Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FB Stenbäck Trelleborg

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Hej MaggieA och välkommen till forumet!

Tur att du hittade hit så att vi får möjlighet att se din kruka. Värde kan vara svårt att sia om exakt på kronan då det är mycket som avgör, tex om två samlare är ute efter samma pjäs, om föremålet är ovanligt eller inte och hur skicket är. Om du visar en bild är jag dock övertygad om att vår förnämste Trelleborgsexpert ,Polsson, mfl kan ge dig information om din kruka är en av de "vanligare" (de är inte vanliga i den bemärkelsen) eller om det är något som man inte ser ofta, samt en analys av dekoren mm. Du kan säkert även få tips vilka säljkanaler du kan använda dig av. Ta gärna bilder av undersidan också.

Comment

• Tack Simco!

Jag försökte fota lite igår men hade bara tillgång till mobilkameran, vi får väl se om bilderna duger något till.

Click image for larger version

Name:	stående.jpg
Views:	1
Size:	52,7 KB
ID:	541706Click image for larger version

Name:	liggande.jpg
Size:	44,0 KB
ID:	541707Click image for larger version

Name:	botten.jpg
Size:	56,5 KB
ID:	541708

Inga nagg eller sprickor på vasen vad jag kan se.

Om det inte syns ordentligt så står det 86 på undersidan. Hur stora gjordes hans produktioner i? Och varför verkar inte alla verk vara numrerade?

Efter att ha läst tråden har jag också förstått att det som jag trodde var en svart lasyr ovanpå en grön egentligen är en och samma? Var det meningen eller ett olycksfall i arbetet? Fast var det inte meningen hade de kanske kasserats.

Det lustiga med den här vasen är att jag tycker den är ful som stryk fastän jag egentligen gillar grundformen på den. Hade den varit vackert grön hade den med största säkerhet inte hamnat i loppislådan.
      Last edited by MaggieA; 2012-10-09, 07:38.

Comment

• Ojdå, vad stora bilderna blev... Ber om ursäkt om det blev för stort men jag fick ingen kommentar att filerna i sig var för stora när jag laddade upp dom.

Comment

• Ursprungligen postat av MaggieA Visa inlägg
          Tack Simco!

Jag försökte fota lite igår men hade bara tillgång till mobilkameran, vi får väl se om bilderna duger något till.
          Inga nagg eller sprickor på vasen vad jag kan se.
          Om det inte syns ordentligt så står det 86 på undersidan. 1) Hur stora gjordes hans produktioner i? 2) Och varför verkar inte alla verk vara numrerade?

3) Efter att ha läst tråden har jag också förstått att det som jag trodde var en svart lasyr ovanpå en grön egentligen är en och samma? 4) Var det meningen eller ett olycksfall i arbetet? Fast var det inte meningen hade de kanske kasserats.

Det lustiga med den här vasen är att jag tycker den är ful som stryk fastän jag egentligen gillar grundformen på den. Hade den varit vackert grön hade den med största säkerhet inte hamnat i loppislådan.
          Hej, Maggie!

Jag har numrerat dina frågor i ditt inlägg och här har du svaren:

1) Det är det ingen som vet. Vissa "pjäser" ser man många av och andra solo.

2) Jag har sett pjäser med nummer över 200. Jag tror att numreringen var för hans egen del, inte för köparen. Eller kanske var det så att godset som han ställde ut på utställningar var numrerat utifall han skulle få beställningar.

3) FBS hade ofta grön glasyr med svart "dekor". Alltså inte samma glasyr.

4) Ett olycksfall i arbetet. Vasen skulle blivit grön. Sannolikt hade FBS en misslyckad bränning där alla pjäser var numrerade och hade dekoren sgrafitto (lerans färg syns som dekor). Detta tror jag eftersom jag har en handfull sådana pjäser av honom. Kanske såldes sådant gods billiga av FBS.

Hälsningar

polsson
          Last edited by Polsson; 2012-10-09, 15:50.
          p-son

Comment

• Tusen tack för svar!

Funderar på om det är nån idé att lämna den till något av auktionsverken i Gbg? Eller sälja den på loppisen för nån hundring?

Kan det vara troligt att Trelleborgs eller Halmstads museum skulle vara intresserade? (Halmstad har redan några stycken såg jag när jag googlade FB Stenbäck.) Det tilltalar mig egentligen mest att så många som möjligt skulle få nöje av den men egentligen har jag inte råd med det just nu (hör till de utförsäkrades och arbetslösas skara).

Comment

• Ursprungligen postat av MaggieA Visa inlägg
              Tusen tack för svar!

Funderar på om det är nån idé att lämna den till något av auktionsverken i Gbg? Eller sälja den på loppisen för nån hundring?

