Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Anders August Liljeqvist, Svedala I

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Det är trevligt när saker hittar hem, till mitt hem har dock ingen Liljeqvist hittat hittilldags.
    Har gått igenom hela tråden idag, betyget till Polsson och krukomakaren Liljeqvist blir AA.
    PS (det står INTE för anonyma alkoholister).
    DS Tråkigt att inte TFF-arna kan spela fotboll lika vackert som dom pratar (dialekten).

    Comment


    • Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
      Det är trevligt när saker hittar hem, till mitt hem har dock ingen Liljeqvist hittat hittilldags.
      Har gått igenom hela tråden idag, betyget till Polsson och krukomakaren Liljeqvist blir AA.
      PS (det står INTE för anonyma alkoholister).
      DS Tråkigt att inte TFF-arna kan spela fotboll lika vackert som dom pratar (dialekten).
      På tal om TFF, en högaktuell vits:

      Pojken bodde hos sin mamma i lägenhet. Emellertid stördes grannarna ofta av att pojken grät och skrek högt. Det blev polisanmälan och snart kunde man konstatera att mamman agade pojken. Det blev rättegång varvid det beslutades att pojken istället skulle bo hos pappa. Till en början gick det bra, men sedan uppförde sig pappan lika illa som mamman varvid grannarna reagerade och det blev ny rättegång. Domaren konstaterade i slutet av rättegången:

      -Pojken kan inte bo hos mamma för hon agar honom och inte hos pappan heller för han är likadan. Var ska han bo?

      Då hörs en röst från åhörarplats:

      -Han får bo hos TFF!

      -Varför det? frågar domaren.

      -Jo, för de slår ingen! utropade rösten från åhörarplats.
      Last edited by Polsson; 2012-11-05, 16:19.
      p-son

      Comment


      • Ber att få gratulera till att trelleborgska specialsamlingen nummer tre nu utökats med ytterligare en Liljeqvistare!

        Men än verkar inte festen vara över, för jag såg visst en annan Liljeqvistraring vid strandbrynet nånstans nyligen...
        Men jag gissar att Du redan har ankrat vid den.

        Comment


        • Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
          Ber att få gratulera till att trelleborgska specialsamlingen nummer tre nu utökats med ytterligare en Liljeqvistare!

          Men än verkar inte festen vara över, för jag såg visst en annan Liljeqvistraring vid strandbrynet nånstans nyligen...
          Men jag gissar att Du redan har ankrat vid den.

          Uppmärksam som en falk, vill jag kalla ditt inlägg ovan, broder!
          p-son

          Comment


          • Rinnglasyr från Svedala

            Helt oattackerad kunde jag bjuda hem denna Liljeqvist på Tradera, och det tackar jag för. Höjden är 8 och öppningsdiametern strax över 5 cm, stämplad "Svedala" och ristad 1912, alltså en hundraåring. Har dessutom varit i kontakt med en person ( Roger L, inlägg 118) som skrev en levnadsteckning om Liljeqvist. Att Anders August hade många strängar på sin lyra och även den som kommer i dagen på annonsen, visste jag innan, men här finns ett tydligt tidsdokument, välvilligt tillsänt mig av levnadstecknaren. Och det tackar jag även för!
            Bifogade filer
            Last edited by Polsson; 2012-11-16, 17:25.
            p-son

            Comment


            • Men där har vi ju strandfyndet!
              Stort grattis till den.

              Mörk, som vissa av Stenbäcks glasyrer. Beror det, också här, på ojämn luft- och värmeväxling i ugnen?
              Förbålt vacker form, hur som helst.

              Comment


              • Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
                Helt oattackerad kunde jag bjuda hem denna Liljeqvist på Tradera, och det tackar jag för. Höjden är 8 och öppningsdiametern strax över 5 cm, stämplad "Svedala" och ristad 1912, alltså en hundraåring. Har dessutom varit i kontakt med en person ( Roger L, inlägg 118) som skrev en levnadsteckning om Liljeqvist. Att Anders August hade många strängar på sin lyra och även den som kommer i dagen på annonsen, visste jag innan, men här finns ett tydligt tidsdokument, välvilligt tillsänt mig av levnadstecknaren. Och det tackar jag även för!
                Man attackerar inte den som ligger (TFF). Skämt åsido, stort grattis till den lilla godingen. Undrar om det är en snusburk i likhet
                med denna lilla av Gottfrid i Hûlta.
                Bifogade filer

                Comment


                • Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                  Men där har vi ju strandfyndet!
                  Stort grattis till den.

                  Mörk, som vissa av Stenbäcks glasyrer. Beror det, också här, på ojämn luft- och värmeväxling i ugnen?
                  Förbålt vacker form, hur som helst.
                  Din teori om glasyrens utseende kan mycket väl stämma. Instämmer även med ditt omdöme om formen.

