Se denna tråd, sidan 6......
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Jani Keramik
Collapse
X
-
visst fanns det intresse utomlands, åtminstone enligt...Ursprungligen postat av Lux Visa inläggHm, bara att konstatera... de måste ha varit oerhört produktiva!
Gick mycket på export?
Finns det något intresse utomlands för JANI?
Comment
-
Vid en samlarmässa i Laholm igår hade jag nöjet att träffa och samtala med Börje Jacobsson - en gång drejare på Jani Keramik och av honom köpa denna fina höna.
Börje Jacobsson startade efter det Jani upphört Ahla Keramik och bedrev där tillsammans med hustrun keramiktillverkning fram till pensioneringen. Börje är nu 78 år och som synes i god vigör. Jag visar också en bild ur boken Laholmskeramik.
Comment
-
-
Fin kopp!
Jag har inte aning vad som står uppe i hörnet på baksidan på denna 21,5 x 18 cm stora väggplatta av Jani. När jag såg E.B.:s vas ovan hade jag inte en tanke på att 35 kr kunde vara priset när den såldes, men jag är idag ganska säker på att det rör sig om originalpriset. Jag har sett sammanlagt tre föremål med prisuppgift i rött tusch.
Comment
-
Grattis, vilket fint fat av Jane Wålstedt, mer finns att läsa här http://precisensan.com/antikforum/sh...4-Jani-Keramik
Comment
-
Som relativt ny PES-an har jag nu läst flera trådar tills ögonen faller ihop (ja ögonlocken alltså)... Det finns så mycket roligt och lärorikt att läsa och titta på i de olika trådarna.
Den här Jani-tråden är verkligen fantastiskt trevlig och "vacker". Jag har långt tillbaka gång på gång fastnat för Jani-s speciella stil och de vackra gröna och blålila nyanserna som hon gärna använder. En gång köpte jag t o m ett stort lock i hopp om att finna underdelen, vilket var lite optimistiskt förstod jag efter ett tag. Men locket är kvar. Vid genomläsningen av denna tråd fanns ett fat med samma mönster (inlägg#26) som mitt lock. Lägger in fotot på locket som mäter 22 cm i diameter.
Nästa vecka när jag fått ljustältet - som jag beställt efter rekommendation här i en annan tråd - så tänkte jag prova att fotografera några av mina Jani-saker. Eftersom detta är en dokumentationstråd kan det kanske finnas intresse av att jag lägger in dem här???
Comment

Comment