Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Okända tallrikar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Okända tallrikar

    Hittade några tallrikar i helgen som fick följa med hem. (Finns även en mindre med blåvitt motiv och en papegoja)
    Tyckte de var intressanta och hade fina motiv.
    Motiven ligger under glasyren.
    Tallrikarna har krackelerad yta och på baksidan syns även porer. De är inte helt jämna.

    Baksidan har en djupstämpel samt en målad stämpel som jag båda läser till K eller OK?
    Tallriken med det gula motivet har samma djupstämpel och målad stämpel men i färgen gult.
    Sista tallriken har endast djupstämpel.

    Jag får lite medelhavsvibbar?
    Vad tror ni om ursprung, tillverkare och ålder.
    Kommer tyvärr inte riktigt vidare.

    Click image for larger version

Name:	Okänd tallrik1.jpg
Views:	1
Size:	80,5 KB
ID:	650913

    Click image for larger version

Name:	Okänd tallrik5.jpg
Views:	1
Size:	77,2 KB
ID:	650917

    Click image for larger version

Name:	Okänd tallrik6.jpg
Views:	1
Size:	71,5 KB
ID:	650918
    Bifogade filer
    Last edited by wasistdas; 2012-07-24, 22:31.
    Pes är mitt google.

  • #2
    Penselmärkningen tycker jag mig ha sett förr, men...
    Stämpeln kan tydas som K ovan ett A i det stora O.

    Click image for larger version

Name:	OKA-stämpel 1.jpg
Views:	1
Size:	7,5 KB
ID:	538481

    Det gula fatet ger helt klart Cantagallivibbar, men kan vara tyskt ändå i allmogeanda.
    Vi får jaga runt på nätet och slå i böcker.
    Last edited by Gideon; 2012-07-25, 02:00.

    Comment


    • #3
      Jag tror på Tyskland 1900-1930 och att krackeleringen är medveten.

      Comment


      • #4
        Intryckt stämpel och målad signatur föreställer väl exakt samma sak? Ett K över ett O. Eller ser jag galet? Sättet att signera gör att jag tror på en bit in på 1900-talet (20-30-tal)... Upphängningsanordningen baktill pekar också på sen tillverkning. Jag tycker det är svårt att peka på en speciell trakt, då det ser ut att vara kopior efter gammal tillverkning. Och dessutom med helt olika förebilder. Den gula rosen (nordeuropeisk rokoko) är helt väsensskild från fågeln på gren (sydeuropeisk renässans) och rosbuketten (centraleuropeisk senbarock) och jag tror därför inte förlagorna kommer från samma område, vilket gör det svårare att bestämma tillverkningsorten.
        Last edited by Peter S; 2012-07-26, 00:07.

        Comment


        • #5
          Ursäkta sent tack till er alla och stort tack för inputen.

          Har spenderat ett par timmar nu på ebay, utan att komma närmare någon lösning.
          Peter S, det var intressant att du kopplar motiven till olika ev platser. Ngt att tänka på fortsättningsvis.
          Jag kommer dock fortsätta att leta, då jag finner de väldigt intressant på ngt sätt. Hoppas kunna uppdatera med en lösning även om mina UFO föremål bara blir fler och fler och fler.....
          Pes är mitt google.

          Comment

          Working...
          X