Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Leif Ueland Tilgmans/Torngrens

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Hej undersökande vänner.

Jag har svårt att tolka vad det står. Här kommer en förstoring. Kan jag få några förslag?

Med vänlig hälsning Hilding
    Bifogade filer

Comment

till bildarkivet
      Bifogade filer

Comment

Jani, mycket intressant, om du kan visa baksidan eller visa Uelands signatur pa denna skall jag beratta en intressant historia om mitt fat som ar likt detta fat (du finner det i den i traden om Bonni och i min avatar.)
        Last edited by Andres; 2008-11-06, 09:58.

Comment

jag väntade nåt liknande svar med tanke på din avatar
          du borde ha båda faten neger + negress
          diameter 43 cm
          Bifogade filer

Comment

Det har du ju ratt i men det var inte det intressanta. Jag hade alltid trott att det var Ueland som gjort mitt fat eftersom Scraffitton ar sa typisk. Fatet hade jag med till Torngrens i Falkenberg. Bengt T. tyckte inte det var Ueland som gjort det utan Bonni. (darfor hamnade mitt fat pa Bonnitraden). Efter att Bengt pratat med Bonni pa telefon och vi ocksa hade hittat ett liknande monster var jag tvungen att ge mig. (Bonni kom inte ihag om hon gjort fatet och hon sag det aldrig heller). Nu vet jag att jag hade ratt, inte for att det betyder sa mycket utan mer att det verkligen var Uelands Scraffittoteknik som jag kant igen. Det kanns faktiskt lite kul. Och du Jani, om du vill bli av med fatet nagon gang vet du vart du skall vanda dig!!!
            Ps. 43 cm pa ditt fat= imponerande
            Bifogade filer
            Last edited by Andres; 2008-11-06, 19:31.

Comment

Ändres, tyvärr är fatet inte mitt, jag tänkte bara tipsa dig om var det kunde köpas....
              Jag är i US och kunde inte täcka auktionen där fatet såldes igår men vi har ju bilderna och din historia ;-)

Comment

Det är ett par månader sedan som det hände något nytt i den här tråden, så jag slänger in en vedklabb på den pyrande brasan.

Som en vedklabb kan den här 30 cm höga vasen tyckas vara för en del, men den är trevlig för nörden och historikern, måhända.
                En del frågor väcktes, efter en stunds närmare betraktelse på motiven och signeringarna.

Snören kan dras mellan de olika trådarna på PES, om Tilgmans och Törngrens, vad gäller medarbetare och dekorsätt.
                Figurerna föreställer en drejare, glaserare och en kvinna som kanske ska ställa fram den färdiga vasen på hyllan. Det är naturligt att anta, att förebilderna hämtades i levande verkstaden och det skulle kunna vara Marian och Bonni R, förutom Ueland själv. Men var är då Harald Tilgman?
                Det är just ett antagande och ingenting annat.

Signeringarna under vasen kan inte vara utförda av Ueland, det behöver man inte vara grafolog för att se. Men i jämförelse med signaturbilderna i Zawadskytråden, speciellt ordet Keramik, så känns den ganska mycket Marian Z. i spetsig stil.
                Varför signerade inte Ueland den här vasen? Hamnade den i kläm, vid hans flytt från Tilgmans 1953. Ingen verkstadsstämpel finns heller.

Vasen i sig, eller fackordet korpus , är likadan som både de första bilderna i den här trådens början och vasen längre ner på samma sida.
                Teknikssätten var gemensamma för Tilgmans och Törngrens, och Ueland förfinade sgrafittokonsten i båda verkstäderna, har vi fått lära oss här.

Vad är det för "felande länk" jag hittat?
                Hur går det förresten med att söka i Norska arkivverket, Andres?
                Bifogade filer

Comment

Ett par bilder till att jämföra med och den ena vasen är från Törngren med typisk ST-signering.
                  Båda har taggdekor och samma gula glasering...
                  Bifogade filer

Comment

Hej Gideon, jo du har nog funnit en till av denna "transitkeramik" som jag namner tidigare i denna trad. -53 var Ueland i Falkenberg. Om jag inte ser fel har Marian ocksa signerat med MZ. Med storsta sannorlikhet ar det keramik som blivit fardigstalld/markt efter Ueland slutat pa Tilgmans. Jag haller ocksa med dig om skrivstilen, den typiska for Marian "KERAMIA".
                    Om Norge nagra ord, sekretesslagarna i Norge ar mycket striktare an hos oss. Jag har pratat men tva instanser och fatt liknande svar, man vill men kan inte hjalpa till. Liknande resultat har ocksa Bengt Torngren fatt vid forfragan. Din teori om vilka som finns avbildade ar "kittlande", men osannorlik enar jag inte tror Ueland hade traffat Bonni nar detta konststycke gjordes.....men javavetja...
                    Last edited by Andres; 2009-01-10, 08:48.

Comment

Off topic, har kinesiskt porslin en övergångsperiod under kejsar Yung-cheng 1723-35, och den kallades Transition. Är det från denna benämning Du hämtat ordet "transitkeramik", Andres?

Ja, men Bonni var ju verksam 1943-73 och var mörkhårig som damen på bild och vas...
                      Men naturligtvis fanns ju andra kvinnliga medarbetare också.
                      Hon signerade inte alls förrän precis 1953, enligt Törngrens lista:

En närmare bild på vasens signaturer, som jag uttyder till / E-MS.
                      Bifogade filer

Comment

Angaende signering hos Torngrens...som jag skrivit tidigare, jag tror att nar Ueland signerade sina alster -53 hos Torngrens fick de andra, Bonni och Eric Jakobsson mod att ocksa signera. den enda som tidigare signerat var Edvin Larsson som i kraft av sin senioritet signerat sedan lange. "Transitkeramik" ar ett nytt pafund fran 2009...

Comment

Två negrar

Sa har jag da antligen fatt hem resten av familjen, alltsa negressen. Detta far val kallas "familjefoto". Att vara utlanning ar inte alltid sa latt, (sjalv har jag erfarenheten, 30 ar/6 lander) men titta pa stavningen pa baksidan...
                          Bifogade filer

Comment

vilken tur, då känns allt bra igen.....
                            Jag hade objektet på min minneslista o kollade 10 minuter före avslut
                            men 'gjorde' nåt annat o glömde objektet för några minuter...
                            o
                            missade att bjuda....

Det var nog meningen att fatet skulle hamna RÄTT
                            GRATTIS!

Comment

Sitter och tittar pa denna trad sa upptacker jag foljande: Pa Gideons "keramia" finns en initial som inte tillhor Ueland, E-MS som Gideon tror eller Z-MS. Tidigare i samma trad har jag visat ett litet fat som ocksa har samma initialer, namligen denna......Ar det Marian trots allt som har fardigstallt dessa bada och anvant sig av denna markliga initial, eller vem annars??????
                              Bifogade filer

Comment

Just det... Bra att Du vaknat nu, Andres.
                                Egentligen skulle vi behöva namnen på alla medarbetarna, men här får man lita till turen och gissa Erik Jakobsson för E-t i signeringen, men MS blir jag inte klok på. Var i Zawadsky hittar vi ett S?

Comment

Working...
                                X