Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FB Stenbäck Trelleborg

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Får instämma i hyllningskören här Polsson. Väldigt häftigt att få se, så tack för det.

    Får bidra med en FBstenbäckare, som jag inte hittade en dubblett i tråden av.

    Click image for larger version

Name:	FB Stenbäck.jpg
Views:	1
Size:	54,2 KB
ID:	547675

    Click image for larger version

Name:	FB Stenbäck1.jpg
Views:	1
Size:	40,0 KB
ID:	547676

    Click image for larger version

Name:	FB Stenbäck2.jpg
Views:	1
Size:	62,0 KB
ID:	547677
    Pes är mitt google.

    Comment


    • Frans-Bernhard på örat, det ser man inte var dag.......................

      Comment


      • Ursprungligen postat av wasistdas Visa inlägg
        Får instämma i hyllningskören här Polsson. Väldigt häftigt att få se, så tack för det.

        Får bidra med en FBstenbäckare, som jag inte hittade en dubblett i tråden av.
        Tack för det, Wasistdas! Nej, den finns inte i min samling och jag har inte sett en sådan tidigare. Trots att jag vet att FBS hade modellnummer lång över 200, blir jag lika förvånad varje gång det dyker upp något "nytt". Grattis till den!
        p-son

        Comment


        • Gotländsk FBS

          Ännu en Tradera-seger strax efter 20.00 ikväll blev denna lilla skål av Frans Bernhard. Därmed får den äntligen lämna Gotland och komma hem till Trelleborg.
          Bifogade filer
          p-son

          Comment


          • Grattis till den Polsson. Man ser ju tydligt att dekoren är en omvänd "löpande hund", alltså
            en hund med hemlängtan, en hund som vill tillbaka till sitt forna hem i Trelleborg. Staffordshire-
            hemvändarna har fått något att bita i, en löpande hemvändare.

            Comment


            • Denna FBS-kruka förärades mig av Maria (Änglahund) när vi träffades i Degeberga. Och då blev jag ju glad! Dekoren fanns inte i min FBS-samling tidigare. Numreringen gör mig en aning förbryllad. Nog står det 33 G?
              Bifogade filer
              p-son

              Comment


              • Har man det mesta av Stenbäcks traditionella gods, får man inrikta sig på hans exlusiva avdelning, den bakom ett skynke som endast var ägnad till burgeoisin med mynt av ädlare slag i handledspung.
                Jag hittar bara på.
                Marias fina gåva är inte av det vanligare slaget.

                Tänk om Stenbäcks mönsterbok/-böcker kunde återfinnas, för inte kan han ha bränt den före sin hädanfärd?

                Comment


                • Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                  Har man det mesta av Stenbäcks traditionella gods, får man inrikta sig på hans exlusiva avdelning, den bakom ett skynke som endast var ägnad till burgeoisin med mynt av ädlare slag i handledspung.
                  Jag hittar bara på.
                  Marias fina gåva är inte av det vanligare slaget.

                  Tänk om Stenbäcks mönsterbok/-böcker kunde återfinnas, för inte kan han ha bränt den före sin hädanfärd?
                  Kanske finns den i museets arkiv men utan att de vet om det? Naturligtvis har jag frågat, men "det fanns inte mer". Är inte helt säker på att svaret stämmer, men långt ifrån alla dörrar öppnas för vem som helst. Museet flyttade in till centrum, till f.d Tingshuset vid torget, år 2010 och fick alla sina samlingar samlade till ett och samma ställe, ett Kulturmagasin i norra delen i stan. Var där för några månader sedan och tittade, men såg inget lergods. Fick svaret att det inte var uppackat än. På frågan när man avsåg göra detta, blev svaret inom två års tid.
                  p-son

                  Comment


                  • 87:an av FBS på hemmaplan igen.

                    Blev tipsad av en PES-vän om denna FBS vilken såldes tillsammans med tre Vimmerby och en okänd gräddsnippa.
                    Naturligtvis grön och har charmotte i leran.
                    Bifogade filer
                    p-son

                    Comment


                    • Vilken läckerbit! En ovanligt FBS? Påminner lite om dekoren på ABL:s och Möller & Bögelys vaser.

                      Comment


                      • Ursprungligen postat av Rosa Visa inlägg
                        Vilken läckerbit! En ovanligt FBS? Påminner lite om dekoren på ABL:s och Möller & Bögelys vaser.
                        Tack, Rosa! "Krumelurerna" tycks vara populära på båda sidorna om Öresund, som du skriver.
                        p-son

                        Comment


                        • Ingrid Stenbäck

                          2013-11-05

                          Vet inte om denna lilla sammanställande information
                          om vår store krukmakare FBS finns tidigare på tråden.
                          Tänkte ändå att tråden behövde ett inlägg för att
                          lyftas fram för de som hittat till PES nyligen.
                          Hoppas det är tillåtet att göra så här, Per-Åke o Ingrid.
                          Last edited by prylsnubben; 2015-03-30, 14:39.

                          Comment


                          • I varje fall verkar färgen på denna "burk" överensstämma med de alster som tillverkades av F B Stenbäck, men i övrigt är jag osäker. Kanske att det är någon som har några åsikter angående om det är en "äkta vara", till exempel då prylsnubben eller Stenbäcks kompis där i Trelleborg, alltså Polsson.

                            Click image for larger version

Name:	Stenbäck 1.jpg
Views:	1
Size:	49,3 KB
ID:	564318 Click image for larger version

Name:	Stenbäck 2.jpg
Views:	1
Size:	37,5 KB
ID:	564319

                            Comment


                            • Mycket talar för.....

                              Inte typisk Stenbäck men ändå en del som pekar mot Frans-Bernhard. Tennglasyrens
                              lyster. kanten nertill och fältet med vertikalt snedställda streck, allt detta känns bra.
                              Dessutom känns undersidan bra med sina svarta partier. Vågar dock inte säga att det
                              är en Stenbäck med mindre än vår nestor i ämnet dvs Polsson himself kommer med sin
                              utsaga.

                              Comment


                              • Tack för Ditt svar, prylsnubben!

                                Ja, vi får hoppas att Polsson tittar in här och avlämnar sin åsikt.

                                Comment

                                Working...
                                X