Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Franzéns Keramik i Hovmantorp

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Nya bilder på mitt första förvärv, för kanske tio år sedan, av Franzéns alster. Det var stämpeln på denna, Markaryd, som väckte intresset keramikersläkten Franzén.
    Från början antog jag att det var en tvålkopp, men numera tror jag att användningsområdet var annat.
    Vad har pimpstensbiten för funktion? Att hålla ett glödande kol, för uppvärmning av ditställd kastrull? Kanske.
    Vad tror ni?
    Bifogade filer

Comment

Franzen fat ute på Tradera

Comment

En Franzén till

Det här var ju roligt! Härom dagen fick jag hem detta traderafat som jag köpte för att det såg intressant ut och blev ganska billigt. Hade ingen aning om vad det var eftersom jag inte har läst denna tråden förrän nu.
        Fatet är 26 x 26 cm, signerat och daterat 1960 på framsidan och i ypperligt skick.
        Bifogade filer
        www.starkeld.com

Comment

Jägare signerad CF [ID: Carl Franzén - Hovmantorp]

En av tre gubbar som fick följa med hem. Samtliga med okända signaturer. Denna är
          20 cm hög, signerad CF. Någon som kan tänkas ha en idè?
          Bifogade filer
          Pes är mitt google.

Comment

Denna figur är en kopia av Axel Ebbes staty, Snapphanen , som står i Hässleholm. Här är en länk att titta vidare på:
            Sveriges Hembygdsförbund - En levande hembygd öppen för alla

mvh

Comment

Där ser man, stort tack Guling. Han fick inte riktigt till det, den okända skulptören. Tycker min liknar Rocky Balboa lite . Kolla här:
              TikTok has emerged as a place, that transforms ordinary users into stars. One of the most notable influencers to rise from this platform is Addison Rae. She has
              Pes är mitt google.

Comment

I Göingebygden är Axel Ebbes Lille Mats i Hässleholm inte den enda statyn som föreställer snapphanar. Denna är Carl Franzéns och finns i hyllan på bilden.

Last edited by Kaptenen; 2011-05-05, 11:14.

Comment

Jättefin....

... oavsett ålder!

Comment

Det var skarpögt, Kaptenen!
                    Utmärkt.

Comment

, det var som sjutton. Jäkla vilket minne och som Gideon säger, skarpsynt.
                      Trodde "aldrig" att man skulle få någon lösning på denna. Tack Kaptenen.
                      Pes är mitt google.

Comment

Tack så mycket!

Jag tror dock på att denna figurin är gjord under sejouren i Markaryd. Den passar bättre i sortimentet i "Gränsbygden".
                        Last edited by Gideon; 2011-06-04, 17:07.

Comment

Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
                          Tack så mycket!

Jag tror dock på att denna figurin är gjord under sejouren i Markaryd. Den passar bättre i sortimentet i "Gränsbygden".
                          Verksamheten i Markaryd, hur lång tid den varade (efter tiden i Skottorp) och vad som där uträttades, är ännu inte utrett och kartlagt. Men Din tanke är inte fel.

Comment

Stort fat från Franzéns keramik

Ett loppisfynd som jag inte kunde motstå trots att jag inte har någonstans att ha det.
                            Mycket guld. Köpte det mest för jag var nyfiken på vem som hade gjort det. Sökte på Google och hamnade på Precis en sån.

Click image for larger version

Name:	IMG_5949.jpg
Views:	1
Size:	141,1 KB
ID:	517156Click image for larger version

Name:	IMG_5951.jpg
Size:	58,6 KB
ID:	517157Click image for larger version

Name:	IMG_5948.jpg
Size:	135,6 KB
ID:	517158Click image for larger version

Name:	IMG_5953.jpg
Size:	108,7 KB
ID:	517159Click image for larger version

Name:	IMG_5952.jpg
Size:	107,9 KB
ID:	517160

Comment

Fint fat, Krizztina.
                              Då har vi ett årtal - 1957 - i Markaryd och Carl Franzéns signering.
                              Var rädd om den!

Comment

Flytt

Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                                Verksamheten i Markaryd, hur lång tid den varade (efter tiden i Skottorp) och vad som där uträttades, är ännu inte utrett och kartlagt. Men Din tanke är inte fel.
                                Flyttde från Skottorp februari-Mars 1954 till Markaryd o stannade där till hösten 1956 o bar det av till Ljungby där fatet antagligen tillverkades men stämplades med den gamla stämpeln från Markaryd. Visiten varade endast i 6 Månader i Ljungby 0ch sedan bar det av till Hovmantorp där vi sedan bosatte oss.
                                /Lars Pesson (Franzen)

Comment

Working...
                                X