Nu var jag så korkad så jag tog bara en bild på botten, men om jag åker till antikhandeln nästa vecka ska jag ta en bild till. Det är i alla fall en ca 12-15 cm hög vas i gråvitt med blomsterdekorationer.
I väntan på att Emil B. tagit nya bilder i sin tråd, som för övrigt borde slås ihop med den här, visar jag en likadan vas (inte samma) som Lars Kallin uppvisade i början. Den är 11 cm hög och jag kom på att den inte har fotograferats...
Hur det är med "bakningen" av leran på nr 114, vet jag inte och därtill behövs en expert på den tidens Mettlach-keramik - men det är intressant.
Badkarsemalj? Nja, för mig är det som riktig porslinsglasyr, fast ändå inte. Det är en glaseringsteknisk fråga, som någon insatt får svara på.
På de av Lars Kallin och Gideon visade vasen/bägaren och "smörbyttan" ser man att de är tillverkade av olika leror. Lite senare i utvecklingen, från nygotik till naturalism, varvar man de olika lerorna för att få fram träådring som syns på min vas med modellnummer 304 och på ljusstaken med ställ och "plån" för svavelstickor modell 114. Båda stämplade mellan 1852 och 1873 (höjd 10,2 cm resp 9,3 cm).
Vad gäller vasens invändiga glasyr får jag känslan av gammal "badkarsemalj".
Värd att visa i sammanhanget är NORRLAND:s praktvas, som får mig att tro att även ljusstaken och vasen är "komponerade" i början av 1850-talet.
I väntan på att Emil B. tagit nya bilder i sin tråd, som för övrigt borde slås ihop med den här, visar jag en likadan vas (inte samma) som Lars Kallin uppvisade i början. Den är 11 cm hög och jag kom på att den inte har fotograferats...
Hur det är med "bakningen" av leran på nr 114, vet jag inte och därtill behövs en expert på den tidens Mettlach-keramik - men det är intressant.
Badkarsemalj? Nja, för mig är det som riktig porslinsglasyr, fast ändå inte. Det är en glaseringsteknisk fråga, som någon insatt får svara på.
Vad gäller är båda mina av varvad lera. Vasen är sedan glaserad med en tjock vit emalj som i mitt tycke har en känsla av just gammalt badkar. Som syns från vasen är det endast emaljen som försvunnit inte leran. Ingen nagg, alltså men glasyravslag.
Jag tittar på insidan av locket på "smörbyttan" och fläckvis ser den ut att ha missfärgningar i den stil man kan minnas från de riktigt gamla badkaren i rivningshus, men också från då jag var liten och såg ett inte alltför aptitligt badkar i ett snickarglädjehus från förra sekelskiftet i Sundsvall.
Det är ju en skillnad här, gentemot smörasken i andra tråden, som har försilvrad dekor.
Blommor och blad är helt vita, och jag kan tänka mig att den varianten var lite billigare att köpa då.
Ett vackert och välhållet exemplar, som hittades på nätet för en tid sedan. Tyvärr glömde jag att spara länken till den utländska säljsajten.
Här går bladen åt andra hållet.
För några veckor sedan fann jag denna fruktskål på Tradera och jag såg att den var skadad, men nyfikenheten drev mig att lägga ett bud. Modellen är 346 och höjden är 20 cm och vikten 1,9 kg. All dekor i form av vinrankor och vindruvsklasar är lagda på för hand i olikfärgade leror; totalt tre olika. Skålen verkar ursprungligen ha varit tvådelad dvs själva skålen och foten. Vid något tillfälle har förmodligen någon vänt upp och ner på den och då har skålpartiet ramlat av och träffat golvet just på "piggen" som sticks ner i foten och denna har då lossnat och gjort ett hål i den märkliga "badkarsemaljen". Dessutom har vid något tillfälle en vindruvsklase försvunnit.
Verkligen vacker och pampig fruktskål ! Det måste vara många timmar nedlagt på att få dit alla detaljer. Jag känner att vissa föremål får lov att ha lite skador, det är en del av deras historia. Om skålen varit lös från foten ursprungligen så gissar jag att det inte finns så jättemånga kvar av denna. Verkligen kul att få se denna.
Ett mycket bra köp!
Comment