Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Krukmakare sökes

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #61
    Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
    Då är sista chansen att belysa bokstäverna med en UV-lampa och ta olika vinklade bilder.
    Tänkte inte fotografen på det?
    Sen ska jag hålla tyst...
    Han menade att oavsett vilken lampa han använde, kunde han inte få fram mer än vad som syntes för blotta ögat.

    Eftersom krukan tillhör kategorin "Öhgrenare" (Antikvärlden nummer 7-8 2007)
    har jag mailat honom och förhoppningsvis får jag ett svar i dagarna.
    p-son

    Comment


    • #62
      Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
      Han menade att oavsett vilken lampa han använde, kunde han inte få fram mer än vad som syntes för blotta ögat.

      Eftersom krukan tillhör kategorin "Öhgrenare" (Antikvärlden nummer 7-8 2007)
      har jag mailat honom och förhoppningsvis får jag ett svar i dagarna.
      Fick svar i dag från Jan Erik Öhgren i Brösarp. Han kände inte till signeringen.
      p-son

      Comment


      • #63
        [quote=Polsson;148344]Han menade att oavsett vilken lampa han använde, kunde han inte få fram mer än vad som syntes för blotta ögat.
        quote]

        Undrar om det hjälper om han får låna mina kräftstenar att lägga under ögonlocken......

        Comment


        • #64
          [quote=prylsnubben;148486]
          Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
          Han menade att oavsett vilken lampa han använde, kunde han inte få fram mer än vad som syntes för blotta ögat.
          quote]

          Undrar om det hjälper om han får låna mina kräftstenar att lägga under ögonlocken......
          Behövs inte, han kan låna mina.
          p-son

          Comment


          • #65
            Lilla G ej på g



            Nu har jag attackerat lantmäteritråden http://kso.lantmateriet.se/ksos/ som Gideon hade vänligheten att bispringa mig.
            Skåne län
            Lilla Gryderup/Svalöv
            Lilla Gräntinge/Lund
            Lilla Gunnarstorp/Malmö
            Lilla Görslöv/Höganäs
            Hallands län
            Lilla Getinge/Halmstad
            Lilla Givshult/Falkenberg
            Lilla Glöshult/Hylte ?
            Lilla Grimshult/Falkenberg
            Lilla Grönshult/Laholm
            Kronobergs län
            Lilla Granhult/Växjö
            Lilla Gäddevik/Alvesta
            Lilla Gårde/Växjö
            Lilla Göljhult/Uppvidinge
            Kalmar län
            Lilla Gangsmad/Nybro?
            Lilla Gettnabo/TorsåsLilla Glosebo/Torsås
            Lilla Granås/Nybro
            Lilla Grundemar/Västervik
            Lilla Gryssebo/Högsby
            Lilla Grönstorp/Västervik
            Lilla Grönö/Oskarshamn
            Blekinge län
            Inga orter på "Lilla G..."

            FRågetecknen innebär att orterna inte finns i hfl.
            Röd text innebär att orterna hittats utan förordet "LIlla" men i yrkesregistret fanns ej något lerfolk. Anbytarforum är inkopplat. Övriga orter på "Lilla... har ej dykt upp i de hfl som har ortsregister. Fortsättning följer....
            Last edited by Polsson; 2010-08-18, 19:31.
            p-son

            Comment


            • #66
              Men Polsson då, nu blir jag lite orolig.
              Tänk på att de små grytorna kan bli väldigt närgångna om man inte passar sig. Visar en liten gryta på g för Din kännedom.
              http://jword.blogg.se/2010/august/sm...cksa-oron.html.
              Last edited by prylsnubben; 2010-08-18, 22:34.

              Comment


              • #67
                Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                Men Polsson då, nu blir jag lite orolig.
                Tänk på att de små grytorna kan bli väldigt närgångna om man inte passar sig. Visar en liten gryta på g för Din kännedom.
                http://jword.blogg.se/2010/august/sm...cksa-oron.html.
                När vår äldsta, mycket nyfikna dotter var liten, rörde hon ihop det lite och sade "Små grytor har också lock". "Din" tjej hade definitivt inget lock, men kul var det. Kan berätta att Jönköpings län även är genomgånget med samma resultat som övriga län.

                I stort sett alla Lilla G-orter i Skånes och Kronobergs län är hittade tack vare anbytarforums hjälpsamma släktforskare, men någon krukmakare eller kakelugnsdito finns inte på orterna. Fortsättningar följer.....
                Last edited by Polsson; 2010-08-19, 21:56.
                p-son

                Comment


                • #68
                  En reflektion:
                  Stämpeln borde ha återkommit på betydligt fler föremål, än denna enda kruka och jag finner det märkligt att ingen känner igen den. Inte ens Öhgren.
                  Antingen kan det vara så att krukmakaren inte hann göra så värst många, pga dödsfall eller stämpelbyte, eller så är utgångspunkten helt fel.
                  Lilla G.... kanske inte är en ort, utan ett personnamn? Jag vet att det kan vara galet, men hittas inget tillsvarande ortnam, förknippat med krukmakare, får vi lov att tänka om.

