Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Arvikakeramik

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Så har även jag gjort ett besök på Rackstamuseet i Arvika. Mycket skulpturer, trä, textilier, keramik mm.
    Jag missade tyvärr utställningen om Samuel Johansson för en tid sedan men en vägg med 70 fat av mäster Samuel fanns kvar och imponerade. Och alla olika!
    Väl värd ett besök.
    Bifogade filer

Comment

• Hej

Vad trevligt med ett besök till muséet. Samuels gamla verkstad i Stortorpet
      ligger den långt därifrån? Träffade du Ulla Nilsson, när du var i Arvika?

Här en fundering, som kanske inte riktigt hänger samman med ditt besök på
      muséet.
      Jo, jag har funderat på bilden, du visar i ditt inlägg, en liknande bild finns i
      Anja Notinis bok. Så då skulle hon även ha tagit denna bild. Året skulle enl.
      boken vara 1981(kanske), men, ändå, läsaren får intryck av att bilden skulle
      vara tagen 1981. Men enl. Ulla Nilsson slutade Samuel att arbeta i verkstaden
      1975. Så hur hänger bilden tidsmässigt ihop.
      Har Anja Notini varit hos Samuel i Stortorpet omkring 1975 eller innan, eller
      visar bilden Samuel Johansson, 1981, när han skulle ha slutat arbeta i verkstaden?

Jag har sökt Anja Notini per e-post men ej fått svar.
      En annan fråga gäller "Arvika-lergökar". Finns det någon, som gör sådana nu?
      Vet du något?
      Bild på en sådan tillverkad av Ulla N.

Undrar
      Staffan
      Bifogade filer
      Last edited by Staffan Kvist; 2015-08-12, 06:50.

Comment

• Hej Staffan och tack för kommentarer och frågor.
        Utställningen I Samuels verkstad visades 5 okt - 23 febr 2014 och bilden är därifrån. Vhttp://www.rackstadmuseet.se/index.php/cafe/21-utstallningar/aldre-utstallningar?start=20
        Det framgår inte vem som fotograferat eller när. Men det är ju samma bild som i Anja Notinis bok Krukmakare!
        I trapphuset till nedre planet satt bilden som jag fotade av. Men som sagt den utställningen missade jag.
        Jag var inte vid Stortorpet och träffade inte heller Ulla Nilsson.
        Möjligen finns det ledtrådar på den långa tråden om lergökar? http://precisensan.com/antikforum/sh...16630-Lergökar
        Last edited by Lars M; 2015-08-12, 08:52.

Comment

• Hej

Tack för svar...

Nu när det gäller "Arvika-lergökar", så vet jag inte riktigt om det finns bara en liknande form
          hos dem men jag skulle ändå säja att flera har släktskap(på något vis), lite högre, huvudet
          sträcker sig, rundare osv...(förutom några...?)

Jag funderar också på -"Hur gjorde han, hur många olika mönster fanns hos honom mm"
          Något för dagens krukmakare att begrunda(kanske)?

Jag har försökt lästa/titta igenom tråden om lergökar. Den är lång och spännande.

Hälsar
          Staffan

Comment

• Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg

PS Starta bildspelet så får Ni bl.a. se lergöksförsäljning
            och dekormålning av desamma, är det Ulla Nilsson, månne.
            Vet inte vilket år detta är, men då sålde man nytillverkade lergökar iaf.
            Konstigt, hittar inte bildspelet nu..............................
            Last edited by prylsnubben; 2015-08-12, 12:19.

Comment

• En ovanlig och inte särskilt stilfull men charmig hänkelvas från Arvika och med sign V.a. 16 cm hög.
              Bifogade filer

Comment

• Hej
                Jag tänker att "hänkelvasen" är mycket är trevlig och visar kanske
                på "traditioner" och kanske är de här blandade. Den är fin tycker jag.

