Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FB Stenbäck Trelleborg

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• FBS nummer 16 införlivad

Tack vare en ovärderlig, djupgrävande, nagelfarande PES-vän lyckades jag införliva denna vas till samlingen. Denna gång var det staden som fått sin namn efter busken hassel, Hässleholm, som var avsändningsort. Tidigare i tråden har jag visat två andra nummer 16, en mindre grön med färre blad och en endast transparent (genomskinligt) glaserad. Fortfarande är jag mycket förvånad över hur F B Stenbäck kunde ha en sådan spridning av sitt gods.
    Hässlehom är i och för sig kanske inte så märkvärdigt, men Stockholmstrakten,Göteborgstrakten, Trollhättan, Värmland var ju ganska långt från Trelleborg under FBS gröna period 1900-1920. I texten om FBS som skrevs av Trelleborgs museum 1969 fanns följande mening: ".... och folk kom långväga ifrån för att köpa." Var textförfattaren fått uppgifterna från, vet jag inte, och vad han/hon menar med långväga , är även oklart. Jag kan inte i min vildaste fantasi föreställa mig att stockholmare och göteborgare åkte till Trelleborg för att handla av Stenbäck.
    Bifogade filer
    p-son

Comment

• Frågan är hur mycket han sålde på de stora utställningarna 1909 och 1914. Av dokumentationen från Svensk Forms Arkiv om 1909 års utställning så ser man ju vilka som ställde ut och bilder från vissa av utställningsrummen. Men hade man försäljning i anslutning till respektive utställning, eller hur gick det till

Comment

• Ursprungligen postat av Rosa Visa inlägg
        Frågan är hur mycket han sålde på de stora utställningarna 1909 och 1914. Av dokumentationen från Svensk Forms Arkiv om 1909 års utställning så ser man ju vilka som ställde ut och bilder från vissa av utställningsrummen. Men hade man försäljning i anslutning till respektive utställning, eller hur gick det till
        Den frågan har jag också ställt mig. Om inte i direkt anslutning, så åtminstone
        efter utställningens slut skulle jag kunna tänka mig att de sålde keramiken, men som sagt någon fakta i ämnet har jag inte hittat.
        p-son

Comment

• Stenbäckssamlingen bara växer...
          Härligt!

Försäljningen, ja - på alla bilder vi sett på montrar och visningslokaler (med eller utan folk) från olika utställningar, så är det snyggt och prydligt.
          Livlig försäljning, som på Bokmässan i Göteborg, kanske det inte var, men jag kan tänka mig att mässfolket hade orderböcker, samt direktförsäljning av utställningsrelaterade souvenirer, kanske vid in- och utgångarna till huset, samt området.

Rent praktiskt, kan man tänka sig att inköpen budades till besökarens hotell eller hem, vare sig den fanns i utställningsorten eller i annan stad. Kunde man få brevutdelning fyra gånger om dagen, på den tiden, så är det möjligt att springsjasar jobbade ordentligt under utställningstiden. På det sättet slapp ju också de finare besökarna släpa runt på korgar fulla med keramikgodis och allsköns fynd.
          Till exempel Reistrupvasen från HAK, med tre kronor på, köptes på något sätt från Stockholmsutställningen 1897. Vi får tänka lite annorlunda och inte jämföra med hur det går till idag.
          Svaret borde därför vara enkelt, eftersom det ju skulle tjänas pengar och skapas renommé.
          Last edited by Gideon; 2010-04-21, 00:59.

Comment

• Missad Stenbäck

Ibland är man för djävla dum! Bjöd samma summa som ägaren ville ha på denna Stenbäckvas, blev sedan överbjuden av två olika personer och tänkte som så: "Jag gör så som två av mina PESvänner har tipsat mig. Slänger in mitt bud inom sista minuten." Tyvärr glömde jag att Traderas nedräkning står stilla om man håller sidan öppen. Eftersom jag trodde att det var fyra minuter kvar, gick jag på toaletten, och när jag återkom var auktionen slut trots att toalettbesöket inte var fyra minuter långt. Det är andra gången jag missar en likadan vas, men samtidigt fick jag än en gång skratta åt min egen dumhet.
            Bifogade filer
            p-son

Comment

• Tips: Använd F 5-tangenten, alternativt installera dator på toan

Comment

Tips: Använd F 5-tangenten, alternativt installera dator på toan
                Tack för tipsen, Rosa!
                p-son

Comment

• Missad Stenbäckvas dök upp i Degeberga

Lergodsets vägar är outgrundliga! En likadan Stenbäcksvas som jag missade på Tradera p.ga toalettbesök dök upp vid marknaden i Degeberga. När jag jämför den missade på bild med den inköpta i handen, kan jag konstatera att det är samma vas. Vasens mått är 9x9 cm.

Och inte bara det! Små krukmakarlergodskrukor innehållande strax under 2 liter, är av någon konstig anledning ovanliga på marknader och auktioner, men inte i Degeberga i söndags. Öronlösa krukor, inte burkar, tillhör inte heller de vanligas skara, men i Degeberga fanns det åtminstone en. Krukorna rymmer strax under två liter och är 16,5 resp 17 cm höga och har en diameter på 13 cm. Båda bör komma från FB Stenbäcks verkstad eftersom Trelleborgs-typsnittet är detsamma som på en del av hans prydnadslergods. S Trelleborg tillhör inte de vanligare signeringarna.
                  Bifogade filer
                  p-son

Comment

• Kul! Än en gång har ett föremål dykt upp i ett nytt sammanhang. Vad står S:et för?

Comment

Kul! Än en gång har ett föremål dykt upp i ett nytt sammanhang. Vad står S:et för?
                      Sannolikt Stenbäck.
                      p-son

Comment

• Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
                        Sannolikt Stenbäck.

Ja naturligtvis . Vi är ju i Stenbäcktråden....

Comment

• Fick syn på ett trelleborgskrus på minst 5-liter med hänklar idag. Lite naggat och slitet men mycket stiligt. Stod hos min grönsakshandlare som inte var intresserad av att sälja.
                          "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
                          Konfucius

Comment

• Ursprungligen postat av Ballonggreven Visa inlägg
                            Fick syn på ett trelleborgskrus på minst 5-liter med hänklar idag. Lite naggat och slitet men mycket stiligt. Stod hos min grönsakshandlare som inte var intresserad av att sälja.
                            Det låter spännande, Ballonggreven! Var finns grönsakshandlaren?
                            Eller det var inte i affären?
                            p-son

Comment

• Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
                              Det låter spännande, Ballonggreven! Var finns grönsakshandlaren?
                              Eller det var inte i affären?
                              Här hittar du dem. Man ser faktiskt kruset på bilden när du följer länken:
                              Välkommen till Annedals gårdsbutik i Vellinge. Här kan du köpa närodlade grönsaker, frukt och bär efter säsong. På sommaren har vi självplock på vackra blommor.
                              "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
                              Konfucius

Comment

• Ursprungligen postat av Ballonggreven Visa inlägg
                                Här hittar du dem. Man ser faktiskt kruset på bilden när du följer länken:
                                http://www.annedalsgard.se/
                                Tack för servicen, Ballonggreven! Då kan man ju passa på att handla grönsaker m.m.
                                p-son

Comment

Working...
                                X