Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Arvikakeramik
Collapse
X
-
Ja, Rolf J, för tillfället tror jag mer på nobes teori - att någon annan signerade V.a. och i det här fallet av Jacob Johnson, under ett av sina mellanspel i Arvika. Jacob var kanske lite för amerikansk vid drejskiva och glasyrhink för sina kolleger i Arvika?
Man får hoppas att dokument finns bevarade hos krukmakeriet i Sacramento, och att en förfrågan leder till nya upptäckter.
Arvika borde utse Sacramento till vänort, men anledning av de starka banden till Panama Pottery. Varför inte?
Din vas är mycket fin, även om Gottfrids askkopp står i en klass för sig.
Comment
-
Även för en enveten motstridig typ som mig så står det nu utom allt tvivel att signaturen är V.A, alltså bör den så för Viktor Axelsson. MEN och det ärUrsprungligen postat av Gideon Visa inläggJa, Rolf J, för tillfället tror jag mer på nobes teori - att någon annan signerade V.a. och i det här fallet av Jacob Johnson, under ett av sina mellanspel i Arvika. Jacob var kanske lite för amerikansk vid drejskiva och glasyrhink för sina kolleger i Arvika?
Man får hoppas att dokument finns bevarade hos krukmakeriet i Sacramento, och att en förfrågan leder till nya upptäckter.
Arvika borde utse Sacramento till vänort, men anledning av de starka banden till Panama Pottery. Varför inte?
Din vas är mycket fin, även om Gottfrids askkopp står i en klass för sig.
ett inte oväsentligt men, Viktor står nog endast för verkstaden. Kreatören är någon annan, en skickligare drejare och glasyrmästare, sannolikt är Gideon
som vanligt är man böjd att säga, sanningen på spåret. Jacob Johnsson är det hetaste spåret, möjligen följt av Martin Andersson. Tidigare hävdade jag
ju Ragnar, men deras alster faderns och sonens verkar nästan omöjliga att skilja åt om man inte har signaturen. Båda är dock stilsäkra formgivare och
skickliga drejare men vaserna vi diskuterar är kanske lite för nyskapande och "moderna" i förhållande till deras traditionella krukmakarprodukter. Det
moderna kanske kom in från väster, alltså med J.J. Obs inte J.R.
PS Gottfrid, det är Du o Jag.
Comment
-
En mailadress är hittad direkt till nye ägaren av Panama Pottery, och ett brev på lättfattlig engelska får författas av den som känner sig manad.
Men här ser vi hur det ser ut idag - att det inte är mycket Arvikavibbar där inte och att det inte är någon riktig ordning på den keramikhistoriska biten ännu. Tillsammans kan vi nog få rätsida på den.
Fridens, prylsnubben.
Comment
-
Same to you Gideon, men tyvärr funkade inte mailadressen för mig. Jag har verkligen plitat ner ett meddelande som var rätt så långt och innehållsrikt och somUrsprungligen postat av Gideon Visa inläggEn mailadress är hittad direkt till nye ägaren av Panama Pottery, och ett brev på lättfattlig engelska får författas av den som känner sig manad.
Men här ser vi hur det ser ut idag - att det inte är mycket Arvikavibbar där inte och att det inte är någon riktig ordning på den keramikhistoriska biten ännu. Tillsammans kan vi nog få rätsida på den.
Fridens, prylsnubben.
jag själv var ganska nöjd med, men det gick inte att skicka. En timmas nattarbete förgäves tyvärr, men så kan det vara ibland. Gonatt Gideon från Prylsnubben
Comment
-
Å sablar, men använde Du inte det här?
Mail: info@panamapotterysacramento.com
eller
kontaktformulär: http://panamapotterysacramento.com/contact/
Comment
-
Jag använde kontaktformuläret men när jag skrivit färdigt och klickat på send,Ursprungligen postat av Gideon Visa inläggÅ sablar, men använde Du inte det här?
Mail: info@panamapotterysacramento.com
eller
kontaktformulär: http://panamapotterysacramento.com/contact/
så hände nada. Kanske CIA såg att det var jag.............Få se om det blir energi
över så det räcker till ett nytt försök på den andra länken. Klickar man på den
så öppnas ju mailen i allafall, det verkar ju lovande.
Comment
-
Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inläggSamuel han hämrar på han........kul med en lite ovanligare burk
. Den käre mannen verkar ha varit lite darrig här, kanske är den gjord på ålderns höst.Nog syns det vem som är hans morbror.Ursprungligen postat av wasistdas Visa inläggLockburk som bidrag till dokumentationen av Torbjörn Eliasson.
Last edited by Gideon; 2012-12-17, 01:30.
Comment
-
Trevlig, ovanlig sak av P-W.Ursprungligen postat av Bengt H. Visa inläggYtterligare en sak från Persman-Warnstads verkstad.
Riktigt fin tycker jag. Ca. 20 cm hög.
[ATTACH]129226[/ATTACH] [ATTACH]129227[/ATTACH]
Igår kom jag över hela SJU föremål av Gottfrid Karlsson. Ett uppläggningsfat och
ett halvdussin assietter. Fatet är 31cm i diameter och assietterna 17cm.
Comment
Comment