugg utan klistrar nog på en prislapp med tresiffrigt belopp i stället.
Comment
-
Tack så mycket Polsson!
Intressant att läsa om lerfatet som förflyttat sig ner till södra Sverige. Hoppas att du får syn på det igen i år när du ska till Brösarp.
Jag skickade lite bilder och uppgifter till Gunvor Gustafsson, antikvarie på Hälsinglands museum och även en av författarna till boken "Värmande och vackert" som hon skrivit tillsammans med Birgitta Lundblad. Jag fick ett blixtsnabbt svar, hon skulle förmedla bilderna till föremålsansvarig på Hälsinglands museum för dokumentation. Det känns extra roligt när man kan bidra till dokumentationen på något vis.
Du har väl kameran i högsta hugg när du åker till Brösarp Polsson? Men akta dig för svartgodset.
Comment
-
Tack så mycket Bengt!Ursprungligen postat av Bengt H. Visa inläggVad roligt att få se en "Rödin"!
Tack för det,simco, och grattis!
Det är helt riktigt som Gideon skriver att du nu gjort ännu en kulturhistorisk gärning.
Tråkigt att det kastas så mycket fin gammal keramik, men den handlare som ser denna tråd kastar knappast en sådan här mugg utan klistrar nog på en prislapp med tresiffrigt belopp i stället.
Ja, jag blev riktigt förvånad när jag vände på sejdeln. Och ännu mer förskräckt när handlaren sa att dom brukade kasta sådant. Jag gav såklart en liten föreläsning om att man aldrig fick kasta något.
Det är ju bättre att sätta ut det i butiken och se om någon köper det. Hoppas att det dyker upp fler Rödin, eller annat märkt lergods.
Nu har jag massor av krukor och dylikt tack vare dig och "krukor och fat" tråden"
Dom hoppar liksom bara i korgen när jag är ute.
Comment
-
Om jag inte minns fel, var säljaren norrlänning. Kameran ska med och jag lovar att se upp för svartgodset.Ursprungligen postat av simco Visa inläggTack så mycket Polsson!
Intressant att läsa om lerfatet som förflyttat sig ner till södra Sverige. Hoppas att du får syn på det igen i år när du ska till Brösarp.
Du har väl kameran i högsta hugg när du åker till Brösarp Polsson? Men akta dig för svartgodset.
p-son
Comment
Comment