Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Marian Zawadsky

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• trasigt marian fat ca 34 diameter 1954 "alla hem"

vallda a.m.z 1970 "Vishu" baksidan står det jordbrukensgud nåt inom hindusimen tror jag . 45x25 den är tung mycket lera använt

göteborgsvas höjd 39 cm liknande den som du lagt upp

stor lampa höjd upp till lampfästet ca 95 cm total höjd med skärm ca 203 stor , tog med mig själv på bild för att få en upskattad storlek på lampan höjd på mig 182 cm, ålder 25 år, hobby/fritid tilgmans status "singel" äh skoja bara
    Bifogade filer

Comment

• Kommentar till Göteborgs vaserna...dom jag hittills sett är beställda av personer eller företag som den du visar. Min vas är "till Gustav" 1957 1/5. Den stora lampan är den största jag sett, t.o.m större än alla skrönor jag hört av kända Göteborgshandlare, helt otrolig...Skulle jag vara som du skulle jag kontakta Röhsska museet och se om dom var intresserade att ha en inneboende....det är den värd!

Comment

• han jag köpte göteborgsvasen av sa samma som du beskrev , den stora lampan måste varit special beställd till nån typ av konferensrum eller nåt liknande

hittar inget datum på den stora va tror du , jag tror 59 - 60

Comment

• Baserat på vikingamotiv jag har 59-62, mycket vikingar 59-60, runorna som jag har i den stora skålen på sid. 8... -62
          Last edited by Andres; 2014-02-05, 16:11.

Comment

• jag vill ha en sån stor skål på sidan 8 att ha frukt i , vet att jag såg en sådan på nån nätauktion men glömde av att bjuda på, det dyker säkert upp så småning, får hålla lite utkik

tror du runetecknen som marian gör går att tolka till en mening/budskap ?

Comment

• Angående runor....det vet jag inte men med tanke på Marians bakgrund har jag svårt att tänka mig det....det finns trots allt inte så många som kan läsa det gamla skrivspråket..

Comment

• marian 1955 ca 120 cm fin röd skärm , gillar den skarpt
                marian 1956 bordslampa ca 85 cm
                marian 1956 liten bordslampa "prommenad ca 30 cm
                marian 1957 bordslampa ca 75 cm hög
                tror inte den sista bilden med talgoxar är marian men den är stämplad M 58
                Bifogade filer

Comment

• Hej igen...röd skärm har jag inte sett tidigare...sovrumslampa?..hehe...håller med om talgoxlampan, inte Marians hand....

Comment

• Tungt stengods och metallglänsande glasyr har denna vas typ amfora. AMZ i det speciella märket och Marian Vallda. 28,5 cm hög.
                    Bifogade filer

Comment

• Mycket stilig!

Gratulerar till dina fina inköp, Lars!

Comment

• Ahh, stilig vas, vill ha känsla!!!

Comment

• Den här tråden är otroligt bra dokumentation av det Marian Z gjort: Här kan jag bidra med ytterligare några bilder. På inslag 172 finns en väggrelief med fiskar - här är ett fat med gädda och byte från tiden på Tilgmans. Sign AMZ 1967 och 33 cm Ø. Men vad står H.S. för?
                          Från Vallda kommer "Falken" 1970 och med telefonnummer angivet!
                          Fågel och fisk köpte jag men avstod från "mittemellan". Några bilder blev det dock och flera frågor:
                          På ett stort fat : Vem är Georg Fleischmann?
                          Vad är IKW?
                          Varför skridskoåkare 27 maj 1960?
                          Bifogade filer

Comment

• Lampa + Fat med hjortmotiv

Hej. Ett litet bidrag till dokumentationen om Marian Z. Min far köpte denna lampa (tyvärr sönderslagen men hjälpligt ihoplimmad) plus ett vägghängt fat, bägge med typiska Marian Z-motiv. Från 1957.
                            Bifogade filer

Comment

• Hej Gustav och välkommen till PES! Tack för bilderna......

Comment

• Texasdolly visade på inlägg 140 ett fat "SFINKS". Här är ett fat med samma form M 1956 och Strutsar. 26 cm Ø.
                                Bifogade filer

Comment

Working...
                                X