Kul och intressant att även får se "gökar" från Ryssland. Har du köpt "gökarna" i Baltikum och Ryssland från krukmakarverkstäder, marknader eller i souveniraffärer?
Ja var köper man lergökar? Ofast är det väl på marknader. Men de jag har från Lettland köpte jag strax efter kommuninismens fall. Den kvinnliga keramiken hade någon form av kulturlön, och tillverkade lergökar som hon sedan såde i en fin byggnad i hamnen i Riga. När lergökarna var slut fick hon åka hem o tillverka mer. Att hon tyckte det var bättre att vara festklädd och sälja lergökar än att jobba hemma med leran var helt tydligt. Jag köpte allt hon hade. Hon blev helt galen på mig. Då jag gick ropade hon på engelska "Kom aldrig mer igen"
Tycker att The Ocarinas behöver lite sällskap på göktråden om än i blygsam skala. Denna sannolikt finska tupp är "kallglaserad" dvs glasyren är inte bränd utan målad direkt på det skröjbrända godset. Tuppen är 12 cm hög och när man blåser i den spelar den "Säckejärvi polka" av sig själv
Huruvida alla finska tuppar är olika målade, har jag ingen direkt uppfattning om, men med tanke på The Ocarinas stora samling, har han/hon ett stort underlag för antagandet. Instämmer i "Alltid trevligt när en Domherre dyker upp". Kanske finns det en tupp i The Ocarinas samling som kommer från samma hönseri, ST, som min.
Comment