Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jani Keramik

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Se denna tråd, sidan 6......

Comment

Ursprungligen postat av Lux Visa inlägg
      Hm, bara att konstatera... de måste ha varit oerhört produktiva!
      Gick mycket på export?
      Finns det något intresse utomlands för JANI?
      visst fanns det intresse utomlands, åtminstone enligt...

Comment

Vid en samlarmässa i Laholm igår hade jag nöjet att träffa och samtala med Börje Jacobsson - en gång drejare på Jani Keramik och av honom köpa denna fina höna.
        Börje Jacobsson startade efter det Jani upphört Ahla Keramik och bedrev där tillsammans med hustrun keramiktillverkning fram till pensioneringen. Börje är nu 78 år och som synes i god vigör. Jag visar också en bild ur boken Laholmskeramik.
        Bifogade filer

Comment

Ha ha vilket sammanträffande! Jag läste i Laholmsboken häromdagen och tittade på bilden av den unge Börje Jacobson och undrade vad som hänt den lille raggarn!!
          Härlig höna förresten!
          Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Stort grattis till fin höna, där blev jag lite avis...........

Comment

Ännu odidentifierade stämplar och signaturer

Last edited by Kaptenen; 2011-08-03, 09:43.

Comment

Jag tänker fortsätta med dokumentationen av Jani Keramik och efter uppmärksamhet på en annan tråd visa ett par "grövre" alster från Jani. Båda är ca 9 cm höga. Den blå vasen fanns med på en gissningslek för några år sedan.
                Bifogade filer

Comment

Lägger in 2 objekt. Den stora vita har även den varit uppe i en gissningstråd innan.
                  Bifogade filer
                  Pes är mitt google.

Comment

Lions International

Ett fat tillverkat av Jani för Lions International. 23 cm i diam. Jag tycker att det bör ingå i dokumentationen.
                    Bifogade filer

Comment

• Figurin med vas

Här en 18 cm hög figurin med plats för en liten eternell. En Jani som jag inte sett förr.
                      Bifogade filer

Comment

• Jumbokopp

Här en stor kopp med fat. Den rymmer nästan 6 dl! Fatet är 18 cm i diam och koppen 13,3 cm i diam och 7 cm hög. Tyvärr krackelerad och liten nagg.
                        Bifogade filer

Comment

• Fin kopp!

Jag har inte aning vad som står uppe i hörnet på baksidan på denna 21,5 x 18 cm stora väggplatta av Jani. När jag såg E.B.:s vas ovan hade jag inte en tanke på att 35 kr kunde vara priset när den såldes, men jag är idag ganska säker på att det rör sig om originalpriset. Jag har sett sammanlagt tre föremål med prisuppgift i rött tusch.

Click image for larger version

Name:	Jani res.jpg
Views:	1
Size:	67,4 KB
ID:	526651Click image for larger version

Name:	Jani 1 res.jpg
Views:	1
Size:	64,5 KB
ID:	526652

Comment

• Fat [ID: Jani Keramik, Laholm]

Någon som känner igen? Känns skandinavisk - kanske dansk.
                            Bifogade filer

Comment

• Grattis, vilket fint fat av Jane Wålstedt, mer finns att läsa här http://precisensan.com/antikforum/sh...4-Jani-Keramik
                              I’m a real mean bitch!

Comment

• Som relativt ny PES-an har jag nu läst flera trådar tills ögonen faller ihop (ja ögonlocken alltså)... Det finns så mycket roligt och lärorikt att läsa och titta på i de olika trådarna.
                                Den här Jani-tråden är verkligen fantastiskt trevlig och "vacker". Jag har långt tillbaka gång på gång fastnat för Jani-s speciella stil och de vackra gröna och blålila nyanserna som hon gärna använder. En gång köpte jag t o m ett stort lock i hopp om att finna underdelen, vilket var lite optimistiskt förstod jag efter ett tag. Men locket är kvar. Vid genomläsningen av denna tråd fanns ett fat med samma mönster (inlägg#26) som mitt lock. Lägger in fotot på locket som mäter 22 cm i diameter.
                                Nästa vecka när jag fått ljustältet - som jag beställt efter rekommendation här i en annan tråd - så tänkte jag prova att fotografera några av mina Jani-saker. Eftersom detta är en dokumentationstråd kan det kanske finnas intresse av att jag lägger in dem här???
                                Bifogade filer

Comment

Working...
                                X