Ja, det har ju inte hänt så mycket på denna tråd det senaste året, men här kommer ett nytt alster av KG, denna gång i blått. Höjden är drygt 20 cm. Inköpt i prylbod på Södermalm. Inte otroligt att förra ägaren köpt den på Hötorget.
När jag såg KG-s lergods i början så var det rätt klumpiga och valhänta föremål, lite likt Bror Cederholms (förlåt Bror, dom är charmiga och har själ). Men KG blir bättre och bättre, hur bär han sig åt karln, han kunde ju inte veta i vilken ordning jag skulle se föremålen.
Precis som prylsnubben skriver, är det "lite likt Bror Cederholms", men jag tycker också att får vibbar av Per Albert Lindblad (P.A.L.) när man skådar denna kanna med flödig dekorteckning.
Snygg kontring.
Här ser man ännu mer möjligheten att Karl Gudmundsson träffat Per Albert Lindblad i Norrtälje.
Men det vet vi inte. KG var högst självständig, och jag blev förvånad äver den koppling Prylsnubben gjorde mellan hans tidga vas i tråden och den modellerade i annan tråd.
KG kunde mer än vi tror.
Trevligt med påfyllning, tre kannor i rad, från Gideon, Wasistdas och Ocarinas. Jag jämförde signaturerna mellan föremålen i tråden och det finns en del skillnader, t ex G:et i KG som har utvecklats. Jämför min vas i bägarmodell, som har ett mer "naivt" G, med Wasistdas´kanna t ex. På kannan är G:et sammanfogat med p:et i Köping. Ja sånt kan man roa sig med, men vi vet ju inte i vilken ordning de olika varianterna kom. Jag gissar i alla fall att bägaren är tidigare än kannan.
Comment