Kan det vara troligt att Trelleborgs eller Halmstads museum skulle vara intresserade? (Halmstad har redan några stycken såg jag när jag googlade FB Stenbäck.) Det tilltalar mig egentligen mest att så många som möjligt skulle få nöje av den men egentligen har jag inte råd med det just nu (hör till de utförsäkrades och arbetslösas skara).
              Hej, Maggie!
              Om du ämnar sälja vasen, vill jag rekommendera Tradera. Om du lämnar den till någon auktionsfirma, tar de ut cirka 20 % i provision. Dessutom är ju Tradera "rikstäckande" varvid fler personer ser vasen än på en auktion. Om vasen var min och jag skulle sälja den, skulle jag satt 300 i utrop och det skulle inte förvåna mig om den såldes för någon eller några hundringar till. Lycka till! Om jag hinner,om ingen annan hinner före, lovar jag att bjuda på utropspriset. Jag tror inte museerna i Trelleborg eller Halmstad är intresserad av att köpa vasen. Trbg har "massor" av Stenbäcksgods och Halmstad är väl mer intresserad av Hallands-lergods, inbillar jag mig. Naturligtvis kan jag inte veta och därför skriver jag tror. Tråkigt att höra att du är utförsäkrad och arbetslös. Vart är Sverige på väg?
              p-son

Comment

• Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                Frans-Bernhards gröna glasyr är bara BÄST. Rappokkungen regerar. 9x12 akkurat.............
                egentligen citat till inlägg 282, 283 o 286 där 'samma' Stenbäckare förekommer
                men med
                en skillnad.... den här är märkt Nummer 2
                Bifogade filer

Comment

• Andrasortering betyder tvåan, skojade bara.

Comment

• Hjärtevas III

Jag tog mig friheten att kalla denna för hjärtevas III, det som skiljer från Polssons i inlägg #104 är nämligen att mina prickar inte är ifyllda
                    Dock kul att få bidra till dokumentationen och första stenbäckaren för 2013.

Name:	Stenbäck.jpg
Size:	78,2 KB
ID:	546151

Name:	Stenbäck1.jpg
Size:	81,5 KB
ID:	546152

Name:	Stenbäck2.jpg
Size:	54,7 KB
ID:	546153

Name:	Stenbäck3.jpg
Size:	66,6 KB
ID:	546154

Name:	Stenbäck4.jpg
Size:	76,1 KB
ID:	546155
                    Pes är mitt google.

Comment

• Frans-Bernhard och Axel (Andersson) Elfstrand var födda 1858 resp. 1868. Deras hjärtan är dock så
                      lika att man skulle kunna tro att dom var bröder, bröderna lejonhjärta kanske.

Comment

• Ursprungligen postat av wasistdas Visa inlägg
                        Jag tog mig friheten att kalla denna för hjärtevas III, det som skiljer från Polssons i inlägg #104 är nämligen att mina prickar inte är ifyllda
                        Dock kul att få bidra till dokumentationen och första stenbäckaren för 2013. ]
                        Grattis till den! här nere i söder har det vartit FBS-stiltje i ett kvartalstid, men plötsligt händer det!

Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                        Frans-Bernhard och Axel (Andersson) Elfstrand var födda 1858 resp. 1868. Deras hjärtan är dock så
                        lika att man skulle kunna tro att dom var bröder, bröderna lejonhjärta kanske.
                        Ja, med lergods grönt som Katla!
                        Last edited by Polsson; 2013-02-28, 18:22.
                        p-son

Comment

• FBS nummer 2

Egentligen är denna lilla löpandehundvas visad tidigare i inlägg nummer 307, men när den nu återvänt till födelsorten efter mer än 100 års bortvaro, får den en visning till. Tack vare den finns ännu ett FBS-nummer identifierat. Misstänker att vasen hållit sig i Stockholmstrakten sedan 1909 års utställning. Stort tack till inläggare 307!
                          Bifogade filer
                          Last edited by Polsson; 2013-03-09, 14:27.
                          p-son

Comment

• F.B Stenbäck

Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
                            Egentligen är denna lilla löpandehundvas visad tidigare i inlägg nummer 307, men när den nu återvänt till födelsorten efter mer än 100 års bortvaro, får den en visning till. Tack vare den finns ännu ett FBS-nummer identifierat. Misstänker att vasen hållit sig i Stockholmstrakten sedan 1909 års utställning. Stort tack till inläggare 307!
                            Hej på er, jag är ny för dagen, har följt dokumentationen FB Stenbäck med glädje. Är själv en pryl samlare som råkar ha en Vas av FB. Jag skickar med en bild så får ni se..

Höjd på vasen är ca 16.5 cmClick image for larger version

Name:	IMG_0306.jpg
Size:	96,5 KB
ID:	546438Click image for larger version

Name:	IMG_0307.jpg
Size:	99,2 KB
ID:	546439Click image for larger version

Name:	IMG_0308.jpg
Size:	147,7 KB
ID:	546440

Comment

• Ursprungligen postat av MF72 Visa inlägg
                              Hej på er, jag är ny för dagen, har följt dokumentationen FB Stenbäck med glädje. Är själv en pryl samlare som råkar ha en Vas av FB. Jag skickar med en bild så får ni se..

Höjd på vasen är ca 16.5 cm[ATTACH]131427[/ATTACH][ATTACH]131428[/ATTACH][ATTACH]131429[/ATTACH]
                              Hej och välkommen till PES, MF72.
                              Snacka om rivstart, en Frans-Bernhard från 1907 som vi aldrig sett förut. Kostade 1.50 på sin tid ser jag.
                              Är det Polsson med långnäsa som han avbildat, nej nu ska jag inte vara sån, förlåt Polsson. Men jag kan tänka
                              mig att Du blir lite sugen, eller hur..................

Comment

• Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                                Hej och välkommen till PES, MF72.
                                Snacka om rivstart, en Frans-Bernhard från 1907 som vi aldrig sett förut. Kostade 1.50 på sin tid ser jag.
                                Är det Polsson med långnäsa som han avbildat, nej nu ska jag inte vara sån, förlåt Polsson. Men jag kan tänka
                                mig att Du blir lite sugen, eller hur..................
                                Inlägg 11, min käre prylsnubben, fast 1914 istället för 1907. Spara näsan till en annan gång!
                                p-son

Comment

Working...
                                X