Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ceramano Kunstkeramik, Ransbach-Baumbach, Tyskland 1959-1984

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ceramano Kunstkeramik, Ransbach-Baumbach, Tyskland 1959-1984

Ytterligare ett helgköp i keramik, jesamej, måste ha blivit tokig - jag kan ju inget om keramik!

Märkt W. Germany, något oläsligt, något mer oläsligt, och vad jag tolkar som AGINA

Tycker att den här kändes bra, men jag vet inte, har någon halvkrass fördom om att det bara tillverkades billigt krams i Tyskland under efterkrigstiden?
    Bifogade filer
    Last edited by Kaptenen; 2012-02-12, 19:38.

milda makter, kan det vara samma vas jag såg vid lunchtid idag på en second hand butik

Comment

Drar lik vasen som är signerad "Ceramano" på denna sidan:

http://www.ginforsodditiques.com/wgermanmarks.html

Fin vas!
      Tosig i Vaser - [MP Antik & Design]

Comment

"Billigt krams"... Jag vet inte om jag är ensam om att tycka såhär, men den tyska efterkrigstidens produktionen har förbluffande stora likheter med Upsala Ekeby. Den senare är högt upphaussad i sitt eget hemland, men egentligen är det nog samma skrot och korn i botten. Bara att göra anonyma serier för Åhléns och Epa talar ju sitt tydliga språk... Visst finns undantag, men det här är min generella åsikt och nu kommer jag väl få höra en massa om det också...

Comment

Jag tycker att det är bra att du har den inställningen och jag hoppas att fler tar efter eller rättare sakt behåller den inställningen.. varför?, jo för då kan jag komma över dessa billigt i fortsättningen med om jag skulle stöta på dem vs

Comment

Agina, som Du läser, Jung Kee, börjar egentligen med Ä, om Du hämtar glasögonen.
            Vasen är inte dålig, trots att den kan se trist ut för en del.
            Den bevingade figuren (namnet?) syftar nog på en målning eller relief, man funnit vid arkeologiska utgrävningar i grekiska staden Aigina (på tyska Ägina).

Om staden, med flera vidarelänkar (kanske hittar Du figuren i någon av dem, jag har inte kollat:
            http://de.wikipedia.org/wiki/Aigina_(Insel)
            Och om gudinnan aegina kan man läsa här:

Personligen satsar jag på mer färgrik eller sällsynt keramik, så fortsätt fynda på Du, PAT!

Comment

Jag är nog nu benägen att hålla med Peter i att det här är billigt krams i grund och botten, men för den skull inte dålig keramik. Charmig dekor och en praktisk form, men jag lär nog tröttna på den ganska snart, den har inga särskilt spännande drag vid närmare betraktelse.

Utgrävningsfynden från Aginia var däremot väldigt intressanta, tack så mycket för uppslaget Gideon! Naturligtvis står det Ägina nu när man vet vad man ska titta efter, hade fått för mig att prickarna hängde samman med Ey eller vad det nu står ovan.

Håller med dig PAT, allt som är underskattat = bra köpläge!

UE har producerat en fruktansvärd massa "tråkigheter" men även en hel del bra saker, Anna-Lisa Thomsons "Paprika" till exempel. Har du några sådana över Peter, så får du gärna sälja dem förmånligt till mig!

Comment

Har en ytterkruka med liknande märkning. Inget märkvärdigt, men tung och rejäl att ta i, inte som tysk keramik brukar vara.
                Bifogade filer
                ¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Comment

Tycker inte att ni skall uttala er förklenande om Ceramano_Kunstkeramik som låg i Ranbach-Baumbach och fanns mellan 1959-1984.

Det var en hel del hantverksmässighet i deras produktion så det skall inte blandas ihop med det här masstillverkade skräpet.

Comment

Dorran: jag förstår mig inte på ditt argument "masstillverkade skräpet" ?

Menar du att allt som är masstillverkat är "skräp" ?, förklara gärna vad du menar med "skräp" värde ?, tillverkningssätt ?, antal upplagor ?, tillverkare ?

Comment

Jag tycker vasen var läcker. sedan kan jag undra hur ni kan säga att vissa saker är krams el skräp. Det är väl betraktarens öga som talar för en pryl, inte behöver den vara värd massor i pengar, eller?

Comment

Själv tycker jag inte att beteckningen billigt krams är en värdering utan en ganska objektivt beskrivande term. Ordet Kram har funnits väldigt länge i svenska språket och betyder just billiga småsaker (t.ex. Kramvaror, krämare). Fördelen med krams är just att den tilltalar så många att den kan bli en försörjningsvara för tillverkaren/säljaren genom sitt stora antal och inte genom sin exklusivitet. Kopplingen till skräp har inte jag gjort, eftersom jag tycker att alla prylar har en plats i kulturhistorien (men inte alltid en plats i mitt hem. Å andra sidan skulle jag inte ha en Fribergvas heller... Vet inte riktigt var jag skulle ställa den direkt...)

Comment

Masstillverkning med fokusering på produktionslinjens effektivitet innebär oftast begränsningar avseende de konstnärliga inslag som kan tillföras. Det är ett känt fenomen.

Det är bland annat detta som lett till några stilar vars huvudsakliga syfte varit att lägga krokben för industriell massproduktion. Den mest kända är väl ”Arts and Crafts” men även jugend var en form av protest mot masstillverkning.

Masstillverkning generellt behöver inte innebära låg konstnärlig kvalité. Jag tycker dagens IKEA är ett exempel på god formgivning och kvalité trots masstillverkning. Däremot är naturligtvis risken för att produktionens effektivitet styr på bekostnad av konstnärliga inslag betydande.

När det gäller tysk efterkrigskeramik så är det uppenbart att möjligheten till massproduktion har fått företräde framför konstnärlighet, därav min kommentar. Ceramano, Karlsruhe, Schäffenacker och några till av dessa tillverkare skiljer sig från detta genom att lägga mer vikt vid konstnärlighet än produktionseffektivitet.

Dina övriga frågor tänker jag inte besvara då de saknar relevans. Design och konst är ingen exakt vetenskap.

Comment

Du övertalade inte mig till förtåelse för "skräp" kommentaren iaf men tack för att du svarade.

Ursprungligen postat av Dorran Visa inlägg
                            Dina övriga frågor tänker jag inte besvara då de saknar relevans.
                            Har inga övriga frågor men enbart sista kommentaren ger mer klarhet hur jag skall ställa mig till dina övriga kommentarer.

Comment

Västtysk kruka? [ID: Ceramano Kunstkeramik, Ranbach-Baumbach, Tyskland, Epsilon 4013]

Hej

Jag har lite problem med att tyda denna signering (4013 eprilou ceramanó W. Germany?). Det enda jag kan få fram säkert är att det står W. Germany nederst. Hjälp!

Tack
                              Bifogade filer
                              Last edited by Kaptenen; 2011-03-03, 15:52.

Comment

Working...
                              X