Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Arvikakeramik

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
    Tack för jämförelsen!
    Är SJ signerat eller stämplat på din skål? Har fått för mig att SJ-märkningen på många Arvikasaker varit en stämpel,
    men det kanske är fel? Eller så kände han för att dra till ordentligt när han "poppat" till dekoren.
    Den är ristad för hand som jag tror är den vanligaste signeringen.....
    Vi får avvakta Bengt H för slutgiltigt besked.

Comment

Kikade i Vingedahls (sidan 143) och fann en Gustaf Persson med signatur GP men visst är det Gustav Persman som menas?

Comment

Hilma 102 åring

Hilma Persson-Hjelm flyttade till Arvika 1907, Vet någon när hennes produktionkom igång 1907 eller 1908? Här är en kottevas från 1908 nr 312 och av samma typ hon visade på utställningen i stockholm 1909. Hittad på en liten loppis i veckan
        mvh
        Bengt
        Bifogade filer
        Last edited by nobe; 2010-10-23, 20:52.

Comment

Kan inte svara på frågan, det står olika i olika böcker. Men GRATTIS!!!!!! till loppisfyndet!

Comment

Grattis!

Enligt konstnärslexikonett Amanda var det 1907

Som citeras av Gideon här...

http://www.precisensan.com/antikforu...t=hilma&page=2 inlägg nr 12

Comment

Tack
              Läste i en tidigare tråd att Hilma förde anteckningar över det hon tillverkade och sålde, om hon borjade numrera 1907 bör vasen vara ganska tidig?
              Last edited by nobe; 2010-10-23, 23:55.

Comment

Ursprungligen postat av nobe Visa inlägg
                Hilma Persson-Hjelm flyttade till Arvika 1907, Vet någon när hennes produktionkom igång 1907 eller 1908? Här är en kottevas från 1908 nr 312 och av samma typ hon visade på utställningen i stockholm 1909. Hittad på en liten loppis i veckan
                mvh
                Bengt
                En fantastiskt fin vas, nobe. Den hade jag gärna hittat på en loppis.
                Last edited by Polsson; 2010-10-24, 20:17.
                p-son

Comment

Tack
                  Glömde skriva att vasen var stor 22cm hög

Comment

Två ordspråksfat av GK Gottfrid som jag hittade på hårddisken har tyvärr inte faten kvar
                    Bifogade filer

Comment

• stort fat av Gottfrid
                      Bifogade filer

Comment

• Angående Samuels signering så är jag inte den som kan lämna något bra svar.
                        Möjligen kan dom på Stortorpet ge besked.
                        Jag har i varje fall inte sett den signeringen tidigare.

Comment

• För ett bra tag sedan frågade jag om detta fat på allmogetråden.
                          Nu har en vänlig PES-medlem upplyst mig att det är ingen mindre än Riborg Böving som gjort det.
                          Bifogade filer

Comment

• Grattis till ett jätteläckert fat, påminner om fat som hon gjorde på 20-talet fast då var de inte helglaserade

Mvh/Bengt

Comment

• Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                              Den är ristad för hand som jag tror är den vanligaste signeringen.....
                              Vi får avvakta Bengt H för slutgiltigt besked.
                              Men visst är det väl en stämpel vi ser på Polssons och Prylsnubbens föremål och på den här skålen?

Snygga saker av Persman, Karlsson och Böving!!!
                              Bifogade filer

Comment

• Svårt att säga, däremot finns det ett par tydligt stämplade föremål på tråden, en skål från Brattenby och ett litet krus från mig själv.

Comment

Working...
                                X