Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Krukmakare sökes

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #91
    Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
    Att släktingen hade varit krukmakare utanför Hässleholm visste han också eftersom hans far sysslade med släktforskning, och att FE fick sju barn med hustrun Karolina Olivia Bolt var också känt. Emellertid var det ingen av barnen som gick i faderns, F E:s fotspår. Som grädden på moset, fick jag låna ett foto av Filip Edvin tagit vid hans 50-årsdag 1830 vilket visas här nedan.

    Nog är sannolikheten stor för att Lilla-G- krukan kommer från Hässleholms-orten?
    Det är spännande med släktforskning! Jag fick veta för en tid sedan att även jag har släkt i Skåne! '
    En viss Maja Månsdotter ska ha varit gift med en Jöns Ored Trofast.
    Undrar om våra släktband knyts samman någonstans på 1700-talet Polsson!
    Jag kanske måste åka ned till Skåne och läsa lite gamla kyrkböcker,

    Comment


    • #92
      Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
      Fantastiskt, Bamse, att du visar en burk med hela signaturen! Det trodde jag inte att jag någonsin skulle få se den. Helt klart är att FE Mangans verkstad har tillverkat ”vasen” och inte bara det, glasyren har samma namn som krukmakaren med tillägget ”oxid” (Manganoxid).
      Kul att jag kunde hjälpa till. När jag har läst var de andra skriver undrar jag om Mangan var en lurendrejare?
      Holistisk humanist

      Comment


      • #93
        Ursprungligen postat av Bamse Visa inlägg
        Då måste väl denna vas som jag köpte i Växjö för några dagar sedan också vara gjord av Mangan i Hässleholm?
        Det här blir bara mer och mer spännande!

        Om man förstorar upp bilden riktigt mycket tycker jag mig se ytterligare stämplar på din kruka Bamse. Nere till högrer ser det ut som något som kanske kan vara en drejarsignatur.
        Undrar hur många anställda det fanns vid verkstaden?

        Click image for larger version

Name:	IMG_0927.JPG
Views:	1
Size:	77,5 KB
ID:	512053

        Comment


        • #94
          Ursprungligen postat av Bamse Visa inlägg
          Kul att jag kunde hjälpa till. När jag har läst var de andra skriver undrar jag om Mangan var en lurendrejare?
          Intressant, vad menar du Bamse? Själv har jag lite problem med att stämpeln
          Lilla Grobellert är så fantastiskt opåverkad av tidens tand, betänk att den bör vara från
          ca 1830-talet. Föremålen däremot, både Polssons kruka och Ditt krus Bamse känns helt rätt.

          Comment


          • #95
            Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
            Det är spännande med släktforskning! Jag fick veta för en tid sedan att även jag har släkt i Skåne! '
            En viss Maja Månsdotter ska ha varit gift med en Jöns Ored Trofast.
            Undrar om våra släktband knyts samman någonstans på 1700-talet Polsson!
            Jag kanske måste åka ned till Skåne och läsa lite gamla kyrkböcker,
            Viss är det spännande, dyra syster. Kollade på nedanstående länk, men hittade inte din Trofast där men många med samma efternamn. Dessutom finns det soldater med namnet Oreda.


            Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
            Jag unnar Dig verkligen all den uppmärksamhet, som Dina forskningsrön nu kommer att få.
            • För det första har du funnit ett fotografi som är daterat 1830. De äldsta bevarade är fyra år äldre.
            • För det andra kommer nu hela Hässleholms korta historia som stad att få skrivas om.

            Förbered dig på att Norra Skåne säkert vill ha en intervju i morgon bitti....eller kanske inte...
            För i helvete, Kaptenen, tipsa inte Norra Skåne!

            Ursprungligen postat av Rosa Visa inlägg
            Mycket spännande Polsson! Finns det någon anknytning till krukmakarsläkten Lirpa också? (Lirpa är ett gammalt knektnamn, men de övergick till krukmakeri, enligt vad jag hört från en äldre släktning).
            Ja, då! Idag är alla släkt med alla!

            Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
            Ja, men nu kan jag säga STORT GRATTIS till ER båda.
            Tackar för hälften av grattiset, prylsnubben! Du är en sann vän.

            Ursprungligen postat av Bengt H. Visa inlägg
            Strålande och imponerande arbete, Polsson!
            Stort tack för dokumenteringen.
            Tack för det, Bengt H! Vad gör man inte för sina trevliga, ambitiösa PES-vänner.

