Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 FB Stenbäck Trelleborg - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FB Stenbäck Trelleborg

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Jag får försöka med att fadäsen gjordes med flit (tro´t den som vill) enbart för att få
    en anledning till...........http://www.youtube.com/watch?v=kxY4Zz84gX4

    Comment


    • Ursprungligen postat av MF72 Visa inlägg
      Hej på er, jag är ny för dagen, har följt dokumentationen FB Stenbäck med glädje. Är själv en pryl samlare som råkar ha en Vas av FB. Jag skickar med en bild så får ni se..
      Höjd på vasen är ca 16.5 cm
      Magnifik, i såväl kulör, storlek och så förstås som långnäbbad fågel.
      Allt gillas!
      Vad kan det vara för sort, Polsson? Eller så får ett utsnitt tas till fågeltråden för närmare granskning.

      Comment


      • Hoppar in i avvaktan på Polsson och säger att fågeln utan minsta tvivel
        är en BÄCKASIN..............

        Bifogade filer

        Comment


        • Hmm, då är Stenbäcks övergödda variant med hake längst fram, någonting som har försvunnit idag?

          Comment


          • Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
            Hmm, då är Stenbäcks övergödda variant med hake längst fram, någonting som har försvunnit idag?
            Mutation törhända!
            p-son

            Comment


            • Kanske en Dront

              Mvh/Bengt

              Comment


              • Ursprungligen postat av nobe Visa inlägg
                Kanske en Dront

                Mvh/Bengt
                Ett tag var jag inne på prylsnubbens förslag Sten-bäckasin, men frågan är om inte dronten är mer lik, eller kanske en korsning mellan de båda.
                p-son

                Comment


                • Hoppas Frans-Bernhard Polsson ursäktar avvikelserna i tråden, men jag måste bara få göra en till.
                  Alltså är fågeln en korsning, en dubbelbäckasindront.

                  Comment


                  • FBS i smått och stort

                    En släktforskarkollega berättade för mig att hon hade FBS-gods hemma vilket hade sorterats ut efter hemröjning. Naturligtvis åkte jag och tittade på godset och lade ett icke skamligt bud vilket accepterades. Äggkoppen och gröna vasen är osignerade, men att de kommer från FBS verkstad är högst, högst sannolikt eftersom kvinnans mor bodde några hus från FBS. Den svarta vasen är målad dvs ej glasyrbränd.
                    Bifogade filer
                    Last edited by Polsson; 2013-03-18, 19:39.
                    p-son

                    Comment


                    • Grattis till nyförvärvet P-son!!!

                      Comment


                      • Kul, särskilt med äggkoppen. Nu vill jag gärna se ett brunt ägg i denna äggkopp till påsk,
                        PÅ BILD alltså.

                        Comment


                        • Ursprungligen postat av Andres Visa inlägg
                          Grattis till nyförvärvet P-son!!!
                          Tack, Andres!


                          Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                          Kul, särskilt med äggkoppen. Nu vill jag gärna se ett brunt ägg i denna äggkopp till påsk,
                          PÅ BILD alltså.
                          Har du något emot om jag även har med några påsköl i bilden?
                          p-son

                          Comment


                          • Här kan man verkligen tala om kontext, att alla fyra föremålen borgar för varandras äkthet och samboskap i det att de varit som ler och långhalm, sedan de kom ut från stenbäckska verkstaden.
                            Det är snart inte möjligt, och jag gissar att det finns ett fåtal gamla hem kvar i Trelleborg, och kanske i större gårdar utanför staden, som fortfarande har kvar liknande skatter.

                            Du är att varmt gratulera, och det här föder tanken på att Du kanske vill göra ett mindre upprop i lokalbladet, där Du annonserar efter fler föremål att dokumentera - i första hand.
                            Det är museal uppgift visserligen, men tjänstemännen har ju mycket annat att syssla med också.
                            Du är den rätte mannen att utföra det värvet.

                            Sedan har Du Din BOK.

                            Comment


                            • Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg

                              Har du något emot om jag även har med några påsköl i bilden?
                              Helst Tuborg Grön till Frans-Bernhard.
                              Last edited by prylsnubben; 2013-03-20, 11:27.

                              Comment


                              • Fel, fel, fel snubben PÅSKEBRYG måste det vara!!

                                Comment

                                Working...
                                X