Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FB Stenbäck Trelleborg

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Nya Stenbäckare i Trelleborg

Karlssons auktioner i Trelleborg i dag var riktigt spännande. Visserligen fick jag sträcka vapen på en B-Friberg-Svedala-1922-vas, men när det gällde favoriten, F B Stenbäck, lyckades jag ro skutan i land. Rönnbärsvasen med ormöron är 30 cm hög, ordentlig naggad på två ställen, hoplimmad på fyra dito på det enda ormörat och har tre glasyrsläpp. Naturligtvis stör det mig en aning, men utan den kan jag inte tänka mig att vara. Den andra vasen är 22 cm hög och uppvisar för mig en "ny " spännande dekor och har några pyttesmå nagg på kanten. Priset för båda motsvarar 21 % av Fribergsvasen. Vas nummer två presenteras på bild under morgondagen.
    Bifogade filer
    Last edited by Polsson; 2011-05-15, 19:19.
    p-son

Comment

• Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg

Karlssons auktioner i Trelleborg i dag var riktigt spännande. Visserligen fick jag sträcka vapen på en B-Friberg-Svedala-1922-vas, men när det gällde favoriten, F B Stenbäck, lyckades jag ro skutan i land. Rönnbärsvasen med ormöron är 30 cm hög, ordentlig naggad på två ställen, hoplimmad på fyra dito på det enda ormörat och har tre glasyrsläpp. Naturligtvis stör det mig en aning, men utan den kan jag inte tänka mig att vara. Den andra vasen är 22 cm hög och uppvisar för mig en "ny " spännande dekor och har några pyttesmå nagg på kanten. Priset för båda motsvarar 21 % av Fribergsvasen. Vas nummer två presenteras på bild under morgondagen.
      Ormar har väl inga öron ! Eller rättare sagt, dom har haft öron som dessvärre trillat av, always remember Rappok. Och nu påstår Du att öronen kommit igen, nåväl, bildbeviset får väl godtas. Och därmed ett JÄTTESTORT GRATTIS till den rättmätige vinnaren i detta gatlopp, Polsson. PS. Vad är väl Friberg mot Frans-Bernhard, slagen till slant och utburen. Men imorron Polsson, då kommer "di gule" till Vångavallen. Då måste mer till än det oförtjänta epitetet "Tjongavallen" om TFF ska få med sig någon poäng.

Comment

Grattis Polsson! Pga ormöronen var den nog värd fajten. Har du sett sådana öron tidigare?

Comment

• Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
          Ormar har väl inga öron ! Eller rättare sagt, dom har haft öron som dessvärre trillat av, always remember Rappok. Och nu påstår Du att öronen kommit igen, nåväl, bildbeviset får väl godtas. Och därmed ett JÄTTESTORT GRATTIS till den rättmätige vinnaren i detta gatlopp, Polsson. PS. Vad är väl Friberg mot Frans-Bernhard, slagen till slant och utburen. Men imorron Polsson, då kommer "di gule" till Vångavallen. Då måste mer till än det oförtjänta epitetet "Tjongavallen" om TFF ska få med sig någon poäng.
          Tack för det, prylsnubben!
          Det är min stora förhoppning att publikreaktionerna vid dagens match blir ljuv musik, örongodis, för en trelleborgare.

Ursprungligen postat av Rosa Visa inlägg
          Grattis Polsson! Pga ormöronen var den nog värd fajten. Har du sett sådana öron tidigare?
          Tack för det, Rosa! Ormöron i rappokglasyr har jag inte sett tidigare hos FBS och inte heller i någon annan glasyr.
          Last edited by Polsson; 2011-05-16, 11:55.
          p-son

Comment

• FBS grodvas?

"Ny spännande dekor", skrev jag i söndags om denna vas. Gröna (naturligtvis) blad och grodliknande dekor m.m och 22 cm hög är vasen. Kanske gick dekoreringen/glaseringen till på följande sätt:
            1) Alla streck/dekoren ristades i den halvtorra leran.
            2) Krukan doppades i grön glasyr eller engobe.
            3. De röd-bruna partierna skrapades fram.
            4. Svart glasyr/engobe ifylldes.
            5) Hela krukan doppades i transparent(genomskinlig) blyglasyr.
            6) Krukan brändes i ugnen.
            Bifogade filer
            p-son

Comment

"Ny spännande dekor", skrev jag i söndags om denna vas.
              Precis, denna är HELT NY och inspirerad av FBS. De tre "grodorna" föreställer tvivelsutan
              3 TFF-are, hoppande extatiskt efter 3-0 segern i går mot Elfsborg. Nåväl, ett stort grattis och hoppa på så länge, det kan ni gott vara värda så mycket skit som TFF fått ta genom åren av vissa så kallade fotbollsexperter. Ni undrar kanske varför TFF-arna är 6 på krukan. Jo, den avbildar alltså hoppandet i båda halvlekarna. Det är med andra ord samma fans på båda sidorna, vilket Ni kan se om Ni tittar riktigt noga, lycka till.

