Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vem har gjort denna? [ID: Karl Gudmundsson, Köping]

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Vem har gjort denna? [ID: Karl Gudmundsson, Köping]

    Det är kul med gissningsfrågor, tycker jag. Nu undrar jag om ni vet vem som formgivit denna? Övre diameter: 18.5 cm.Namn o plats således.
    Bifogade filer
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

  • #2
    Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
    Det är kul med gissningsfrågor, tycker jag. Nu undrar jag om ni vet vem som formgivit denna? Övre diameter: 18.5 cm.Namn o plats således.
    Forsberg, Vimmerby?
    p-son

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
      Forsberg, Vimmerby?
      Vi håller oss på fastlandet, en bit upp i landet.
      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

      Comment


      • #4
        Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
        Vi håller oss på fastlandet, en bit upp i landet.
        Lite senjugend över både signeringen och handtaget.
        Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

        Comment


        • #5
          HPH i Arvika?

          Comment


          • #6
            Ursprungligen postat av gideon Visa inlägg
            hph i arvika?
            nääää! inte så långt västerut.
            Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

            Comment


            • #7
              Känns märkningen igen?
              Bifogade filer
              Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

              Comment


              • #8
                Karl Gudmundsson, utan att tveka.
                Han gjorde bra saker, men är fortfarande okänd.
                Det har varit flera trådar om honom på Antikprat, med fina föremålsbilder, som tyvärr är borta nu.

                Comment


                • #9
                  Tack Gideon! En keramik jag faktiskt tänker behålla, gillar färgsättningen och den stilrena modellen. När knåpade han?
                  Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                  Comment


                  • #10
                    Karl är morfar till en person jag fortlöpande har kontakt med, och hjälpt att få ihop föremål till en utställning, under några år.
                    Den har dragit ut på tiden, men resultat kommer säkert.
                    Ett litet klipp:
                    "Det mesta av det han gjorde såldes faktiskt på Hötorget i Stockholm. Signaturen N. L. står för Nya Lervarufabriken och är vad jag tror den signatur som han använde på de första alstren i produktionen för att senare bytas ut mot en stämplad signatur och på slutet ristade han in KG Köping som på din vas, tror i allafall att det var i den ordningen.
                    Tyvärr finns väldigt lite dokumenterat om honom. Min mor och hennes syskon finns ej längre med oss och de personer som hade minnen av morfar har också gått bort.
                    Morfar var ju inte keramiker utan hans huvudsakliga produktion var blomkrukor och han titulerade sig själv som krukmakare."

                    Comment


                    • #11
                      Då kan senjugendkänslan vara rätt om han använde sig att denna märkning senare i livet?
                      Gillar att han kallade sig krukmakare, så titulerar sig en man med stort hjärta, självdistans och generositet!!!
                      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                      Comment


                      • #12
                        Ja, det är just det som förvillar, i sökandet efter krukmakare, pottemakare och kakelugnsmakare tillsammans med deras lärlingar och gesäller, för att få ihop en något sånär bra sammanställning åren 1900-1910.
                        Men det fanns också status i att kalla sig krukmakare på en del orter, och på andra att var det mer stake i en kakelugnsmästare.
                        Det kan man bland annat se på förhållandet i Ängelholm år 1900, då 13 personer förtecknade sig som krukmakare men bara 5 som kakelugnsmakare gjorde det i staden.
                        I en del andra städer syntes de förstnämnda inte alls.
                        Det är märkligt!

                        Nu frångår vi Gudmundsson, och vi får se om släktingen kan presentera mer här om K.G. och hans verksamhet.
                        Jag hoppas att de foton jag har i arkivet, är okej att visa och att de leder till att nya kommer upp.
                        Bifogade filer
                        Last edited by Gideon; 2009-11-27, 21:44.

                        Comment


                        • #13
                          Gideon, har du redan börjat förgro inför odlingssäsongen 2010? Visst ja, det är arkivbilder......

                          Fantastiska föremål, ännu en krukmakare att lära känna!

                          Comment


                          • #14
                            Det första som slog mig när jag såg dina bilder Gideon var att keramiken påminde mig om tidig Nittsjökeramik!!! Glasyrerna och höga hänkelvasen gav en Werkmäster-pling! Klara men ändå milda färger. Min hänkelskål har en brun nyans som ligger ruggigt nära den färdiga knäckfärgen man kokar till jul. Det gula, ockra - lite medelhavskänsla.
                            Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                            Comment


                            • #15
                              Karl Gudmundsson var min morfar
                              Lite fakta:
                              Han föddes 1886 i Gävle, granne med Joel Hillström (Joe Hill senare i USA)
                              Flyttade till Köping runt 1930 och startade ett krukmaker i ett område som heter Nibblesbacke. Nu ett stort bostadsområde med villor och hyreshus. Egendomen hette Hagaberg och den har fått gett sitt namn till ett stort äldreboende i området. I området kring fabriken tog man den leran som användes för att dreja krukorna. 1950 sålde han fabriken till sin son, Åke Gudmundsson, som fortsatte produktionen i fabriken under 50-talet varefter fabriken såldes och blev ombyggd till bilverkstad 1961. Karl Gudmundsson tillverkade dessa bruksföremål för att öka på inkomsterna och han avlade gesällsprov som keramiker men kallade sig alltid krukmakare. Den 18/6 1973 gick han bort och förenades med sin hustru Ester som dog året före. Mycket av de bruksföremål som tillverkades, dekorerades av min mor Gunhild och såldes sen på Hötorget i Stockholm några gånger om året, företrädesvis på vintern. Åke Gudmundsson blev senare keramiker och jobbade på Lerlaxen i Halmstad (Yourstone) fram till sin pensionering
                              Last edited by Christer; 2009-11-28, 17:12.

                              Comment

                              Working...
                              X