Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Karl Artur Fredriksson (1920-2001), Sölvesborg

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Patrick Nordström?
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Getthen Holm

Comment

Keramikern hade blivit väldigt glad över att få bli jämförd med ett så världsberömt namn.
        Det är inte heller illa gissat, eftersom h*n också experimenterade och provade sig fram - tyvärr utan större framgång, men det har som alltid med utbyte och marknadsföring att göra.

Fler gissningar, tack!
        Går de inte hem, så ska jag dra in salig moster i det här. Vad har hon med det här att göra? Inte med keramikern, de var inte ens i samma stad - långt därifrån, men de levde samtidigt.
        Hon tjatade jämt om uttalet på på en viss begynnelsebokstav, som också råkar vara densamma som den stad keramikern verkade i. Puha.
        Last edited by Gideon; 2010-12-11, 20:28.

Comment

Ursprungligen postat av engelsson Visa inlägg
          Getthen Holm
          Nja, men titta åt höger i landskapet (eller kartan då) där Getthen jobbade, men gärna också på vissa rödmärkta ord högre upp...

Comment

Blekinge!
            Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Yesss!
              Min moster tog alltid chansen att grabba tag i mig, varje gång hon kom ner från Sundsvall, för att kolla att det inte blev ett tje- eller sje-ljud, utan sådär isande rent som Kaa i Djungelboken kunde skrämma folk med.
              När jag gjorde rätt, blev det en jätteblöt puss på mun varje gång, vilket jag ännu har trauma utav...

Så vilken stad i Blekinge är skålen gjord?

Comment

Ronneby

Comment

Hade jag R till min moster, hade hon klått mig på baken.

Comment

Karlskrona
                    I’m a real mean bitch!

Comment

Nej, gubevars. Hade jag sagt K, hade moster bergis kommit varje helg.

En ledtråd till då.
                      Skål och gräddsnipa är helt olika, men ändå av samma skapare - otroligt nog.
                      Bifogade filer

Comment

Sölvesborg då o KAF?
                        I’m a real mean bitch!

Comment

Var det utmärkt PES-minne som avgjorde saken, Maria?

Det är helt rätt, och femkronan är på väg, tillsammans med en julklapp!
                          PM:a mig adressen bara.
                          Signaturer på såväl skål som gräddkanna, som Karl Artur Fredriksson, född 26/6 1920 i Husby, Dalarna, utfört:
                          Bifogade filer

Comment

Det var snarare uteslutningsmetoden, jag är jättedålig på keramiker i Blekinge, jag valde mellan Karl-Artur Fredriksson och så 2 ggr Jarnestad, Alf och Anna men Jarnestadarna försvann ju när det inte var Karlskrona
                            I’m a real mean bitch!

Comment

Karl-Arthur Fredriksson Sölvesborg

KAF förekommer ju på flera trådar men jag valde att ta upp denna och visar en vas i stengods - 13 cm hög - och här med ristad signatur, vanligast är nog målad svart sign.
                              Bifogade filer

Comment

Har sammanfogat ett par trådar om Karl-Arthur Fredriksson och flyttat dem till Keramik & Porslin/ Övrigt svenskt. Flagga gärna om ni hittar fler lösa trådar, så att vi kan knyta samman dessa och få sammanhängande diskussioner och bra överblick på produktionen.

mvh simco
                                Last edited by simco; 2011-03-15, 15:34.

Comment

Working...
                                X