Ursprungligen postat av Polsson
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
FB Stenbäck Trelleborg
Collapse
X
-
Nej, Rosa, det måste vara lilleman eftersom min minsta är 15,5 cm. Nästa storlek är 19 och den största är 29,5 cm. Om det finns någon mellan 19 och 29,5 vet vi ju inte dags datum. När det gäller FBS lergods bjuds man ju på ständiga överraskningar.Ursprungligen postat av Rosa Visa inläggTack Polsson! Min vas är 16,5 cm hög, är det den medelstora varianten?
p-son
Comment
-
Ursprungligen postat av Tingeling Visa inläggTittade igen tråden och hittade ingen med den dekoren, kan det vara en Stenbäckare?
Hej, Tingeling!
Den gröna glasyren och den svarta påminner mycket om FBS, men dekoren har jag aldrig sett. Därför känns den inte som FBS, men man kan ju aldtig veta.
Inte heller formen påminner om någon av mina FBS. Naturligtvis hoppas jag att jag har totalt fel
p-son
Comment
-
Aj då, fastlimmad!
En så grann kruka i Stenbäcks absoluta stil (ja, jag är inte den som fegar därom) måste lösgöras.
Har Du tur, så är limmet vattenlösligt, vilket betyder vattenbad över natten.
Hur då?
Om benen är avtagbara, blir det ju enkelt att sänka ner skiva + kruka i badkaret eller baljan. Det räcker om det ljumma vattnet når bara en liten bit ovanför fotringen.
Envisas den med att flyta, så låt Bibelns ord tynga badkrukan.
Sitter den ändå fast nästa dag, får det bli andra bullar, men det är annan historia.
Comment
-
Löpande järnek?
Ursprungligen postat av Polsson Visa inläggÄven på Tradera kan man inhandla Stenbäcklergods. Vasen är ovanligt tunt drejad, dvs den känns lätt när man lyfter den. Kanske är det Nils Johan Pettersson Berglund som har drejad den. Han arbetade hos F B S från 1891 till
1913 då han övergick till trädgårsmästeri.
Bifogade fil: F B S betyg till Berglund i gesällboken.Herre gud!!! Har något limmat fast krukan!? Den har nog stått säkert i alla fall.Ursprungligen postat av Tingeling Visa inläggKrukan är fastlimmad på pidestalen så signaturen är lite svårläslig
Vad tycker ni, ska jag göra ett försök att separera dem?
Krukan ser ut att vara rätt stor och den ser otroligt trevlig ut.
Jag håller på Stenbäck och tycker att dekoren ser ut som en blandning av "löpande hund" och Polssons "järnek"-vas, så om det visar sig vara visar sig vara Stenbäck, och kanske Nils Johan Pettersson Berglund, som ligger bakom tillkomsten av själva krukan så röstar jag för att dekoren ska kallas "löpande järnek".
Jag håller med Gideon om att vattenbad är jättebra. Det var det som fick den envisa färgen att lossna på min Bernard Bloch-figur. Ett annat tips är att tillsätta lite handdiskmedel i vattenbadet eftersom det löser upp olija beståndsdelar samt att det är skonsamt. Sedan har vi ju aceton och annat att ta till om det inte vill ge med sig. Jag kan bara förvarna att det tog några dygn och maskindisktabelletter innan jag hade fått ren min figur.
Men lyssna på Gideon, han vet bäst, börja med snällt ljummet vatten.
Det här är ju jättespännande! Undrar hur den är signerad!
Comment
-
Tittade lite bättre på den och det ser spackelliknande hårt vitt ut, kan gå med vatten. Pidestalen får jag såga benen av så den går att ställa i en bunke, blir nog imorgon för jag är också nyfiken
Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh
Comment
-
Spännande
-är bara förnamnet. Glasyren känns FBS, men inte dekoren och framförallt inte formen. Särskilt inte avslutningen, alltså mynningskanten. Krukan ser även tjockväggig ut för att vara drejad av Frans-Bernhard. PS Ändrar mig vad gäller dekoren, den känns möjligen Stenbäcks.............Last edited by prylsnubben; 2012-06-09, 23:40.
Comment
-
Comment
-
Visst är det spännande med Tingelings kruka, Simco. Först tänke jag rekommendera användning av blåslampa, men några andra förslag hann före.Ursprungligen postat av simco Visa inläggSpänningen är oooooliiiiidlig!
Jag kan knappt vänta!
Tills vidare får jag nöja mig med att klippa och klistra. Kanske är det en variant av Polssons kruka som han visat tidigare i tråden?
Båda har "staketbård" och "handtagskant" (heter det så även om den är glaserad?)
Gällande "handtagskant", hittade jag på namnet för att teorin som krukmakarmästare Aldenhov hade, att den förfärdigades för att underlätta glasering,
skulle få ett namn. Enligt Aldenhov, som hade utställning och samarbete med Albert Elfstrand, hade Albert ingen förklaring till varför kanten fanns på krukorna.
Kanske hade han lärt det av fadern Axel, som kanske inte heller hade funderat över kanten utan lärt det av sin mästare. Kommer då att tänka på mamman som delade julskinkan innan hon sedan lade båda bitarna i grytan.
-Varför delar du skinkan,Mamma? frågade dottern.
-Det vet jag inte svarade mamman. Jag lärde det av min mor.
Kontakt med den 70 åriga modern togs och samma fråga ställdes.
-Det vet jag inte svarade modern. Jag lärde det av min mor, din mormor.
Kontakt med denna, 95 år gammal och boende på ålderdomshem, togs och samma fråga ställdes.
-Jo, annars hade den inte fått plats i grytan! Jag fick koka den i två omgångar, blev svaret.Last edited by Gideon; 2012-06-13, 11:15.p-son
Comment
-
Har varit ute och övningskört med dottern till nu, har nyss sågat av benen på piedestalen och nu ligger den i blöt. Får se hur lång tid det tar innan man kan börja peta och få bort spacklet/limmet.Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh
Comment
Comment