Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FB Stenbäck Trelleborg

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Stor höganäs kanna hjälp!!

Hejsan!

Är ny här, hittar inte ens på sidan så jag hoppas det är ok att jag frågar på den här tråden.
    Ärvde en höganäs kanna av min farbror för ett år sedan.Har blivit väldigt nyfiken och försökte mig på att tyda ålder mm men stämplarna stämmer inte överens med varandra.
    Den har en rak höganäs stämpel men det nyare ankaret, inte det runda men är märkt med ett 7k istället för L och jag tror signaturen är AJ (Alfred Johansson?)????försökte lägga upp en bild men klarade inte av det tyvärr.
    Kan ni hjälpa mig???
    tacksam för svar.
    mvh Anders

Comment

• Hej Anders och välkommen till Pes!
      Gör så här: Gå in i avdelningen Keramik och Porslin, underavd Övrigt svenskt.

Klicka på "Ny tråd". Skriv ditt inlägg. Gå längre ner på sidan och klicka på "Ladda upp bild". Följ instruktionerna för bilduppladdning. Sen kan du förhandsgranska innan du skickar inlägget/ämnet.

Om du väljer att lägga in din fråga i en befintlig tråd t ex Äldre Höganäs så är det ungefär samma moment, men man måste klicka på "Gå till avancerad" för att kunna ladda upp bilder.

Comment

• FBS no 110

23 cm hög, bottendiameter 10, halsdiameter 9 cm och 17 cm som bredast är denna praktpjäs inropad igår på Crafoords auktioner i går. Priset kan naturligtvis inte jämföras med de Stenbäckare som dyker upp på loppisar i stockholmstrakten. Dekoren kan väl delvis kallas fornordisk stil och formmässigt tycker jag att vasen är en höjdare.

"............, jag somnar med ett leende på läpparna ikväll...."
        Bifogade filer
        Last edited by Polsson; 2010-12-05, 00:37.
        p-son

Comment

• Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg

23 cm hög, bottendiameter 10, halsdiameter 9 cm och 17 cm som bredast är denna praktpjäs inropad igår på Crafoords auktioner i går. Priset kan naturligtvis inte jämföras med de Stenbäckare som dyker upp på loppisar i stockholmstrakten. Dekoren kan väl delvis kallas fornordisk stil och formmässigt tycker jag att vasen är en höjdare.

"............, jag somnar med ett leende på läpparna ikväll...."
          Me to, for you.....

Comment

• FBS Linjevas

Frans Bernhards gröna linjevas är presenterad tidigare, men då var den från en annan samlares kollektion. Min vas var till salu på Tradera, men ingen hade bjudit och jag tänkte bjuda i sista sekunden, men glömde av det (jag var inte på toaletten). Istället kontaktade jag säljaren, en mycket känd PES-profil, och i dagarna ankom linjevasen Trelleborg, F B S hemstad. Som synes är den endast stämplad "Trelleborg". Kanske är den drejad av någon gesäll till FBS vid det tillfället då han, FBS, var ute och letade efter en ny Cu-leverantör.
            14 hög och 12 i diameter är vasen.
            Bifogade filer
            p-son

Comment

• Noterar att linjerna är linjära.

Comment

• Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                Noterar att linjerna är linjära.
                Jag, och de är dessutom lineära, men vasen är inte tom.
                Last edited by Polsson; 2011-01-03, 11:05.
                p-son

Comment

Jag, och de är dessutom lineära, men vasen är inte tom.
                  Vad är XPN gånger YFBS ? En lineär ekvation förståss. Svaret kan bara den ge som vet innehållet i vasen?

Comment

23 cm hög, bottendiameter 10, halsdiameter 9 cm och 17 cm som bredast är denna praktpjäs inropad igår på Crafoords auktioner i går. ........... Dekoren kan väl delvis kallas fornordisk stil och formmässigt tycker jag att vasen är en höjdare.
                    Jag ligger lite efter med ovationerna, men bättre sent än aldrig: Grattis till denna snygging (vasen alltså ) och även till den mer alldagliga lineära byttan, som väl bör finnas i bassortimentet hos en Stenbäcksamlare.

Comment

• Varför envisas Ni med att betona lineär, visserligen älskar jag gamla ord och uttryck men linjär är helt okay tycker jag.

Comment

Vad är XPN gånger YFBS ? En lineär ekvation förståss. Svaret kan bara den ge som vet innehållet i vasen?
                        Om det stämmer, det du skriver, så håller jag med dig, men mina matematiska kunskaper håller tyvärr inte mer än m-stadie-nivå.

Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                        http://www.ne.se/lang/linj%C3%A4r
                        :Varför envisas Ni med att betona lineär, visserligen älskar jag gamla ord och uttryck men linjär är helt okay tycker jag.

Måste man vara så modärn?

Ursprungligen postat av Rosa Visa inlägg
                        Jag ligger lite efter med ovationerna, men bättre sent än aldrig: Grattis till denna snygging (vasen alltså ) och även till den mer alldagliga lineära byttan, som väl bör finnas i bassortimentet hos en Stenbäcksamlare.
                        Tackar och njuter, 27V! Ja, snyggingen är en pärla på många sätt och vis.
                        Förutom att jag gillar formen, färgen och dekoren är den mästerligt, jämnt
                        drejad ända ner i "foten". "Bassortiment" är ett bra namn på den lineära vasen
                        vilken inte har samma härliga gröna färg som snyggingen.
                        Last edited by Polsson; 2011-01-03, 22:51.
                        p-son

Comment

Varför envisas Ni med att betona lineär, visserligen älskar jag gamla ord och uttryck men linjär är helt okay tycker jag.
                          Nä jag envisas inte. Ville bara poängtera Polssons stavning, som kanske var viktig för honom. Trodde han var mattelärare....

Kanske dags för nya vaser på tråden nu, istället för linjesnacket.

Comment

Tackar och njuter, 27V!.....
                            Just det ja, korsordet..... (tror jag du menar). Har inte gett mig i kast med det än, men sista inlämningsdag var väl den 14:e?

Comment

• Ursprungligen postat av Rosa Visa inlägg
                              Nä jag envisas inte. Ville bara poängtera Polssons stavning, som kanske var viktig för honom. Trodde han var mattelärare....

Kanske dags för nya vaser på tråden nu, istället för linjesnacket.
                              Önskar att jag hade nå´n, men Frans-Bernhard är svårfångad.

Comment

• Ursprungligen postat av Rosa Visa inlägg
                                Nä jag envisas inte. Ville bara poängtera Polssons stavning, som kanske var viktig för honom. 1)Trodde han var mattelärare....
                                2) Kanske dags för nya vaser på tråden nu, istället för linjesnacket.
                                1)Det trodde jag också ända tills prylsnubben kom med sin linjära ekvation.
                                2) Bravo, Rosa! Du är årets styr- och reglerare.

Ursprungligen postat av Rosa Visa inlägg
                                Just det ja, korsordet..... (tror jag du menar). Har inte gett mig i kast med det än, men sista inlämningsdag var väl den 14:e?
                                Svar: Ja!

Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                                Önskar att jag hade nå´n, men Frans-Bernhard är svårfångad.
                                Instämmer med "svårfångad", prylsnubben, men samtidigt är det ju det som är en av kryddorna med samlandet. När jag började samla år 2000, hade jag
                                en FBS (bifogade bild) och tio år senare, 2010, är antalet cirka 50. Under dessa år har jag på sin höjd "missat" 10 stycken av olika anledningar.
                                Bifogade filer
                                Last edited by Polsson; 2011-01-04, 10:03.
                                p-son

Comment

Working...
                                X