Jag hittade ett litet fat eller flatare skål från Arvika. Jo, jag tittar kanske
                lite mer efter keramik från Arvika. Den är liten men ändå "märkvärdig" på
                så sätt att den "berättar" kanske något, som jag har funderat över.
                Den är bara 10 cn i diameter.
                (En annan sak, finns det "knivlägg" från Arvika? Jag måste genast leta i "Tråden"
                om "Knivlägg". Jag vart så förvånad när jag hittade "knivlägg" från Törngrens)

Tänker
                Staffan
                Bifogade filer
                Last edited by Staffan Kvist; 2015-09-16, 12:01.

Comment

• Stolt ägare

....till en kruka (4 liters) av Johan Adolf Nilsson (med största sannolikhet).
                  Far till den legendariske Samuel Johansson. Johan Adolf levde 1849-1925.
                  PS Dekoren är den typiska dôttdekoren, man duttar på fläckarna med en svamp.
                  Johan hade sin verkstad i Övre Stortorpet.
                  Bifogade filer
                  Last edited by prylsnubben; 2015-09-21, 17:33.

Comment

• Då lägger vi in den Carl på San identifierade vasen eller kruset i rätt tråd.
                    Click image for larger version

Name:	carl.jpg
Views:	1
Size:	139,5 KB
ID:	558801

Name:	carl2.jpg
Views:	2
Size:	106,9 KB
ID:	558802

Comment

• Förstår att Du är stolt, Prylsnubben!

Verkligen en fin kruka, och extra intressant är den ju när den är tillverkad av Johan Nilsson.

Gratulerar så mycket!

Lika stolt är nog EB över sin fina vas (sitt fina krus).

Stort grattis även till denna!

Comment

• Nils Persson

Under denna 8 cm höga och 19 cm vida skål hade jag absolut förväntat mig ett "S J" (Samuel Johansson) eller möjligtvis ett "T E" (Torbjörn Eliasson) inristat eller instansat.
                        Men ingalunda var det så. I stället fanns där ett "N P". Alltså den betydligt mindre kände Nils Persson.
                        I varje fall tillverkade han, liksom sina yrkesbröder i trakten, mycket fin keramik.

Name:	Movattnet 004.JPG
Size:	64,6 KB
ID:	558844 Click image for larger version

Name:	Movattnet 007.JPG
Size:	64,3 KB
ID:	558845 Click image for larger version

Name:	Movattnet 005.JPG
Size:	61,4 KB
ID:	558846 Click image for larger version

Name:	Movattnet 006.JPG
Size:	59,7 KB
ID:	558847 Click image for larger version

Name:	Movattnet 008.JPG
Size:	62,7 KB
ID:	558848

Comment

• Hej

Jag tyckte det var trevlig med att gissa "vem är tillverkaren?".

Så här visar jag en ny, ett loppisfynd(hittat av Magdi) från igår.
                          En liten trevlig skål, bara ca 11 cm i diameter.
                          Ja, hur ser signaturen ut?
                          (Jag hoppas att jag själv har tolkat den rätt)

Undrar
                          Staffan
                          Bifogade filer

Comment

• Ragnar Andersson är det första förslaget. Men eftersom Ragnars keramiska alster
                            är nära nog identiska med faderns Martin Andersson så får jag gardera med honom.
                            Signaturen är alltså ett "Run" R. Alternativt ett hopskrivet MA.
                            PS Det är lite väl snällt att lägga in gissningarna i rätt tråd Staffan.
                            Last edited by prylsnubben; 2015-10-12, 10:51.

Comment

• Hej

Ja, rätt med gardering.

Jo jag tänkte så här att det finns så många spridda
                              trådar så det är så svårt att senare hitta keramiker.

Men kanske skulle det bli svårt ändå...kanske?
                              Men det blev rätt så fort...så fort...
                              För det är väl Martin Andersson?

På tal om min andra gissningsfråga om lergöken av Bröderna Lomarker.
                              Har du sett någon annan lergök därifrån?

Skriver
                              Staffan
                              Bifogade filer

Comment

• Visst är det Martin Andersson, nestorn bland Arvikakeramikerna vid sidan
                                av de två stora krukmakarsläkterna Olsson och Nilsson. Någon lergök
                                signerad av Lomarkers har jag aldrig träffat på men kruxet med lergökar
                                är att dom ofta saknar signatur.

Comment

Working...
                                X