Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ceramano Kunstkeramik, Ransbach-Baumbach, Tyskland 1959-1984

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Jag har en likadan kruka. Det som skiljer är färgen och namnet, numret är detsamma. Troligast är det väl att det är namnet på glasyren och inte någon signering. Helt ovanlig är den inte heller, såg en blå senast för någon vecka sedan på den lokala återvinningsbutiken. Googla på Ceramano så får du en del träffar.

___

Alpha 4013
    Bifogade filer
    Last edited by Kaptenen; 2011-08-27, 18:21.
    ¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Comment

Tack brodertuck! En snårig djungel det där med den västtyska keramiken...

Comment

Vas med hänkel [ID: Ceramano, Minerva, 901 Tyskland]

God Allhelgona på er
        skulle behöva hjälp med denna lilla vas eller vad man ska kalla den. ca 15cm hög och ca 10cm i diameter i botten. Har liksom fastnat för såna här keramikpjäser men kan ju nget om dom. Försöker lära mig tyda stämplar och så men den här kan jag inte få nån rätsida på. Snälla hjälp mig, vet ju att ni sitter på hur mycket kunskap som helst
        Bifogade filer

Comment

901 - Minerva - West Germany läser jag det som.
          Här har vi en likadan:
          Last edited by Gideon; 2010-11-05, 21:32.

Comment

Absolut, den är det ju. Toppen då kan jag söka vidare. Tusen tusen tack

Comment

Kan för sökbarheten i framtiden lägga till att firman är Ceramano som grundades 1959 av Jakob Schwaderlapp (som även grundade Jasba Keramik).

Comment

Se där, vilken kunskap ni besitter. Stort tack för att ni delar med er! ska söka vidare, ju mer man får lära sig ju nyfiknare blir man

Comment

Orange vas Koralle [ID: Ceramano Kunstkeramik, Ranbach-Baumbach, Tyskland, 169]

Pes-köp för 10 kr. Känns 1970-tal. Glasyren är snyggare än vad som framgår av bilderna. Men vad står det under? Koralle (namn på glasyren)? Det som står underst har jag en gissning på, men inväntar era förslag.
                  Bifogade filer

Comment

Läcker vas Rosa!

Jag tror att det står "W. Germany" under "Koralle"
                    Företaget borde vara Ceramano som var verksamt mellan 1959-1984 och som har producerat keramik av hög kvalitet.

Last edited by simco; 2011-08-27, 17:41.

Comment

Ceramano har tillverkat din vas. Firman grundades 1959 av Jakob Schwaderlapp, som också startade Jasba. Ceramano skulle vara ett kompliment vad gällde hög kvalitet till Jasbas massproducerade keramik.

Modell 169, dekor Koralle. W-Germany

Modellen är formgiven av Hans Welling.
                      Last edited by Kaptenen; 2011-08-27, 17:45.

Comment

Superdupersnabbt svar från er båda. Tack! Ja, West Germany var min gissning.

Då har man lite kvalitetskänsla alltså, i skrollande över loppishyllorna.

Comment

Kul med extra information om företaget.

Hittade denna blogg:

abstrafab Blog
                          Artefacts from the age of Abstract Modern (1945 - 1985), when every single man-made thing exuded modernity.

Massor av häftiga bilder på olika föremål från en mängd formgivare och fabriker.

lättnavigerad sida med valmöjligheter såsom tidsperiod, formgivare, fabrik, land o.s.v.

Här är ett par läckra föremål från Ceramano: "Rubin"och "Byzanz" designade av Hanns Welling som var konstnärlig ledare Ceramano.

Comment

Tack för fördjupande info, Simco! Tycker nog att objekten på bloggen (särskilt Byzanz) var häftigare än min flaska. Men den kanske passar hemma hos någon yngre person som gillar 70-talsstil

Comment

Tack Rosa!

Du har verkligen fin kvalitetskänsla! Nu fick även jag lära mig lite nya keramikfirmor som jag inte kände till förut.
                              Det är det som gör det så kul när man får se andras fynd!
                              Någon "fat lava"-älskare kommer säkerligen bli överlycklig över Koralle-vasen.

Comment

Vem är skaparen till dessa 2 Krukor? [ID: Ceramano, Ranbach-Baumbach, Tyskland]

Vem är skaparen till dessa 2 Krukor?

kunnat tyda 4015 cosmos bleu W germany H

Så mitten raden borde vara en signatur någon som har koll?

Click image for larger version

Name:	ceramamo.jpg
Views:	1
Size:	66,0 KB
ID:	530360Click image for larger version

Name:	ceramano.jpg
Views:	1
Size:	96,0 KB
ID:	530359

Comment

Working...
                                X