                  Här är exempel från 1890, men ingen av dem tillhör lerfolket:
                  Hansson Jacobsson, Lillas Sofia 1852
                  Lundevall, Lilla Sofia Lovisa 1823
                  Paaski, Lilla Jeanette 1866
                  Samuelsson, Lilla Jan 1836

                  Comment


                  • #69
                    Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                    LILLA/E(ok då) GIDEON, kanske nästan..........om man är lite dålig på matte !
                    Ja. ja. Du börjar komma ifatt nu......
                    Last edited by prylsnubben; 2010-08-20, 21:38.

                    Comment


                    • #70
                      I fatt vad? Förståndsgåvan?

                      Comment


                      • #71
                        Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                        I fatt vad? Förståndsgåvan?
                        Går det inte en tidszon mellan Nacka och Lidingö eller är jag helt ute och cyklar nu, Gideon verkar lite konfunderad.....

                        Comment


                        • #72
                          Har jag jämförts med pingvinerna i Nordpolen tidigare, så är det ju givet att det är klent med förståndet - hos mig.
                          Men nu ska vi inte sabba tråden för Polsson, som fått ännu mer problem, ifall det är sant med person och inte ort.
                          Stackarn...
                          Last edited by Gideon; 2010-08-20, 22:00.

                          Comment


                          • #73
                            Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                            Har jag jämförts med pingvinerna i Nordpolen tidigare, så är det ju givet att det är klent med förståndet - hos mig.
                            Men nu ska vi inte sabba tråden för Polsson, som fått ännu mer problem, ifall det är sant med person och inte ort.
                            Stackarn...
                            Stackarn! Ja i dubbel bemärkelse.
                            Läste i Antikvärlden nummer 5 2010 om en svart terrin signerad " Vittskövle Tornberg 1858" vid Brösarpsmässan. Studerade samma terrin vid Helsingborgs-
                            mässan, men 12000:- är ju knappast småpotatis.
                            -Tornberg är känd, men det är sällan man ser en så tidig signering med krukmakare, ort och årtal, svarade Jan-Erik Öhgren i tidningen.

                            Kollade Vittskövle hfl från pärm till pärm, men inte fanns där någon Tornberg.
                            Däremot fanns det en Lindström som jag hade läst om tidigare. Visste att det fanns en Tornberg i Ystad (Nordinskan skrev om honom i "Skånsk allmogekeramik" )och hittade honom och upptäckte då att han hade en son, Christoffer Reinhold Tornberg f. 1822, som också blev krukmakare. Fadern dog 1849, men då hade sonen redan lämnat S:T Petri no 384. Den 12 oktober 1844 gav han sig iväg utan någon inflyttningsort noterad. Sedan dess är han försvunnen. Naturligtvis har jag mailat Öhgren, men det skulle förvåna mig om han har några upplysningar. Kan i sammanhanget nämna att Såväl Vittskövle i Kristianstad som i Malmöhus län är kollade tillsammans med åtskilliga krukmakarorter.
                            p-son

                            Comment


                            • #74
                              Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                              .
                              Men nu ska vi inte sabba tråden för Polsson, som fått ännu mer problem, ifall det är sant med person och inte ort.
                              Stackarn...
                              Håller med, Gideon. Här är hjälp på väg att laga tråden igen.
                              Bifogade filer

                              Comment


                              • #75
                                Tänker så det knakar!
                                Börjar spekulera.....eftersom ortnamn hitills inte burit frukt börjar jag efter Gideons uppmaning tänka i nya banor.
                                Kanske har namnet inget med krukmakaren/verkstaden att göra?
                                Skulle det kunna vara så att "Lilla Greta" är ett beställningsarbete?
                                En större gård eller liknande gjorde en beställning förvaringskärl till storköket, varpå krukmakaren stämplat kärlen med beställarens gårdsnamn/ortsnamn eller liknande.
                                En ägarstämpel helt enkelt.
                                Detta förekom på slottsföremål och inom adeln, men har ingen aning hur det sett ut i övrigt.
                                Förr eller senare ska väl "Lilla Greta" få sin identitet klarlagd.
                                Tillsvidare vänder jag på varenda kruka, kärl och lergodsbit jag stöter på.
                                Någonstans finns det med all säkerhet ett föremål med samma stämpel.

                                Comment

                                Working...
                                X