Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Leif Ueland Tilgmans/Torngrens

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Nastan pa slutet......!
    Och Gideon, Erik jobbade hos Torngrens, inte Tilgmans, din vas ar typisk Tilgman (Ueland) produktion, inte Torngrens...... tycker i alla fall jag.....
    Last edited by Andres; 2009-01-22, 22:20.

Comment

Zawadsky eller Zawadskys då? Eller ett mellannamn?
      Ah ja, det är ju långsökt!

Ok, man kan inte hålla reda på alla tygmästare och målare jämnt och ständigt, speciellt som ett flertal duktiga utövare varit som hoppjerkor mellan egna och andras verkstäder i alla tider...
      Men det gäller ju inte Erik J. som var sin fasta drejskiva trogen.
      Förlåt mig detta brott in factotum.

Comment

Kommer ni ihag denna vas? Klart att ni gjor.....titta vad jag hittade harom dagen!!! Tillsammans igen efter nastan 60 ar!!!
        Bifogade filer

Comment

Detta fat är signerat
          T-keramik - stämplat
          E-M S - monogram
          Löv - ristat
          Leif Ueland - ristat
          Bifogade filer

Comment

Alltsa ett fat ytterligare med denna pennmalade signatur. Fatet gjort hos Tilgman av Ueland, skulle tro -52 men vems ar signaturen och varfor.....

Comment

Hejsan!
              Äntligen hittade jag något om denne konstnär. Har sökt och sökt...
              Min man har ett stort fat ca 30-35 cm diameter som han ärvt efter sin far som är märkt Leif Ueland -54 och Törngren och heter "Rendez Vouz" Det är två ansikten en man och en blond kvinna.

Comment

Hej Prezize och valkommen hit. Den info som finns har pa PES ar med stor sakerhet den basta information du kan fa om Ueland. Som jag skriver tidigare i denna trad ar kanske kvinnan pa ditt fat "Rita", vem vet? Det skulle vara mycket spannande att fa se en bild pa fatet......

Comment

Fat

Här är bilder på vårt fat.
                  Bifogade filer

Comment

Hej igen, Jag vet inte var jag skall borja, lite chockad.....typiskt Ueland scraffitto, typiskt Ueland motiv men valdigt atypisk Ueland "ambiente".... atmosfar, heter det ju. Detta kubistiska, nastan Picassoliknande motivet har jag aldrig sett tidigare, ovanligt....
                    Ps.
                    Ueland hade ocksa lite svart med den franska stavningen, inte bara den svenska......
                    Last edited by Andres; 2009-09-20, 22:26.

Comment

Håller med Andres. Det här är ett helt oväntad sida av Ueland som konstnär, närmast psykedelisk.
                      Mådde han verkligen bra då den gjordes? Kanske kom fatet till under hans sista tid hos Törngrens det året? En bra konstbedömare kanske kommer till en annan slutsats.
                      Vi vet fortfarande inte varför Ueland bröt upp och for till Norge.

Comment

Fatet ar med stor sannorlikhet gjort under hans sista tid hos Torngrens, han torde ha lamnat Sverige forsta delen av -54. Om man gar tillbaka i denna trad finner vi en del alster som ar "Picassoinspirerade", tycker i alla fall jag. Skillnaden ar att detta fat andas lite negativitet, formen pa huvudena, det krackelerade ansiktena....ar detta slutet med Rita?? At vilket hall pekar titeln pa fatet?? Spekulationer fran min sida, jag vet men jag har svart att lata bli.....
                        Bifogade filer
                        Last edited by Andres; 2009-09-22, 07:49.

Comment

Titeln är skriven kl.12.00 om det var det du menade med - åt vilket håll pekar titeln.
                          Kul att fatet gjort intryck...

Comment

Hittade lampan idag och väcker därför lite liv i tråden. Originalskärm troligen. Total höjd 32 (foten) resp 79 cm. Samma mönster finns på första sidan i tråden men utan modellnamnet, förstås.
                            Söffe
                            Bifogade filer

Comment

Hej Soffe, kul att se din lampa. Tidigare har jag sett tva vaser, inklusive den jag visat tidigare men ingen lampfot.....ar den omgjord till lampa eller ar den gjord som orginal?
                              Last edited by Andres; 2010-04-11, 08:50.

Comment

Ursprungligen postat av Andres Visa inlägg
                                Hej Soffe, kul att se din lampa. Tidigare har jag sett tva vaser, inklusive den jag visat tidigare men ingen lampfot.....ar den omgjord till lampa eller ar den gjord som orginal?
                                Ofta brukar man ju se att det är glasyr i sladdhålet om något var tänkt som lampa från början. Aktuella förmål är ju mest oglaserade så detta kan man inte ha hjälp av. Överkanten är inte heller glaserad men det verkar möjligen gälla även för din vas. Själv hållaren för lampan verkar rätt exklusiv och är inte likt något jag sett förut, men...Slutsats ???
                                Söffe

Comment

Working...
                                X