Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stengods med flerfärgade leror [ID: Villeroy & Boch, Mettlach, Tyskland]

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Sugen på ett par?

(Säljaren är inget försäljningsgeni, tyvärr. Inga bilder i listningen och en av de avslutade försäljningarna gällde en laica M2. Undrar vad slutpriset hade blivit om han skrivit Leica?)

Ber om ursäkt om jag missat något som jag borde vetat om.

Comment

Var kommer vasen ifrån [ID: Villeroy & Boch, Mettlach, Tyskland]]

Urnan eller vasen på bilderna var kommer den ifrån. Stämpeln i botten är en typ av vapensköld med en örn på var sida.Kvistarna på utsidan är försilvrade
      och skall nog vara blnka. En figur av ett barn sitter på ena sidan.
      Vem har gjort denna och kan någon säga mig vad den kan vara värd.

MVH
      Norrland
      Bifogade filer
      Last edited by Kaptenen; 2011-03-06, 19:22.

Comment

Hej Norrland och välkommen till forumet!

Får jag be om en detaljbild på stämplarna!
        Last edited by Kaptenen; 2010-03-14, 15:01.

Comment

Urna / vas av keramik

Hej.
          Jag hoppas att du kan se vad det står på de bilder jag bifogat.
          I vapenskölden står det enligt mitt öga VB och en treuddig eldgaffel går rakt ner igenom VB.

MVH
          Norrland
          Bifogade filer

Comment

Grattis till en fin vas! Stämpeln har vi avhandlat tidigare, bl.a. i denna tråd:

Och priset, det står ju i botten! 150 kr

Comment

Tack så mycket! Då var det Villeroy & Boch, Mettlach.

Comment

Vas från mettlach

Hej Igen och tack för den upplysningen. Jag gick till den länk på det museum som fanns i ett av skriverierna och kunde hitta stämpeln som verkar vara daterad åren 1842-1860. Kan detta vara en riktig uppfattning?
                Som novis skulle det vara bra om någon kunde besvara frågan om dagsvärde på denna vas. Att det står 150:- under vasen kan ju vara hur gammalt som helst och är skrivet med blyertspenna.
                Den figur som sitter på vasens ena sida har sin stortå skadad lite samt att två av bladen saknar små bitar.
                Vänligen hjälp mej med ett ärligt värde.

Höjden på vasen är 33 cm.

MVH
                Norrland
                Last edited by NORRLAND; 2010-03-14, 21:55.

Comment

Hej Porslinsnörden.
                  Ja visst står det ett pris i botten och det har nog stått där i många decenium.
                  Vet du något om vad värdet ärligt sagt är på denna pjäs idag.
                  Jag kan förstå att du i ditt inlägg att det står 150:- i pris under vasen
                  var ett skämt.

MVH
                  Norrland

Comment

Jag har tyvärr inga idéer alls om priset.

Comment

Det var ju synd. Om någon är intresserad av denna typ av vas går jag att nå via esakmotor@hotmail.com.
                      Eftersom ingen tycks veta värdet av vasen på detta forum måste jag ta kontakt med någon som vet vad vasen kan ha för värde idag. Vi har ju auktionshusen i Uppsala-Stockholm som kanske kan ge en fingervisning om pris.

MVH
                      EH I
                      NORRLAND

Comment

Bildgooglade och fann denna något enklare V&B-vas

Comment

Tack så hemskt mycket, den var upplysande den sidan.
                          Jag undrar om man skall sätta ut den till auktion på e-bay eller något annat som kanske passar bättre. För mej är det inte lätt att veta vilken auktions eller säljsida man skall välja. Den måste vara enkel och ha bra spridning över världen och vilka som då finns vet jag inte men kanske någon annan vet.

Mvh
                          norrland

Comment

Bilden nedan visar en ståtlig vas från Uffrecht & Co, tillverkad runt 1890 och 33 cm hög. Dessvärre knäcktes en gång i tiden mannens huvud av, och limmades fast igen. Slutpriset blev endast 256:- på Tradera i början av februari.
                            Tyska saker säljs alltid bäst i sitt hemland, och vasen hade ganska säkert gått för runt tusenlappen och garanterat det dubbla om den varit hel, på tyska eBay.

Din vas har också fått sina törnar, och med illustrationen som jämförelse, tror jag att den kommer att få samma resultat.
                            Tradera har också sina utländska spekulanter och köpare, och de hugger till ibland och rentav strider på kniven i slutsekunderna, så att budet timmen innan flerfaldigas överraskande.
                            För den här vasen skulle jag inte välja ett svenskt auktionshus, med tanke på nettot, men hör gärna efter vad deras utropspris kan tänkas bli.
                            Bifogade filer

Comment

På de av Lars Kallin och Gideon visade vasen/bägaren och "smörbyttan" ser man att de är tillverkade av olika leror. Lite senare i utvecklingen, från nygotik till naturalism, varvar man de olika lerorna för att få fram träådring som syns på min vas med modellnummer 304 och på ljusstaken med ställ och "plån" för svavelstickor modell 114. Båda stämplade mellan 1852 och 1873 (höjd 10,2 cm resp 9,3 cm).

Vad gäller vasens invändiga glasyr får jag känslan av gammal "badkarsemalj".

Värd att visa i sammanhanget är NORRLAND:s praktvas, som får mig att tro att även ljusstaken och vasen är "komponerade" i början av 1850-talet.

Bifogade filer

Comment

Vem stämplar så här? [ID: Villeroy & Boch märkning mellan 1852-73, modell 38]

Hej!

Jag vet att jag har sett det någonstans, men jag kommer inte ihåg vart. Vems signatur är detta?

MvH
                                Emil
                                Bifogade filer
                                Last edited by Kaptenen; 2011-02-27, 10:57.

Comment

Working...
                                X