                  Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                  Man attackerar inte den som ligger (TFF). Skämt åsido, stort grattis till den lilla godingen. Undrar om det är en snusburk i likhet med denna lilla av Gottfrid i Hûlta.
                  Gällande TFF, tar jag tillbaka det. Gällande snusburk, inte omöjligt (Gottfrids är super). Gällande godingen, tack för det.
                  Last edited by Polsson; 2012-11-17, 11:10.
                  p-son

                  Comment


                  • Från Vera Haij-samlaren, dyker också denna imponerande, helt felfria vas upp.
                    Imponerande, för att den mäter hela 26 centimeter i höjd. Egentligen är den mörkblå, och svårfotograferad, men framstår i blixtens ljus med all sin skönhet.
                    Stämplad Svedala och 1909. Kanske finns där ett samband med Stockholmsutställningen det året, eftersom en vas därpå hamnade i Finland?

                    Click image for larger version

Name:	Svedala 1909 26 cm 1.jpg
Views:	1
Size:	33,6 KB
ID:	547486


                    Mönstret är likadant som på två av Polssons vaser.

                    och


                    Kanske kommer det en Liljeqvistare till, för samlaren skriver även:
                    "Får jag rota lite i gömmorna tror jag att jag nog har ytterligare en vas av Liljeqvist nånstans... :-) Inte lika stor som den andra. Sannolikt är den grön (ev gul) och har metallfärgad rinnglasyr "ovanifrån" som gör den "randig" om jag minns rätt."

                    Det blir spännande det här!

                    Comment


                    • Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                      Kanske kommer det en Liljeqvistare till, för samlaren skriver även:
                      "Får jag rota lite i gömmorna tror jag att jag nog har ytterligare en vas av Liljeqvist nånstans... :-) Inte lika stor som den andra. Sannolikt är den grön (ev gul) och har metallfärgad rinnglasyr "ovanifrån" som gör den "randig" om jag minns rätt."

                      Det blir spännande det här!
                      Instämmer!


                      Gideon!
                      Du som är en djupgrävare värre än mullvadarna, kan du ta reda på om mönstret/dekoren på vasen har något samband med Evangelisterna i Svenska Missionsförbundet? L var ju med där.
                      Last edited by Polsson; 2013-05-07, 12:03.
                      p-son

                      Comment


                      • Humm, nu ger Du mig huvudvärk.
                        Säkert kan napp fås i något språkforum eller astrologiskt dito. Liljeqvist trodde på något, och kanske inte var så "renlärig"?

                        En snabbgoogling ger dessa två resultat vid handen:

                        och
                        Some of the Tera Mai™ Symbols below were given to me by my students/friends beginning in 1991 for the purpose of being included in my video (now a DVD) Symbols in Healing (copyright 1993), and my book, Reiki & Other Rays of Touch Healing, (Copyright © TX 7-065-738).    HARTH, ZONAR and HALU were given to me in a series of … Continue reading "Tera Mai Symbols"

                        och


                        Det ska nog gå att fixa, det här.

                        Yep, här finns ett forum att fråga på:
                        Charlotte Mason-inspired Catholic homeschool discussion forums.
                        Last edited by Gideon; 2013-05-07, 12:29.

                        Comment


                        • Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                          Humm, nu ger Du mig huvudvärk.
                          Säkert kan napp fås i något språkforum eller astrologiskt dito. Liljeqvist trodde på något, och kanske inte var så "renlärig"?

                          En snabbgoogling ger dessa två resultat vid handen:

                          och
                          Some of the Tera Mai™ Symbols below were given to me by my students/friends beginning in 1991 for the purpose of being included in my video (now a DVD) Symbols in Healing (copyright 1993), and my book, Reiki & Other Rays of Touch Healing, (Copyright © TX 7-065-738).    HARTH, ZONAR and HALU were given to me in a series of … Continue reading "Tera Mai Symbols"

                          och


                          Det ska nog gå att fixa, det här.

                          Yep, här finns ett forum att fråga på:
                          http://4real.thenetsmith.com/default.asp

                          Gideon, du är en klippa. Hör av dig när du har fåt svar.
                          p-son

                          Comment


                          • en pärla till vas signerad Svedala och 1909 (tror jag)
                            105 år gammal och utan skador !!!!
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • Gratulerar till denna antika skönhet!

                              Comment


                              • Blååååå Liljeqvistarna,
                                mandelträdsblommorna...........etc etc
                                Vaba? Blå anemonerna
                                Pierina? Nä, nä, bland
                                alla Liljeqvistarna de små
                                allra vackrast är de blå. Seså,Låt stå!

                                Comment

                                Working...
                                X