            Ursprungligen postat av Bamse Visa inlägg
            Kul att jag kunde hjälpa till. När jag har läst var de andra skriver undrar jag om Mangan var en lurendrejare?
            Om detta tvistar de lärde, Bamse!
            Last edited by Polsson; 2011-04-01, 22:43.
            p-son

            Comment


            • #96
              Ursäkta sidospåret, men jag kan inte släppa kopplingen till släkten Lirpa. Enligt mina källor i Skåne kom Ammud Lirpa från Baltikum nån gång på 1700-talet till Hässleholm där han gifte sig med Llis Atsröf (urprungligen ungerska) och startade så småningom ett krukmakeri. Några bevarade alster finns dock inte dokumenterade, så kanhända är det bara en legend.

              Comment


              • #97
                Ursprungligen postat av Rosa Visa inlägg
                Ursäkta sidospåret, men jag kan inte släppa kopplingen till släkten Lirpa. Enligt mina källor i Skåne kom Ammud Lirpa från Baltikum nån gång på 1700-talet till Hässleholm där han gifte sig med Llis Atsröf (urprungligen ungerska) och startade så småningom ett krukmakeri. Några bevarade alster finns dock inte dokumenterade, så kanhända är det bara en legend.
                Jag tycker mer att det liknar ett stickspår, Rosa! Kopplingen till Baltikum på 1700-talet
                kan emellertid sägas vara historiskt korrekt enär vi hade besittningar där.
                p-son

                Comment


                • #98
                  Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                  Ja, men nu kan jag säga STORT GRATTIS till ER båda.
                  Såg att polsson tackade för hälften av GRATTIS. Då tackar jag för den andra halvan.

                  Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
                  Det här blir bara mer och mer spännande!
                  Om man förstorar upp bilden riktigt mycket tycker jag mig se ytterligare stämplar på din kruka Bamse. Nere till högrer ser det ut som något som kanske kan vara en drejarsignatur.
                  Undrar hur många anställda det fanns vid verkstaden?
                  [ATTACH]88836[/ATTACH]
                  Spänning är ju en av livets kryddor. Känns kul att ha bidragit till den. Någon drejarsignatur är inte synlig
                  och hur många som arbetade i verkstaden får du fråga polsson om.
                  Last edited by Bamse; 2011-04-01, 22:56.
                  Holistisk humanist

                  Comment


                  • #99
                    Ursprungligen postat av Bamse Visa inlägg
                    Såg att polsson tackade för hälften av GRATTIS. Då tackar jag för den andra halvan.
                    Båda Era Grobellarer är bara GRYMT bra, både vad gäller formspråk och glasyr. Lite avis blir man allt, men som tur är så står jag på sträng diet (frugans order).
                    Jag undrar bara, hur hann han med allt...http://sv.wikipedia.org/wiki/Bruce_Grobbelaar

                    Comment


                    • Jag har nu lyckats tyda några av bokstäverna under Bamses kruka visst står det
                      Ap.. Apr... eller något sådant.
                      Click image for larger version

Name:	IMG_0927.JPG
Views:	1
Size:	34,1 KB
ID:	512075

                      Inte illa för någon som härstammar från Maj Måne och oredige trofaste Dummer-Jöns.

                      Comment


                      • Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                        Båda Era Grobellarer är bara GRYMT bra, både vad gäller formspråk och glasyr. Lite avis blir man allt, men som tur är så står jag på sträng diet (frugans order).
                        Jag undrar bara, hur hann han med allt...http://sv.wikipedia.org/wiki/Bruce_Grobbelaar
                        Även han har en given plats på denna tråd. Om han nu inte hade varit från Sydafrika
                        hade han ju kunnat härstamma från Grobellert. Tetrapack-Rausing kom ju från Raus!
                        Holistisk humanist

                        Comment


                        • Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
                          Jag har nu lyckats tyda några av bokstäverna under Bamses kruka visst står det
                          Ap.. Apr... eller något sådant.
                          [ATTACH]88924[/ATTACH]
                          Inte illa för någon som härstammar från Maj Måne och oredige trofaste Dummer-Jöns.
                          Märkligt, märkligt! Idag när jag skulle kontrollera din signeringsteori på vasen var den helt osignerad. Någon måste ha spelat mig ett spratt!
                          Bifogade filer
                          Holistisk humanist

                          Comment


                          • Ursprungligen postat av Bamse Visa inlägg
                            Märkligt, märkligt! Idag när jag skulle kontrollera din signeringsteori på vasen var den helt osignerad. Någon måste ha spelat mig ett spratt!
                            Grobellert, försvann som en fjärt......

                            Comment


                            • Ursprungligen postat av Bamse Visa inlägg
                              Märkligt, märkligt! Idag när jag skulle kontrollera din signeringsteori på vasen var den helt osignerad. Någon måste ha spelat mig ett spratt!
                              Ha, ha, ja mig med!
                              Som tur är var det igår och kan därmed räknas som historia!

                              Comment


                              • Tackar alla för en givande dag, gårdagen, och naturligtvis även denna dag. Nu återgår jag till normala aktiviteter.

                                p-son

                                Comment

                                Working...
                                X