Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kinaporslin.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Kinaporslin.

Hejs! Köpt ett kinafat på fot,såå fint,kunde inte motstå.
    Den som kan nåt om kinaporslin kanske kan säga om detta fat är något värt,ser inga stämplar.
    Bifogade filer

Tjusigt fat. Verkar vara välmålat och gissningsvis från 1800-talet iallafall. Men jag har ingen aning om värdet, tyvärr.

Comment

Alltid jättetrevligt att få nåt svar,Tack så mycket.

Comment

Fick också sent 1800tal - tidigt 1900tal i tanken när jag såg den. Ser ut att vara tjockt gods i den, är den tung?
        Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

Måste få fråga, du har inte köpt det här fatet på en loppis på Söder?
          Har sett ett ganska snarlikt där alldeles nyligen. Själv tycker jag det känns väldigt hantverksmässigt, tycker saker från runt sekelskiftet brukar vara mycket perfektare massa och allmänt se stelare ut, så jag skulle nog gissa på en bit tillbaka på 1800-talet. Men så kan jag inte mycket om kinesiskt porslin.
          Men det finns ju text både till höger om gubben, och på tebalen (för det är väl en sån?), så om man hittar någon som kan kinesiska kanske han klarar texten.
          Du kan inte förstora upp den - men lite hjälp kanske man kan lösa några av tecknen.

Comment

Ursprungligen postat av Tingeling Visa inlägg
            Fick också sent 1800tal - tidigt 1900tal i tanken när jag såg den. Ser ut att vara tjockt gods i den, är den tung?
            Ja den är tung, väger 932gr å är 27cm lång å 22cm bred.

Comment

Nej inte Söder,Utan på Auktion i Limmared! Gubben här ska försöka ta någon vettig bild.

Comment

Kinaporslin

Gubben fixat förstoringar,kul om nån kan läsa de!
                Bifogade filer

Comment

Du får minska bilden
                  Mitt arbete är så hemligt att jag inte själv vet vad jag gör

Comment

Det verkar som du använt något slags bildspelsprogram för bilden. Blir lite jobbigt, man måste pausa uppspelningen för att kunna se - vore ju lättare med ett vanligt fotoprogram :-)
                    Längst till höger finns tre tecken, undrar om det inte är regeringen som fatet är skapat under. Nu måste jag titta mer för att se, kan vara Tao-kuang 1821-1851 eller Kuang-hsü 1875-1908, men jag ser inte riktigt.

Comment

Ni prickade alla rätt ålder!
                      Den här typen av fat med den formen och storleken med väldigt många olika dekorer är rätt så ofta förekommende och gjordes under Guangxu 1875-1908 med rätt så varierande kvalite pga av den stora tillverkningen.

Ditt fat tycker jag är speciellt lyckad och dekoren mycket välgjord i minsta detalj. Faten hade också ursprungligen ett träställ som exakt följde fotringens form, vilka ytterst sällan nuförtiden finns kvar.

Värdet som alltid är beroende av skicket, i handeln runt 1000 kr, när fatet är i perfekt skick.
                      En rätt så allmän bra regel för inte alltför sällsynta föremål: Små naggar-20% Påtaglig slitage 30-50%, och en spricka eller lagning drar ner priset ungefär 50-70% av värdet beroende av förstås var och hur påtagliga sprickan eller synbar lagningen är.
                      Trots att ekonomiska värdet är litet så det estetiska värdet finns dock kvar om tex slitaget inte stört helhetsintrycket och tack vare att man inte är så kräsen, när man är fattig, så har man lyckats skaffa några föremål extra förmånligt. Om föremålet är sällsynt så kan man kanske inte hitta den nån gång mera i sitt liv i helt felfri skick, men ser du ett likadan föremål senare i toppenskick, blir det inte riktigt roligt...och du kanske tappar känslan för föremålet och ser endast felen i den som du innan tyckte mycket om.

Har själv dock nästan inte en enda föremål som skulle vara helt perfekt- det är inte jag själv heller, så vi trivs bra med varandra Jag hoppas bara verkligen att jag inte en dag bestämmer mig att endast ha helt felfia exemplar, då får jag stora problem.
                      Mitt hobby är kinesiskt porslin och konsthantverk,fast man är som nybörjare i resten av livet med ständiga grubblerier, så vissa föremål tillhör kategorin "säkra kort" såsom Ditt fat.
                      Last edited by matti49; 2008-02-26, 08:59.

Comment

Här bilder av fat, L 27, B 22,5 från samma tidsperiod.
                        Bifogade filer
                        Last edited by matti49; 2008-02-26, 17:27.

Comment

Roligt med lite expertutlåtande, och extra kul att man själv inte var ute och fiskade... Tack Matti.

Comment

Puuu! alltid har man en massa annat så man inte kan sitta här å svara!!!!
                            Måste få Tacka alla för all den Fakta jag fått om fatet,jätterolig!!!
                            tACK SÅ MYCKET.

Comment

Om igen! de där med träställen va ju intressant, de är ju faktiskt pricken över i ,som ja ser på ditt fat, synd inte de fanns med!

Comment

Working...
                              X