Comment

• Grattis till nyförvärven!

Minst sagt spännande dekor! Du har tidigare benämnt vissa som krukmakarejugend, men denna är snarare krukmakareartdéco och gjord senast 1921!

Comment

• Ett Stort Grattis till nyförvärvet i din samling, det är en jättefin vas.
                  I’m a real mean bitch!

Comment

• Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                    Precis, denna är HELT NY och inspirerad av FBS. De tre "grodorna" föreställer tvivelsutan
                    3 TFF-are, hoppande extatiskt efter 3-0 segern i går mot Elfsborg. Nåväl, ett stort grattis och hoppa på så länge, det kan ni gott vara värda så mycket skit som TFF fått ta genom åren av vissa så kallade fotbollsexperter. Ni undrar kanske varför TFF-arna är 6 på krukan. Jo, den avbildar alltså hoppandet i båda halvlekarna. Det är med andra ord samma fans på båda sidorna, vilket Ni kan se om Ni tittar riktigt noga, lycka till.
                    Trots att jag inte har för vana att vara åskådare på TFF:s matcher, glädjer jag mig naturligtvis över segern. Precis som du skriver, som jag tolkar det, har laget dåliga publiksiffror, åtminstone enligt en kollega till mig.

Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
                    Grattis till nyförvärven!
                    Minst sagt spännande dekor! Du har tidigare benämnt vissa som krukmakarejugend, men denna är snarare krukmakareartdéco och gjord senast 1921!
                    Tack, Kaptenen! Ifråga om dekoren säger jag inte emot dig, bl a för att jag inte har en klar bild över
                    stilarna du nämner.

Ursprungligen postat av Maria Visa inlägg
                    Ett Stort Grattis till nyförvärvet i din samling, det är en jättefin vas.
                    Tack, Maria!
                    Last edited by Polsson; 2011-05-17, 22:18.
                    p-son

Comment

Karlssons auktioner i Trelleborg i dag var riktigt spännande. .
                      Grattis till nyförvärven
                      o grattis till mig själv som fick en ny auktion att bevaka på nätet.....

Comment

• Ursprungligen postat av jani Visa inlägg
                        Grattis till nyförvärven
                        o grattis till mig själv som fick en ny auktion att bevaka på nätet.....
                        Tack, Jani! Hittar du något intressant någon gång hos Karlsson, så ställer jag naturligtvis upp.
                        p-son

Comment

• F B Stenbäck nummer 50

Detta 20 centimeter höga krus av F B Stenbäck misslyckades i bränningen såtillvida att det är mer svart än grönt. Intressant dessutom eftersom det är numrerat med no 50. Eftersom jag har några stycken mer eller mindre svarta FBS och de dessutom är numrerade, kan de kanske ha haft sällskap i ugnen av kruset. Jag hittade det på Helsingborgsmässan idag. Nummer 50, ja, så många finns det alldeles säkert i min samling.
                          Bifogade filer
                          p-son

Comment

• Den är ju riktigt cool! Bra köp.
                            Lite i stil som medeltida bartmannskrus, men också starkt påminnande den här - i dekor:

Comment

Detta 20 centimeter höga krus av F B Stenbäck misslyckades i bränningen såtillvida att det är mer svart än grönt. Intressant dessutom eftersom det är numrerat med no 50. Eftersom jag har några stycken mer eller mindre svarta FBS och de dessutom är numrerade, kan de kanske ha haft sällskap i ugnen av kruset. Jag hittade det på Helsingborgsmässan idag. Nummer 50, ja, så många finns det alldeles säkert i min samling.
                              Skål ta mej fan Polsson. Lite bly får man ta bara för nöjet att tömma ett Stenbäckskrus, fyllt till bredden med något starkt och gott.

Comment

• Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                                Den är ju riktigt cool! Bra köp.
                                Lite i stil som medeltida bartmannskrus, men också starkt påminnande den här - i dekor:
                                http://precisensan.com/antikforum/sh...l=1#post119546
                                Instämmer till fullo, Gideon!

Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                                Skål ta mej fan Polsson. Lite bly får man ta bara för nöjet att tömma ett Stenbäckskrus med en riktigt god lageröl.
                                Självklart, Prylsnubben! Blyet lär påverka alkoholhalten i ölet i positiv riktning.
                                p-son

Comment

Working...
                                X