Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Karl Artur Fredriksson (1920-2001), Sölvesborg

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Karl Artur Fredriksson (1920-2001), Sölvesborg

Undrar om någon vet något om det företag eller formgivare?
    Vilken tidsperiod vi pratar om?
    Vasen är ca 30cm hög.
    Bifogade filer

Hej, hittar inget om FLAM produkter, men det verkar ha funnits ett företag, KAF keramik AB. Företaget låg i Sölvesborg. KAF = Karl Arthur Fredriksson. Kan inte säga säkert att det är det företaget som signaturen avser, men kanske..

Finns en tidigare tråd här:

Comment

Karl Artur Fredriksson (1920-2001), Sölvesborg

Vi har haft denna lilla söta och välgjorda skål nu ett tag men vet inget om den, är det nån här som kan säga var den kan vara gjord och vem som står bakom signaturen
      Bifogade filer
      Last edited by Kaptenen; 2011-03-17, 09:08.

Comment

Karl-Arthur Fredriksson i Sölvesborg

Comment

Stort tack, vi har köpt den på lionsloppisen i Sölvesborg

Comment

Fågel

Någon som vet nåt om denna "fågel"
            Bifogade filer
            ________________________________________________________________________
            "Även om man alltid kunde ha gjort något annat än det man gör,
            så innebär detta inte att det andra automatiskt skulle vara bättre, eller?
            Då måste man ju nedvärdera nuet."

Comment

KAF, Karl-Arthur Fredriksson från Sölvesborg.
              I’m a real mean bitch!

Comment

Ursprungligen postat av Maria Visa inlägg
                KAF, Karl-Arthur Fredriksson från Sölvesborg.
                Tack för ett snabbt svar. Jobbar han själv som keramiker i Sölvesborg eller?
                ________________________________________________________________________
                "Även om man alltid kunde ha gjort något annat än det man gör,
                så innebär detta inte att det andra automatiskt skulle vara bättre, eller?
                Då måste man ju nedvärdera nuet."

Comment

Bengt H har skrivit lite om KAF här på PES tidigare, http://www.precisensan.com/antikforu...ead.php?t=2702
                  I’m a real mean bitch!

Comment

Jag vet bara att fågeln är en Vigg-hane
                    Hirvi
                    SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

K A F arbetade i sin verkstad i Sölvesborg fram till sin död,,hans barn tog över o drev verkstaden under några år men den e nedlagd nu..detta är vad jag hört om honom när jag sökte svar på vem som gjort min lilla keramikskål märkt KAF..här i trakterna hittar man en del av hans saker.

Comment

Ännu en lördagsgissning - Vem? [ID: Karl-Arthur Fredriksson (KAF)]

Ja, det är en keramiker och inte en fabrik, som tillverkat denna österländskt inspirerade skål.
                        Lite dragning åt celadon i fet glasyr, aptitligt kristallin fläck och rustikt gods i form av chamotte. Keramikern varierade sig mycket, har jag märkt - inte minst i de få trådar som finns på PES, dock ej som dokumentationsdito.

En femma döljer signaturen, och den sänds med porto betalt till vinnaren.
                        Bifogade filer

Comment

Jag gissar att det står Lilian (Fernqvist) under slanten.

Comment

Ingen dålig gissning, men tyvärr bränns det inte minsta lilla.

Comment

Kom igen nu, jag räknar med att gåtan ska vara löst före 00.00.
                              Och visst, skålen kan tyckas vara blek till sitt yttre, men det är inget att fästa sig vid...

Comment

Working...
                              X