Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FB Stenbäck Trelleborg

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
    Du är att varmt gratulera, och det här föder tanken på att Du kanske vill göra ett mindre upprop i lokalbladet, där Du annonserar efter fler föremål att dokumentera - i första hand.
    Det är museal uppgift visserligen, men tjänstemännen har ju mycket annat att syssla med också.
    Du är den rätte mannen att utföra det värvet.

    Sedan har Du Din BOK.
    Tack, Gideon!

    Museets intresse av en sådan dokumentation är avhängigt av om den kostar något eller ej för dem. Än har jag inte börjat söka bidrag för tryckningen vilken bör ligga på lägst 100 000 för 200 sidor, men när så är gjort och pengarna är i hamn, är det raksträcka hela vägen. Texten är skriven, bilder och andra dokument är i datorn. Endast redigering återstår.
    p-son

    Comment


    • Grattis Polsson till nyinköpen. Kul med äggkoppen och den målade skålen. Du har väl backuppat datorn ifall något skulle hända inna boken är klar ?

      Comment


      • Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
        Museets intresse av en sådan dokumentation är avhängigt av om den kostar något eller ej för dem. Än har jag inte börjat söka bidrag för tryckningen vilken bör ligga på lägst 100 000 för 200 sidor, men när så är gjort och pengarna är i hamn, är det raksträcka hela vägen. Texten är skriven, bilder och andra dokument är i datorn. Endast redigering återstår.
        Verkligen roligt att höra.
        Men ska Du inte finkamma trakten en sista en gång efter fler av denna sorts bevarade småsamlingar? Be en grävande journalist hos Trelleborgs Allehanda berätta om Dina önskemål, och frambär gärna ett insamlingskonto för främjandet av denna kulturinsats.

        Comment


        • Ståndsaktig presentation av FBS-samlingen

          Tillskillnad mot Bergmans, Kristianopel, Liljeqvist, Svedala, C Lundholm, Furulund, Edvin Larsson, Falkenberg m. fl. har F B Stenbäcks prydnadslergods inte haft en lika snygg inramning, men nu efter funderingar hit och dit och beslutet att köpa det billiga alternativet Billy, har han fått en egen vägg. Lika många pjäser inklusive dubletter som samlarens ålder finns i skåpet. Nyttogodset, krukor av olika storlek och dekor, ett durkslag och två prydnadsfat oräknade. Håll till godo!
          Bifogade filer
          Last edited by Polsson; 2013-04-24, 22:06.
          p-son

          Comment


          • Vad ska man säga, grönt är skönt är bara förnamnet. Hälsa Frans-Bernhard att detta gjorde han bra.

            Comment


            • Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
              Tillskillnad mot Bergmans, Kristianopel, Liljeqvist, Svedala, C Lundholm, Furulund, Edvin Larsson, Falkenberg m. fl. har F B Stenbäcks prydnadslergods inte haft en lika snygg inramning, men nu efter funderingar hit och dit och beslutet att köpa det billiga alternativet Billy, har han fått en egen vägg. Lika många pjäser inklusive dubletter som samlarens ålder finns i skåpet. Nyttogodset, krukor av olika storlek och dekor, ett durkslag och två prydnadsfat oräknade. Håll till godo!
              Kors vad grannt P-son!!
              Att gröna nyanser kunde vara så vackert.
              Ursäkta en gröngöling, men gjorde man allt gods i grönt?
              - - - - - - - - - -
              "För mycket av det goda är alldeles lagom."

              Comment


              • Billy till trots, jättefint!!!

                Comment


                • Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                  Vad ska man säga, grönt är skönt är bara förnamnet. Hälsa Frans-Bernhard att detta gjorde han bra.
                  Ska hälsa honom det nästa gång jag besöker hans ställe.

                  Ursprungligen postat av Lars F Visa inlägg
                  Kors vad grannt P-son!!
                  Att gröna nyanser kunde vara så vackert.
                  Ursäkta en gröngöling, men gjorde man allt gods i grönt?
                  Tack, Lars! FBS hade förkärlek för grön glasyr och är mest känd för den. Det gröna fick man från kopparslagg och med tanke på att det fanns kopparslagare i Trelleborg kunde han köpa slagget billigt, eller kanske byta med krukor.



                  Ursprungligen postat av Andres Visa inlägg
                  Billy till trots, jättefint!!!
                  Billy, ja! Hade egentligen tänkt köpa annat än Billy, vitrinen Tydinge från Klubbkompis outlet i Broby, men att köra till norra Skåne, 15 mil, med släp var inte särskilt lockande. När sedan djupet på Billy passade bättre och det blev 3000 kronor billigare exklusive tor Broby, var valet lätt. Men snyggast av de båda är utan tvekan Tydinge.
                  Last edited by Polsson; 2013-04-25, 18:48.
                  p-son

                  Comment


                  • Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg



                    Tack, Lars! FBS hade förkärlek för grön glasyr och är mest känd för den. Det gröna fick man från kopparslagg och med tanke på att det fanns kopparslagare i Trelleborg kunde han köpa slagget billigt, eller kanske byta med krukor.
                    Frågar man inte, får man inget veta.
                    Tackar för upplysningen P-son!
                    - - - - - - - - - -
                    "För mycket av det goda är alldeles lagom."

                    Comment


                    • Ursprungligen postat av Lars F Visa inlägg
                      Frågar man inte, får man inget veta.
                      Tackar för upplysningen P-son!
                      Vi är helt överens, Lars!
                      Kan berätta att samlingen numera har utökats med ytterligare ett objekt vilket hämtades idag.
                      Visserligen en kopia av en skål jag redan har. Samtidigt gick jag miste om ytterligare en kopia på en annan av mina vaser på Tradera för några minuter sedan. Men jag är lika glad ändå!
                      p-son

                      Comment


                      • Det är mäktigt att se så mycket av F B Stenbäcks på en gång. Snyggt arrangerat i hyllorna!!
                        I’m a real mean bitch!

                        Comment


                        • känner mig grön
                          när jag ser allt det gröna.....

                          Comment


                          • Ursprungligen postat av Maria Visa inlägg
                            Det är mäktigt att se så mycket av F B Stenbäcks på en gång. Snyggt arrangerat i hyllorna!!
                            Jag håller med dig om "mäktigt" och tackar för "snyggt arrangerat".

                            trevlig helg!

                            Ursprungligen postat av jani Visa inlägg
                            känner mig grön
                            när jag ser allt det gröna.....
                            13 års samlande och ett fåtal med loppispriser, men å andra sidan om jag låtit bli att handla dem, hade jag inte haft inköpssumman på banken ändå.

                            Ha det gott, Jani!
                            Last edited by Polsson; 2013-04-26, 14:52.
                            p-son

                            Comment


                            • Det är det här jag efterlyst länge, och nu blev det ketchupeffekt i grönt.
                              Fint, fördömt fint! säger jag bara.

                              Stort tack för visningen!

                              Comment


                              • Tack för ännu ett överväldigande besök vid de magnifika Polssonska lergodssamlingarna.

                                Comment

                                Working...
                                X